Jump to content

Hydrangea planten

Saffier

Recommended Posts

Komende week kan ik enkele hortensias krijgen ivm het opruimen van een perk. Nu heb ik niet echt goede ervaringen opgedaan met het herplaatsen van planten midden in de zomer dus ik wilde graag wat tips over hoe te handelen. Ik kan ze meenemen maar als ze voor 100% zekerheid af gaan sterven is het zonde van de moeite.

Ik dacht er aan om ze eerst ver terug te snoeien en dan uit te graven en meteen weer in de volle grond te planten. Of kan ik ze nu beter in de pot verder opkweken? Of beter helemaal van af blijven omdat dit niet de tijd is?

Weet trouwens iemand hoe het trouwens komt dat de ene hortensia grote bollen met bloemen heeft en de ander (van dezelfde stek) magere kleine bloempjes?

• 3 weeks later...

Hoi, je berichtje is al even geleden dus ik weet niet of het nog actueel is, maar nu zou het wel kunnen denk ik. Hou ze goed vochtig, zorg dat ze in goed bewerkte grond vermengd met compost (geen mest! ) komen te staan, dek de grond met bladaarde/mulch en je hebt volgens mij goede kans dat ze het gaan redden. Twee weken geleden met die 30 graden was het inderdaad geen succes geworden.

Als twee planten van dezelfde stek het heel verschillend doen dan ligt het zeker weten aan de omstandigheden bijv. de bodem, (misschien een storende laag?), voedingsstoffen, licht etc.

Linda

Heb je een vraag over biologisch tuinieren? Stel 'm op mijn blog http://www.altijdtuintijd.nl

Inderdaad even geleden dus ze staan al . Ik heb de takken veel weggesnoeid om de overlevingskans te vergroten.

Nu zijn er uit de gesnoeide takken verschillende blaadjes gekomen dus de plant leeft en hopelijk overleeft ook.

Nu maar afwachten wat de komende lente en zomer gaat brengen voor de hortensias. Ik hoop op de mooie grote bollen.