Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ok, dan wordt het de butternut (die hebben ze op dorp wel)

Voor invriezen van tofu zonder saus: gewoon in een plastic zakje

Grappig die kook experimenten , Ik ben jaren (25) geleden begonnen met een kookgroepje waarmee we ook zo iets deden. Verplicht 3 gangen en verplicht iets wat we nog nooit gegeten hadden.... Dat heeft een aantal jaren geduurt. Nu zo'n 2 keer per maand met een vriendin experimenteel koken (ook alweer 6 jaar). Niet rond 1 keuken maar wel altijd nieuwe dingen. En idd ook ik ga "door fasen heen" van verschillende keukens die dan weer hot zijn. Al houdt Indiaas het nu al zo'n 1,5 jaar vol

Geplaatst:

Vrijdag de pompoencurry gemaakt, en heerlijk gegeten! Heb de hele pompoen gebruikt dus ook direct aardig voorraad in de vriezer. Verder de tofu en snijbonen met verse kokos.

Ook wel een receptje voor een moestuinforum....

Sperziebonen of snijbonen met verse kokos

Ingredients

500 g Sperziebonen of snijbonen

1 Ui (grof gesneden)

2 tl Zwart mosterdzaad

7 Curry blaadjes

1 Groene chilli

Zout

2 tl Nigella (evt)

2 tl Fenugreek (evt)

2 tl Urid dal (evt)

Halve gemalen / geraspte kokos

Directions

Bonen wassen en in dunne ringetjes/reepjes snijden (ik gebruik altijd snijbonen, en haal ze door de snijbonenmolen)

Olie verhitten en mosterdzaad, uien, peper en evt nigella, fenugreek en urid dal erbij

Als de uien glazig zijn dan curryblaadjes, bonen en zout toevoegen

Even aanbakken en dan klein beetje water erbij, vuur laag, deksel erop en gaar stoven

Op het laatst de verse kokos erbij en nog een minuutje doorkoken

Oorspronkelijke recept heeft alleen 1 tl mosterdzaad. Ik voeg zelf 2 tl toe + de fenugreek, nigella en urid dal. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

Verder heeft oorspronkelijke recept 2 chilli's, maar ik houd het recept wat milder omdat ik vaak al andere gerechtjes erbij heb die heel pittig zijn.

Geplaatst:

Nanda het mangopoeder is binnen..zéér bedankt zeg! Ik heb hier voor minstens een jaar experimenteren Mijn buurman heeft meteen een beetje gebietst, en ik krijg van hem curryblaadjes.

Gisteren op de markt aubergines meegenomen voor het aubergine recept. Ik zou wel een recept willen voor aardappelen en voor alleen kool, bestaan die ( in jouw boek )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oh, dat is mooi, dan heeft de post dat toch vlot voor elkaar

Hieronder een recept met aardappel en aubergine wat ik ook regelmatig maak. Volgens mij kun je prima de aubergine eruit laten en die gebruiken voor het andere recept.

Ik heb ook wel een recept gemaakt met spitskool maar dat heb ik niet opgeslqgen in mijn receptenboek dus daar moet ik even naar op zoek.

Aloo Bangain (potato and eggplant)

(Van manjulaskitchen)

Ingredients

1 Medium purple eggplant , un peeled, cut into 1/2 cubes (baingan)

2 Medium russet potatoes , peeled and cut into 1/2 cubes (aloo)

4 Medium tomatoes cut into 1/2 cubes (tamatar)

2 Tbsp chopped cilantro (hara dhania)

1 Tbsp oil

Pinch of asafetida (hing)

1 Tsp cumin seed

1 chopped green chili adjust to taste

1 Tsp ginger paste (adrek)

1 Tbsp coriander powder (dhania powder)

1/2 Tsp turmeric (haldi)

1/2 Tsp paprika (dagi mirch)

1 Tsp salt, adjust to taste

2 Tbsp water

Also needed:

Oil to fry

Manjula werkt nogal regelmatig met de frituurpan . Mij wordt dat wat te gortig, dus ik kook de aardappelblokjes beetje voor en dan gewoon in de pan verder garen.

En de asafetida maar weer even vergeten...

Directions

Heat the oil in a frying pan over medium high heat.

Frying pan should have at least 1 1/2 inch of oil. To check if the oil is ready, put one piece of potato in the oil. The potato should sizzle right away. If vegetables are fried in low heat they will be very oily.

Fry the potatoes till they are cooked through, turn the potatoes few times while frying. Take out potatoes with a slotted spoon (this allows excess oil to drip back into the frying pan) and place on a paper towel.

Test the oil again with a piece of eggplant. Fry the eggplant pieces same way.

In a small bowl, mix the shredded ginger, green pepper, coriander powder, paprika, turmeric, and 2 tablespoons of water to make a paste.

Heat the 1-tablespoon of oil in a pan. Test the heat by adding one cumin seed to the oil; if seed cracks right away oil is ready.

Add cumin seeds and asafetida after seeds crack add the spice mixture and stir-fry for a minute until you see the oil start to separate from the spice mixture.

Add chopped tomatoes stir-fry for a minute.

Add fried potatoes and eggplant mix it gently, let it simmer for three to four minute on medium low heat.

Subji should be not very dry if needed add three to four spoons of water.

Turn off the heat and add chopped cilantro mix it well.

Left over makes great sandwiches

Enjoy!

Aloo baingan (potato and eggplant) is a great main dish. It’s easy to make and can be served with any bread.

This recipe serves 3 to 4.

Geplaatst:

Had 'm toch wel opgeslagen maar was natuurlijk engelstalig en dan helpt zoeken op kool niet echt

Cabbage with Kasoori Methi

I got this recipe from www.talimpu.com

Kasoori methi = fenegreek blaadjes. In de zomer kweek ik ze zelf uit fenegriek zaad van de toko. Geen ramp als je het niet hebt. Gewoon beetje gemalen zaad gebruiken.

Ingredients

1 Cabbage 1 small

1 Potato 2 small

1 Kasoori Methi 3 Tbsps

1 Green Chiles 2

1 Turmeric Powder a pinch

1 Salt to taste

Talimpu:

1 Mustard Seeds 1/4 tsp

1 Cumin Seeds 1/4 tsp

1 Urad Dal 1/4 tsp

1 Broken Dried Red Chiles 3 4

1 Asafoetida a Big Pinch

1 Curry Leaves 5

1 Oil 2 tsps

Directions

Wash and chop potato into small cubes.

Remove outer layers and chop cabbage finely.

Remove stems, wash and finely chop green chiles.

Soak dried fenugreek leaves in enough water for couple of minutes.

Heat oil in a pan, add all talimpu ingredients in order.

When urad dal changes color, add green chiles, chopped potato and cabbage.

Fry briefly and cook covered until potato turns soft and cabbage is soft with light crunch.

In the middle of the pan, add soaked kasoori methi / dried fenugreek leaves.

Fry for couple of seconds, add turmeric powder and salt.

Cook covered for a minute or two and remove from heat.

Serve cabbage with kasoori methi with steamed rice or roti.

Notes: Make sure cabbage is cooked well.

Suggestions: If cabbage is not cooked well, put it back on heat and cook covered on low flame till done. Make sure kasoori methi is soaked well before adding to the pan.

Geplaatst:

Ja, pompoen was heerlijk!

Kasoori methi = fenegreek blaadjes. In de zomer kweek ik ze zelf uit fenegriek zaad van de toko. Geen ramp als je het niet hebt. Gewoon beetje gemalen zaad gebruiken.

Geplaatst:

Hmmm ik denk toch dat het gewoon enthousiame was om snel te lezen wat er allemaal ingaat... En dan zie je wel eens iets over het hoofd... Lijkt je dat niet leuker om aan te nemen ?!

Geplaatst:

Aannemen? Zo was het natuurlijk . Een buurman kwam net met een kip zo groot dat hij niet in de koelkast past. In vieren gesneden, en de helft staat te braden a la Lie( doorgesudderd met veel sju). Gelukkig is de vriezer groot. "Mijn helft" wordt zeker Indiaas klaargemaakt.

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Serves 4

Bombay potatoes (Aloo)

Gegeten bij de buurman. Heerlijk en de volgende dag koud ook lekker

Ingredients

500g potatoes - Aloo

2 tbs vegetable oil

ý large onion - diced

2.5cm cube of fresh ginger - shredded (or 1 tsp ginger powder)

1 tsp chilli powder (optional)

1 tsp (white) cumin seeds - jeera

1 tsp garam masala

1 tsp mango powder (optional)

1 tsp mustard seeds

1 tsp sesimi seeds

1 tsp turmeric

Method

Scrub the potatoes well and cut to bite size (no need to peel). Place potatoes in a pan of salted boiling water and boil until cooked but still firm.

Heat the vegetable oil in a frypan. Fry the cumin and mustard seeds until they start to pop, put to one side.

Fry the ginger for about a minute, put to one side.

Fry the onion until opaque not quite soft, then add the turmeric, mango powder, chili powder and cook together for 2 minutes. Combine the cumin, mustard seeds, sesimi seeds and cooked ginger with the spiced onion adding a little of the potato's salt water if needed to form a runny paste and add the garam masala.

Add the potatoes to the fry pan mixture and stir gently until fully coated.

Serve Bombay potato - Bombay aloo hot or cold.

Calories in a portion (200g) of Bombay potatoes: 200kcal+

aangepast door Gast

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Zojuist deze paneer gemaakt voor vanavond. Met eigen tomaten en doperwten uit de vriezer..

Het smaakt verrukkuluk!

Mattar Panir

1 zak diepvrieserwten (450 gram)

1 blik tomatenblokjes of 3 tomaten

1 pak panir (250 gr., te koop bij de toko of biologische supermarkt)

2 teentjes knoflook

1 theelepel komijnzaad

2 laurierblaadjes

0,5 theelepel gemalen kaneel of een half kaneelstokje

1 grote eetlepel fijngehakte gember uit pot of 3 cm verse gember, geschild

1 eetlepel korianderpoeder

0,5 theelepel kurkuma

0,5 theelepel paprikapoeder

1 theelepel sambal of 1 groen pepertje

0,5 theelepel suiker(niet gebruikt..de tomaten waren al erg zoet, Rose de Bern)

zout

allesbinder of maizena ( niet gebruikt)

zonnebloemolie

De kruiden worden in 2 keer toegevoegd, het is handig om ze vast in twee bakjes klaar te zetten.

1: knoflook, komijnzaad, laurierblaadjes en kaneel.

2: koriander, kurkuma en paprikapoeder.

Snijd de panir in blokjes en bak deze in een koekepan met een klein beetje olie heel lichtbruin.

Schep de panir op een bord bekleed met keukenrol zodat het overtollige vet opgenomen wordt.

Als je verse tomaten en gember gebruikt: hak de tomaten en gember grof en snijd ze samen met de sambal of het pepertje in de keukenmachine fijn.

Verhit in een hapjespan twee eetlepels olie. Voeg de knoflook, komijnzaad, laurierblaadjes en kaneel toe en roer kort door.

Voeg de tomaten, gember en sambal toe. Roer weer goed door.

Voeg nu de koriander, kurkuma en paprikapoeder toe. Roer door en laat met het deksel op de pan een paar minuutjes pruttelen, zodat het wat inkookt.

Voeg dan de doperwtjes toe en een kwart kop water. Roer goed door en laat de erwten met de deksel op de pan 3 minuutjes garen.

Voeg de panirblokjes toe, breng de saus op smaak met een snufje zout en suiker en bind hem met wat allesbinder of een maizenapapje. Voeg evt. wat extra heet water toe als je wat meer saus wilt. Laat de saus weer even aan de kook komen zodat hij goed bindt.

Geplaatst:

Indiase bladerdeeghapjes

Oorspronkelijk wordt het gemaakt met bloem etc, voor het gemak gebruik ik bladerdeeg

Ingrediënten

250 g rundergehakt,

20 vel bladerdeeg,

2 gehakte pepers,

1 fijngesnipperde ui,

blokje gember (3cmx3cm) geraspt,

3 hardgekookte eieren, 1/2 tl komijn,

1/4 tl laos,

1/4 tl chilipoeder,

2 fijngehakte tenen knoflook,

olijfolie, snufje garam massala, zout,

blikje doperwtjes,

1 geklutst ei om bladerdeeg mee te bestrijken,

3 el versgehakte koriander

Voorbereiding

Oven 10 min.op 200C voorverwarmen.

Bladerdeeg laten ontdooien.

Bereidingswijze

Olijfolie verhitten, peper, ui, komijn, laos, chilipoeder en knoflook fruiten.

Gehakt toevoegen en rulbakken. Gember toevoegen. Eieren in kleine stukjes snijden en samen met de doperwtjes door het mengsel roeren. Op smaak brengen met zout. Als laatste garam massala en korianderblaadjes erdoor roeren.

Uit elk vel bladerdeeg zo groot mogelijk rondje snijden. Op 1 helft vulling leggen. Bladerdeeg dichtvouwen en randen met vork induwen.

Bestrijken met ei en op bakpapier op het rooster in de oven leggen. Ca. 20 min. bakken tot ze mooi bruin zijn.

Serveertips

Als je het lekker vindt, serveren met sausje van peper en Madame Jeannettes (alles heel fijngehakt).

De hapjes zijn ook goed in te vriezen. Dan bak ik ze minder bruin, zodat ik ze goed in de oven kan opwarmen.

Geplaatst:

Krokante eieren met aardappel

Ingrediënten voor 2 personen

2 hardgekookte eieren,

3 gekookte aardappels (stevig, niet bloemig),

2 gesneden rode pepers,

1/8 tl gemalen kurkuma,

1 ui in ringen,

2 kardemoms,

2 tomaten in blokjes,

zout naar smaak,

beetje water

1 el gehakte korianderblaadjes

Bereidingswijze

Eieren pellen en in elk ei 4 inkepingen maken (in de lengte). Olie verhitten, aardappelen erin bakken tot ze bruin zijn, dan eruit halen. Kurkuma en pepers door bakvocht roeren, hele eieren bruin bakken, dan apart houden. In dezelfde pan ui, kardemoms bakken tot de ui lichtbruin is. Tomaat toevoegen en roerbakken tot ze stuk gaan, dan eieren en aardappelen toevoegen tot alles goed warm is, even laten pruttelen, kunnen de kruiden goed intrekken. Af en toe voorzichtig omscheppen. Gehakte koriander erdoor roeren en van het vuur halen

Geplaatst:

Indiase tomatensalade

Ingrediënten voor 4 personen

3 in blokjes gesneden tomaten, zonder pitjes,

3 fijngesneden lente-uitjes,

3 el gehakte verse koriander,

1 fijngehakte rode lombok,

1 el limoensap en

1 tl bruine suiker,

zout en peper

Bereidingswijze

Meng eerst limoensap, suiker, zout en peper, zodat suiker kan oplossen. Dan rest van ingredienten erdoor mengen.

Geplaatst:

Fish Molee

Ingrediënten voor 4 personen

1,5 tl kurkuma,

zout,

600g grote visfilets in 8 stukken,

3 teentjes knoflook,

2 tl fijngesneden gemberwortel,

2 serehstengels(alleen zachte dikke gedeelte gebruiken),

2 rijpe tomaten,

1 rode chilipeper,

4 el olie,

2 tl gemalen koriander,

1 tl gemalen komijn,

2 tl kerriepoeder,2 dl kokosmelk(blik),

2 dl kippen-of visbouillon(van tablet),1-2 tl limoensap,zout en peper.

Bereidingswijze

Kurkuma en zout mengen en vis hiermee inwrijven.Mengsel ? 10 min. laten intrekken.Ui,knoflook,gember,sereh,tomaten,rode peper en 1 el olie in vijzel tot pasta wrijven of in keukenmachine pureren.@ el olie verhitten en vis hierin aan beide zijden ? 1 min. bakken.Vis uit pan nemen.Opnieuw 1 el olie in pan verhitten en koriander,komijn en kerriepoeder hierin 1 min. zachtjes bakken. Uienmengsel toevoegen en op heel zacht vuur ca 5 min. meebakken. Kokosmelk en bouillon erbij schenken en mengsel 8 min. laten koken tot saus iets dikker wordt. Saus met limoensap,zout en peper op smaak brengen. Vis in saus leggen en geheel nog 4 min. verwarmen.

Geplaatst:

Afgelopen voorjaar heb ik voor 12 mensen uit India een complete lunch verzorgd. Met zelfgebakken naan, het welkomstdrankje was nimbu pani. Ze vonden het helemaal geweldig! Krijg er nog steeds complimentjes over, was heel erg leuk

• 6 maanden later ...
  • 1 year later...
  • 5 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Een top gerecht uit India is er een met veel aubergine.. dus wie met een overschot aan Aubergine komt te zitten kan ik deze aanraden.

Pittige aubergine uit Goa

Een zeer snel en makkelijk groente gerecht uit de Indiaase keuken (Goa).

Zeer lekker bij gerechten die wat pittig zijn.

Ingredienten :

6 el grammeel (besan)

1 el rijstemeel

zout naar smaak

1/2 tot 1 tl chilipoeder of cayennepeper

4 tl gemalen komijn

4 tl gemalen koriander

1,5 tl gedroogd mangopoeder

plantaardige olie voor het bakken

2 middelgrote aubergines in plakjes van 5 mm dik

eventueel 15 verse kerrieblaadjes voor de garnering

Bereidingwijze :

Verwarm de oven voor op 160 Gr

Roer alle droge ingredienten door elkaar en klop langzaam circa 175 milliliter water door en voor een dun beslag.

Proef het beslag, het moet pittig en zout zijn want een aubergine absorbeert veel smaak.

Verhit in een grote pan een laagje olie van 2,5 millimeter. Doop de plakjes een voor een in het beslag en bak ze in de hete olie.

Niet te vol doen anders koelt de olie teveel af en zuigt de aubergine de olie op. Bak ze aan elke kant 2 a 3 minuten. Laat ze op keukenpapier

uitlekken en houd ze warm op een plaat in de voorverwarmde oven tot je alles gebakken hebt.

Voor het server bak je ook nog even de kerrie blaadjes en strooi ze met een beetje zout over de aubergine

Aantal personen : 6

Tijd : 30 minuten

Print vriendelijke link

aangepast door Gast

Never trust a thin cook....

Lekker recept voor je eigen gekweekte groente ? kijk eens op proevenenruiken.nl ..

Geplaatst:

Bedankt. Voor het recept. Het lijkt me inderdaad dat je op moet passen voor dat volzuigen, ik ga het zeker eens proberen als ik weer aubergines heb.

• 1 year later...
Geplaatst:

Gisteravond de tofu en de krokante eieren gemaakt..die zijn net wat anders gekruid dan de Surinaamse variant en met tomaat..heerlijk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...