Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Sh&t, ik had je bericht wel gelezen maar ben helemaal vergeten er ook even op te reageren

Heb je de spullen ondertussen in huis? Balen hoor, dat je melk niet stremt. Dat is dezelfde melk die ook bij die kaasmakerij wordt gebruikt?

Hopelijk gaat het met calciumchloride een stuk beter en kan je weer met plezier kaas maken. Van dat schimmelpoeder heb je echt bizar weinig nodig voor een kaasje, je doet lekker lang met zo'n zakje dus.

Geplaatst:

Ik weet niet eens wat dat allemaal is..wit schimmel poeder?

Gelukkig wil bij mij de melk meestal wel stremmen onder een fleece dekentje..

Ik ben nu fenegriek kaasjes aan t maken..dat is wel een van de favorieten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Aha wist ik niet. Ik ben dan ook niet zo van de Franse kazen

Geplaatst:

Hahaha een Franse appelvrouw, die niet Frans kaast. Die had ik niet zien aankomen

Was ook aan het puzzelen over het stremmen. Heb nu al 2x gehad dat als ik het strem in de pan waarin ik de melk gepasteuriseerd heb, de stremming langer duurt, dan als ik het geheel in een emmer verder verwerk. Ik kan me niet voorstellen hoe het verschil kan maken, maar goed, het viel me zelf iig op.

Zelf vandaag ook weer even bij leven van t land besteld. Ook wat witschimmelpoeder, en een nieuw flesje stremsel (eerste is op! ) Ernstig in de verleiding om zo'n mooie kadova-vorm te kopen. Maar ik heb me ingehouden... Waarom de vorm al een tijdje in mijn hoofd spookte, was omdat die Cheddar er zo cool uitziet. (En ik van de kaasmaak-dag weet dat Jorieke's cheddar verrukkelijk is!) Is dat een kadova-vorm van 1kg Jorieke? Dan weet ik dat voor als ik een volgende keer in de verleiding kom

Verder liggen hier inmiddels 8 goudse kaasjes te drogen, en een prachtig stel meikazen in de koelkast.

Niet komend weekeinde (andere plannen ) maar het weekeinde daarop komt een stel meiden kaas maken. Dus dan wordt er nog meer voorraad opgebouwd. Voldaan gevoel.

Oh. On the downside: de auto stinkt op een manier die ik niet voor mogelijk had gehouden. Moet er echt nog ff met wat spul doorheen dit weeinde hoor. Pheee-hew!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Nee ik heb geen Kadova vorm. Ik heb een microgeperforeerde vorm, zoals hier: http://www.thecheesemouldshop.com/index.php?item=micro-geperforeerd-prato&action=page&group_id=29&lang=NL Dus geen los net in een 'normale' kaasvorm. Ik heb hem ooit voor een (achteraf)belachelijk laag bedrag over kunnen nemen.

Als je hele harde kazen wilt maken dan is zo'n vorm met een los net (zoals die Kadova) ook minder goed. De wrongel schijnt er dan aan te blijven plakken en dan trek je de korst kapot. Maar verder zijn het hele sjieke vormen waar bijv. Old Rose van dit forum heel blij mee is

Geplaatst:

Aha! Het verhaal van de bijzonder goeie koop was blijven hangen, maar bij de verkeerde vorm dus. Dank voor het rechtzetten. (Nu extra blij dat ik mezelf vandaag heb beteugeld. En weet dus ook meteen waar ik een volgende keer op ga zondigen!)

Geplaatst:

Arme jij met je auto..sterkte

Geplaatst:

Eigen stomme schuld hoor! En jullie hadden me gewaarschuwd...

Fenegriek heb ik inmiddels geproefd in n ekoplaza-kaasje. Super lekker spul zeg, caramellig. Maar ik ben nog te vol van mijn eigen kaasjes an sich om al kruiden / toevoegingen te gaan doen. Dus vooralsnog blijven die in de naturelvariant.

Als jij fenegriekkaasjes maakt, Appelvrouw, doe je dat dan met goudse kaas?

Was wel aan het denken nl om het aan meikaas toe te voegen, of zou het daar te heftig voor zijn?

Nou, ik ga de kaasjes en eendeneieren maar weer eens draaien. Fijne avond!

Geplaatst:

Ik doe het in de Goudse kaas. Het smaakt wat notig vind ik. Meikaas heb ik nog nooit gemaakt Ik wacht tot de koeien naar buiten gaan...

Geplaatst:
Sh&t, ik had je bericht wel gelezen maar ben helemaal vergeten er ook even op te reageren

Heb je de spullen ondertussen in huis? Balen hoor, dat je melk niet stremt. Dat is dezelfde melk die ook bij die kaasmakerij wordt gebruikt?

Nog geen tijd gehad om te shoppen.. Agenda raakte een beetje overvol. Gelukkig krijg ik bij de kaasmakerij kaas in ruil voor arbeid

Het was dezelfde melk ja. Stremming was daar laatste tijd ook wel ietsje langer (30-45 min), omdat de melk erg vet is. Er drijven na het snijden en roeren in de kaasmakerij zelfs wat boterstukjes op. Ik baalde flink van die slechte stremming want voor €1 per liter melk zijn dit dure grapjes.

Er ligt hier nu flinke hoeveelheid verse kaas in de koelkast, 2 naturel en 1 met dropplantblad. Toch maar gaan snijden, en braaf 30 minuten geroerd, hopelijk zorgt dat voor minder zure kaas. Persen heb ik maar achterwege gelaten. De wei zag zo wit dat ik ricotta van alleen wei wel aandurfde. Het resultaat was een flink bakje vol.

Fenegriek is echt te lekker! Heb al een zak in huis en de volgende goudse wordt met fenegriek. Wel even zorgen dat ik dan niet van die grote gaten in mijn kaas krijg Had dat in mijn laatst aangesneden kaas ook..

Geplaatst:

Ja fenegriek kaas is heerlijk, en misschien ook omdat het zoveel verschillende smaken in zich heeft, je proeft kerrie maar ook walnoten .

Ik had van de week plots met de zelfde hoeveelheid melk als altijd verschrikkelijk veel wrongel. Hoe ik het erin gekregen heb weet ik niet maar de kaasjes waren beiden meer dan 750 gram. Fenegriek dus.

2017-03-09-1239161489356293.412017-03-09-1844491489356302.55

Controleren jullie je zoutgehalte van je pekel nog iedere week? Het opengesneden kaasje is de eerste van dit jaar, nu 3 mnd oud..gemaakt met verse karnemelk ipv zuursel. Dat proefde ik wel!

2017-03-09-1253491489356290.40

Geplaatst:
  • Auteur

De Parmezaanse kaas die ik heb gemaakt gaat wel heel erg schimmelen. Dat staat ook overal wel, dat dat gebeurt. En dat je dan moet poetsen met azijn/pekel. Maar die zwarte vlekken... bah. Ik heb er van de week al olijfolie op gesmeerd, hopelijk houdt het dan een beetje op?

IMG848185541489911672.JPG

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

69e7b6fe661dc7c07df5d5f8903254db.jpg

Foert! Geen gaten!

Nee toch best trots hoor.

Alleen ben ik wel iets te vroeg, want nog wat zurig, wat ik hoop toe te schrijven aan 'te jong zijn'.

En hij is ook wat zout uitgevallen.

Kwam wellicht door mijn nieuwe ingeving om voor het waxen nog 1x te wrijven met zout om schimmel te voorkomen.

Desalniettemin erg lekker. En wat n plaatje he!

Geplaatst:
  • Auteur

Mooi hoor! Zurig kan ook komen door te kort roeren, na het 2x 'wassen' (dat toevoegen van water tot 33 en 36 graden).

Ga je nu nog meer maken? Hier ligt het een beetje stil, i.v.m. de temperaturen buiten lukt het niet echt meer om zonder schimmels te laten drogen voor het waxen.

Geplaatst:

Te kort roeren... het zou kunnen. Ik houd - net als jij geloof ik - altijd x liedjes aan.

Misschien waren het erg korte liedjes en moet ik er voortaan wat meer doen

En nee, ook even geen kaasmaken hier. Ik krijg het niet bolgewerkt kwa tijd. Alles gaat op aan moestuin nu.

Tot mijn verbazing mis ik het wel eigenlijk, zo'n dagje of twee kazen is erg prettig om te doen.

Vooral als het resultaat goed uitpakt natuurlijk.

Edit: ik lees net hierboven dat Anna ook wat zurige kaas had door wat minder goed roeren.

Benieuwd of ie nu beter was, Anna?

Geplaatst:

Gisteren zag ik dat de wax opengebroken is van mijn eerste gewaxte kaasjes.

Voelt bovenop zacht in de barst ziet er droog uit.je ziet al wat kleine schimmel plekjes die daar niet horen.

Ga hem vandaag aansnijden maar heb er geen goed gevoel bij en ben er helemaal saggi van.

2017042222375969431492928279.jpg

Geplaatst:

Oei nasty inderdaad Nathalie!

Deze barst ziet er wel anders (veel groter!) uit dan de barstjes die ik in mijn kazen had.

Daar zat echter wel ook schimmel onder hoor. En die waren echt nog prima te eten.

Hoop voor jou van ganserharte hetzelfde.

Oh en nog even volledig off topic:

We hebben gisteren je cidertje soldaat gemaakt met zijn tweetjes.

Geslaagd met vlag en wimpel mmmmmmm!

We gaan zeker zelf ook maken.

*Off topic sluit*

Is er maar 1 kaas gescheurd trouwens, of meerdere?

succes iig!

Geplaatst:

Valt het mee? Barsten hoeven niet per se erg te zijn. Als je de schimmelplek goed kan wegsnijden hoeft je kaas nog niet verloren te zijn.

Charly, mijn opmerking over zure kaas ging over het voorkomen daarvan door lang(er) te roeren. Dat ging ook over een reddingspoging van mislukte kaas Vond 'm niet echt lekker, geen smaak..

Geplaatst:
  • Auteur

Joep is uitgeschoten en heeft 7 liter melk gehaald in plaats van de 5 die ik had doorgegeven. En als ik geen kaas maak dan is 5 al aardig wat, al maak ik wel 3 liter yoghurt nu per keer. En dan vaak nog een liter voor griesmeelpudding, er gaat wat room af voor zure room en room om mee te koken. En dan nog wat om te drinken. Maar nu dus nog een bestemming zoeken voor nog 2 liter.

Edit: oh ik maak iig wat banketbakkersroom!

Geplaatst:

Hi,

En ijs kun je maken en kefir...

Gwen

Geplaatst:

Ik ben ook benieuwd hoe het met je kaasje is Nas!

Zelf zet ik gewoon de kook wekker als ik ga roeren..het is wel het minst favoriete onderdeel van het kaas maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic