Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, ijs kan ik niet maken, want zoveel room heb ik er niet op drijven. Of je moet een goed recept hebben zonder (veel) room, met (hele)volle melk.

En ik maak al yoghurt, dat vind ik (veel) lekkerder dan kefir

Geplaatst:

Ha,

Ja dat kan wel hoor. Maar je kunt ook van de yoghurt supergoed ijs maken. Dan maak je meer yoghurt.

De ijsmaker met wie ik samenwerk gebruikt voor de niet sorbets en niet roomijs vooral melk als basis. Denk dat je op google al een eind komt. En ik zal ook even kijken. Supermarktmeuk is voor geen van beiden geschikt. Kan mij nog herinneren dat ik hangop ging maken en nog geen 100 ml overhield op 2 liter yoghurt uit de suprmarkt. Dus ijs maken kan er ook niet mee.

Gwen

Geplaatst:
Of je moet een goed recept hebben zonder (veel) room, met (hele)volle melk.

Euhmmm, volgens mij heb jij een receptenboekje in huis

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur

Euhmmm... ja. Maar daar gaat dus overal een bubs room doorheen. En dat heb ik nou net niet over. (ja behalve het sorbetijs dan, maar daar gaat dan weer helemaal geen melk in, en ik vroeg juist om een recept met melk)

Yoghurtijs had ik nog niet een gedacht nee. Is vast erg lekker Ik heb nu in ieder geval een liter zeer vette melk (dat gedeelte dat niet meer netjes valt af te romen) ingevroren, voor als de aardbeien rijp zijn. Ik heb nu nog geen fruit, of ik moet iets met jam gaan maken. Maar het is geen ijs-weer... dus ik wacht nog even.

Geplaatst:

Nee, geen ijsjesweer

Maar volgens mij kun je gewoon vette melk gebruiken in plaats van room. Het ijs wordt dan alleen minder romig.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ha,

Vannacht droomde ik een idee .....

Melkpudding. Dat kun je iedere gewenste smaak geven. Die vette melk is er super geschikt voor. En zoooo lekker. Smelt op je tong. En er kan van alles bij.

Gwen

Geplaatst:

Ha,

En met melk inderdaad. Denk dat dit recept wel in de buurt komt bij hoe de ijsmaker het doet, maar dan veel groter. Hij maakt op deze manier alle ijssoorten met donkere smaken zoals banaan, pistache, mon chou, caramel pinda, hazelnoot, chocola, espresso enzovoort. En gebruikt vrijwel geen tot geen room. Haalt biologische melk rechtstreeks bij de boer. Dat werkt het beste zei hij.

Gwen

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb de melkpudding gemaakt, en die was lekker hoor Nu nog experimenteren met verschillende smaken

Iets heel anders: Ik heb een waslijntje gekocht voor mijn kaasdoeken Ben er zelf wel blij mee, want ik zat altijd een beetje te zoeken naar iets waar ik die flinterdunne dingetjes nou even veilig en schoon op kon hangen. Zonder helemaal naar boven te moeten en daar een wasrek uit te klappen die dan weer in de weg staat.

Het is zo'n hotel ding:

IMG987870581494660209.JPGIMG987679671494660201.JPGIMG987733601494660205.JPG

Geplaatst:

Ha,

Wat een goede oplossing voor de doeken.

Gwen

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Anna bracht vandaag geitenmelk voor mij mee. Dus ik kon aan de slag! Ik heb er 2 hele mooie goudse kaasjes (van dik 700 gram per stuk ) van gemaakt. Met mooie gladde 'korst'.

En samen met wat koemelk heb ik nog wat ricotta gemaakt.

Anna; die witschimmel die je meebracht smaakte goed! Die kaas met pepermix ook.

Geplaatst:

Mooi dat het goed smaakte!

Maarem, waar zijn de foto's van de kaasjes?

Geplaatst:
  • Auteur

Jaja, hier zijn ze al

Mooie witte ballen, ik heb ze op een rekje in de kelder staan. Daar is het wel heel koel, ik zal zo even meten. Maar in de rest van het huis is het te heet, zeker de afgelopen dagen. In de kelder is het wel heel droog nu, zeker nu we er een (elektrische) luchtontvochtiger hebben staan. Weinig tot geen ongewenste schimmels meer dus op alles.

IMG026434931496212717.JPG

De ricotta, iets te droog maar ik heb er geen room door gemengd deze keer. Niet nodig voor de gerechten waar ik het doorheen doe.

IMG026713641496212720.JPG

Geplaatst:

Als je ze iets vochtiger wil, zodat ze niet te hard uitdrogen, kan je de kaasjes in een (grote) bak zetten en regelmatig het deksel eraf halen of schuin erop leggen. Wel fijn dat je geen schimmels meer hebt!

Geplaatst:
  • Auteur

Iets vochtiger? Ik wil ze straks gewoon waxen.

Zo in de kelder blijven ze ook wel wat zachter denk ik, er komt niet echt zo'n hardere uitgedroogde natuurkorst omheen nog. En ik was blij dat er weinig schimmel in de kelder is... maar toch groeien er nu wat witte en groene pluisjes op de kaasjes.

Geplaatst:

Oh ik dacht inderdaad aan het voorkomen van zo'n enorm uitgedroogde korst. Mooi droog voor de wax is prima natuurlijk!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Aan mijn laatste Gouda-kaasje begonnen. Ik weet nu al dat ik em vreselijk ga missen!

Nog tot einde jaar zonder, is wel heel lang.

Als het een beetje wil, ga ik vrijdag kazen, denk ik - neem ik mezelf nu spontaan voor...

Gewoon eens proberen of ik ze de droog-periode doorkrijg zonder akelige schimmelgevallen.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Maak er niet teveel dan

Veel verse kaas maken kan nu natuurlijk ook/wel Mozzarella, lekkere kruidige smeerkaasjes, meikaas, van alles om de tijd te overbruggen.

En zodra het koeler wordt kan je helemaal los met het maken van bewaarkaas zodat je het hele jaar kunt eten!

Geplaatst:

He bah wat verstandig

Maar je hebt gelijk hoor. Stinkend zonde als ik het zou moeten weggooien.

Eerst maar heel zuinig met het laatste kaasje doen!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Nou ja, wie weet gaat het bij jou helemaal zonder schimmel hoor Ik wil je echt niet tegenhouden, alles voor de wetenschap! Mijn geitenkaasjes gingen wat schimmelen maar ze zitten nu toch al weer een hele tijd netjes in hun waxjasje en er barst ook nog niets open ofzo.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, het ijs is goed gelukt. Zeer bramig!

IMG118976231501598844.JPG

En de mozzarella... tja. Het is toch knap, vind ik zelf, dat ik van melk zulke rubberen ballen kan maken

IMG121940891501683052.JPG

Ik vind het echt hele moeilijke kaas om te maken. Een vorige keer had ik (blijkbaar per ongeluk?) 1 goeie bal tussen de 2 andere rubberballen. Dus ik dacht echt dat ik nu wist wat ik moest doen en wanneer ik op moest houden met bewerken van de wrongel. Niet dus...

Ook heb ik ricotta gemaakt van melk (dus niet van wei). Die had ik al eens eerder gemaakt en toen beviel het ook niet. Nu weer niet. Te fijne wrongel, waardoor de wei niet goed wegloopt tijdens het uitlekken. Terwijl het volgens het receptenboekje zo makkelijk is

Geplaatst:
  • Auteur

De Parmezaanse (Zelhemaanse?) kaas ligt nog steeds, en ruikt naar muffe schimmel Er schimmelt niet echt meer iets actief (geen pluizen enz.). Maar smakelijk is het ook niet.

Hier heb ik hem net weer ingesmeerd met olijfolie.

IMG122764131501683501.JPG

Geplaatst:

Het ijs ziet er ook heerlijk uit!

Weet je nog dat kaasje wat ik maakte van toen de melk plots niet wilde stremmen? Van mijn 10 nog liggende kaasjes werd die plots wat bollig. en het korstje barstte dus. Er bleek een klein slecht plekje te zijn en veel kaas met gaten..

Hij was heerlijk trouwens!

2017061414352515301501684771.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic