Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiemplantjes doen moeilijk


scubapat

Aanbevolen berichten

Na uitgebreid de zoekfunctie geprobeerd te hebben vond ik toch niet echt een bevredigend antwoord voor mijn vragen.

 

Het gaat om kiemplantjes. De zaadjes komen mooi op en hebben hun eerste 2 kiemblaadjes, maar dan valt de groei plots stil.

Dit probleem had ik oa met peperplantjes, paprika, selder, knolselder.

 

Ander probleem is sla. In het voorjaar sla gezaaid, verspeend en verplant met super mooie grote salades.

Nu getracht om terug te zaaien maar zowel in bakken als in volle grond wil het plots niet meer lukken.

 

Ik hou me elke dag bezig met de moestuin dus aan teveel of te weinig water zal het niet liggen denk ik.

Verder heb ik ook paardenmest onder de potgrond gemengd zodat de plantjes voldoende voedsel hebben tot wanneer ze in volle grond gaan.

 

Moet er wel bij vermelden, ik woon in Corsica en het is hier al weken heel erg warm.

Water geven doe ik via een druppelsysteem en de planten die al groter zijn doen het allemaal heel erg goed.

 

Zou graag nog wat willen experimenteren zodat ik deze probleempjes kan oplossen.

Wil namelijk volgend jaar vroeg beginnen opkweken in een koude kas en alles zelf opkweken van zaadjes.

 

Alvast bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paardemest onder potgrond mengen is teveel van het goede zoals Jorieke al zegt. Dat de sla het niet meer wil doen is niet zo verwonderlijk want slazaad kiemt niet bij hoge temperaturen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om te zaaien in "zaai- en stekgrond". Deze grond heeft, na nog andere voordelen, geen voeding. Door het gebrek hieraan gaat het plantje al snel met de wortels er naar op zoek waardoor zich een goed wortelgestel ontwikkeld.

Nadat zich een paar blaadjes hebben gevormd boven de 2 kiembladen verspeen je ze in potgrond. Hierin zit voeding voor een aantal weken, hoeveel weken staat op de zak. Denk er aan om grond te kopen met het keurmerk RPH, al zal dat op Corcica wel een probleem gaan vormen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer enkele belangrijke dingen bijgeleerd, thanks!

 

Ik was van plan om volgend seizoen te zaaien in van die zelfgemaakte papieren potjes en deze dan uit te planten als de plantjes groot genoeg zijn. Maar aangezien ik dus eerst zaai- en stekgrond en nadien potgrond dien te gebruiken is dat wellicht niet zo'n goed idee?

Of kan je dan bijvoorbeeld vloeibare meststoffen toedienen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...