Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ervaringen zoete aardappel / bataat

Featured Replies

Geplaatst:
Dat stekken kan volgens mij op verschillende manieren maar nog niet gedaan, al lijkt mij het makkelijkst, waneer een bataat net uitloopt, een oog met uitloper van de bataat aftesnijden en deze planten/stekken.

Of dat gelijk en makkelijk worteld moet ik nog uitproberen.

(Vorig jaar viel mij met corosne op dat je heel de zomer, eenvoudig kopstek kunt nemen wat zo aanslaat en

je hebt op die manier vrij vlotjes een vak/bedje vol)

maar dan ga je er dus wel vanuit dat je ze stekt in de lente en niet in het najaar?

Geplaatst:

In de handel vermeerderd men bataat d.m.v zomerstek (vergl. dahlia's)

Stekken is sneller als vermenigvuldiging via knollen.

Geplaatst:

Ja dat is zo Eva, veel va dit soort kruidachtige dingen stek je makkelijkst waneer ze net weer zin hebben om te groeien of flink aan het groeien zijn.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

dat snap ik...maar moet je de stekken dan laten overwinteren of kun je dan al oogsten?

Geplaatst:

Dat zal afhangen van waneer je stek doet, ik verwacht dat waneer je dat vroeg doet ook redelijk ervan kan oogsten

eind van zelfde jaar

100%zeker ben ik daar niet van, maar met crosne is dat wel zo.

Players only love you when they're playing.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik zat te twijfelen aan het maken van een nieuw onderwerp, maar besloot toch maar deze discussie te gebruiken:

Ik heb in maart een bataat in water gezet, en het duurde eindeloos voor er worteltjes aan kwamen. Maar nu gaat het hard: lange scheuten en een enorme wortelgroei. Ik wil dus een paar stekken in de grond gaan zetten. Heeft er iemand ervaring mee of dat nog kan, of wellicht te laat is? Moet ik de stekken eerst nog even in het water zetten? Zal ik een paar stekken in de kas planten, of is dat te droog? Buiten is het vocht nooit ver weg op deze veengrond.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

heb in de herfst 2 bataten op water gezet - mooie wortels en blad. toen 1 direct met bataat en al in de aarde en de scheuten wat onder de aarde gestopt in een bed en de andere alleen de losse scheuten in de aarde + in de kas. ze doen het allebei prachtig en ben reuze benieuwd. op een permacultuur site las ik, dat je ook een betegeld stukje met aarde kunt bedekken - wat hoog en daar de bataat in planten. dan is ie lekker warm en het zal gemakkelijker zijn om ze te oogsten. lijkt me helemaal perfect ...volgend jaar.

Heeft iemand een idee wanneer je kunt gaan oogsten???

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hoewel ik erg laat was, gaat de boel toch flink groeien. Ik heb buiten (in een ingegraven bak) en binnen in de kas geplant, en op beide plekken komt er een hoop blad. Even voorzichtig voelen in de grond buiten leerde me dat er in ieder geval een knol wordt gevormd. Ik heb begrepen dat ze alleen nooit heel dik worden in het Nederlandse klimaat.

Ach, het is een probeerseltje...

Dit is buiten (2 stekjes):

dsc052629491346328484.jpg

En dit in de kas (4 stekjes (inclusief knol)):

dsc052326951346328582.jpg

• 4 weken later...
Geplaatst:

We zijn bijna een maand verder. De planten in de kas groeien gewoon door, maar ik merkte dat de stek die ik in de ton buiten had geplaatst niet meer groeide. Omdat de temperatuur niet echt meer zal stijgen, besloot ik maar te oogsten.

Eerst de bak uit de grond getild. Het is nog maar 1 stekje. De tweede stek is niet aangeslagen.

bataat192451348565665.jpg

Zoals ik al eerder schreef voelde ik al dat er een knolletje aanzat. Het viel me niet tegen! Maar liefst negen lange, dunne bataten als een klont bij elkaar gegroepeerd in de bak. En dat aan een (1) stek! Wat een wonderlijke plant...

bataat230061348565768.jpg

Ik laat de boel in de kas nog even zitten. Daar kan de temperatuur met een beetje zon nog goed oplopen, en dat vinden de planten prima. Ik vraag me wel af of de oogst hier ook zo goed is. De planten staan veel dieper, dus met minder losse grond. Misschien toch niet de ideale omstandigheden...

bataat312041348565900.jpg

Geplaatst:

En dat met deze zomer! Inderdaad een wonderlijke en mooie plant. Zeker na deze foto's leuk om eens te proberen.

Geplaatst:

Die knollen zien er inderdaad leuk uit maar de plant zelf.....brrrrr het lijkt wel haagwinde

Edit: ik lees dat bataat een lid van de windefamilie is. Ieder zijn keuze, maar die komt bij mij de tuin niet in.

Geplaatst:

Klopt. Maar de bataat heeft niet die klimmende eigenschappen van de haagwinde. De takken zijn veel zwaarder en vleziger, en ze klimmen niet in andere planten. Ze woekeren gewoon over de grond, en zijn kinderlijk eenvoudig weer te verwijderen. De bladeren zijn zelfs eetbaar.

Dus laat je niet afschrikken door familieleden die niet willen deugen.

Het is eigenlijk best een makkelijke plant. Ik verbaas me erover dat de moderne moestuinliteratuur nog maar zo weinig meldt over de zoete aardappel...

Dan moeten wij het pionierswerk maar doen.

Geplaatst:

Ik heb 2 m² aan zoete aardappel maar er zijn nog steeds geen knollen gevormd.

Vraag me af of dit gaat gebeuren dit jaar...

Geplaatst:

Toevallig lees ik net in Grow Your Own magazine van September dat het aan te raden is zoete aardappels te telen op anti-worteldoek. Zo voorkom je dat de woekerende takken gaan wortelen en aan elke plaats waar ze wortelen ook kleine aardappeltjes gaan vormen. Niet laten wortelen van de takken zou leiden tot minder maar grotere zoete aardappels.

Geplaatst:

Mooie tip( ik dacht eigenlijk al zoiets door de groeiwijze) Volgend jaar proberen op worteldoek.

Socrates: Mooie oogst zeg. heb je deze oogst misschien gewogen? Is dat een middelgrote stucton zo te zien, of een gewone grote pot?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Toevallig lees ik net in Grow Your Own magazine van September dat het aan te raden is zoete aardappels te telen op anti-worteldoek. Zo voorkom je dat de woekerende takken gaan wortelen en aan elke plaats waar ze wortelen ook kleine aardappeltjes gaan vormen. Niet laten wortelen van de takken zou leiden tot minder maar grotere zoete aardappels.

Da's een hoop gedoe voor een relatief simpele plant. De takken wortelen niet zo snel hoor, en je kan ze één keer per -laten we zeggen- twee weken net zo makkelijk even optillen en weer neerleggen. Ik heb van die hele woekertoestand in de kas welgeteld 1 takje gevonden dat een beetje was gaan wortelen. Waar worteldoek wel handig voor is: het kan de grond misschien wat warmer houden bij een flinke wind in de zomer.

Is dat een middelgrote stucton zo te zien, of een gewone grote pot?

Het is een flink formaat speciekuip inderdaad. Kost weinig bij de bouwmarkt. En nee, ik heb het niet gewogen. Ze zijn vrij licht natuurlijk, maar de opbrengst was hoger dan van mijn dorée, in aantallen tenminste.

Geplaatst:

Hmm, er is toch nog oogst vanaf gekomen!

Een paar kleine knolletjes van 1 cm dik en 10 cm lang, maarrr, een van 10 cm lang en 2,5 cm dik en eentje van bijna 25 cm en 6 cm dik!

Ik heb wel gemerkt dat ze niet zo goed wortelen, de takken. Net zoals Sokrates. Mischien doen ze dat vooral in een warmer klimaat ofzo?

Bij mij waren het vooral wortels die verdikte.

Ik ga ze niet eten, daar is het te weinig voor. Ik ga ze nu al opkweken en de hele winter laten overwinteren en dan midden mei buiten uitplanten

Geplaatst:

Gaaf dat het gelukt is!!!

Volgend jaar dus ook maar eens proberen

Vreeken verkoopt 2 soorten die het goed in ons klimaat doen, misschien dat ik die bestel als ze er weer zijn.

De Taining 65 heeft romig lichtgeel vruchtvlees en de Georgia Jet heeft oranje vruchtvlees.

Geplaatst:

Ja die van mij kwamen uit zuid amerika. Dus zal niet echt een ras zijn voor dit klimaat.

En mijn planten stonden tussen andere planten in de schaduw.

Dus als je planten voor dit klimaat neemt en op een zonnige plek zet krijg je mischien veel meer

Ik weet alleen niet welke van de 2 ik volgend jaar ga kopen...

Geplaatst:

Ik ga ze denk allebij kopen, om te kijken welke het het beste doet en het lekkerst is

Zou ik m'n planten in van die grote 15l plastic potten kunnen zetten? Daarin is de grond warmer dan in de volle grond, of is het te klein?

Geplaatst:
Georgia Jet heeft oranje vruchtvlees.

Die moet ik hebben natuurlijk zet ik bij mijn Jet trail kweeappeltjes in het Easy Jet hoekje

Maar ff on topic, verkopen ze planten dan, of alleen de slips?

Geplaatst:

Sokrates: In maart begonnen met bewortelen, duurde lang? En nu de oogst..

Denk je volgend jaar ook weer in maart te beginnen of eerder?

Geplaatst:

Ja, het duurde heel lang voordat er iets gebeurde met de aardappel. Ik denk dat ie er wel een maand over heeft gedaan voor er iets zichtbaar was. Maar toen de wortels eenmaal kwamen ging het snel. Dat was alleen wel pas in juni...

Mijn plannen voor volgend jaar:

Begin dit najaar met kiemen van een van mijn geoogste aardappels. Ik doe er nog één in februari om de verschillen te zien.

Die speciekuip beviel me wel, dus ik ga volgend jaar voor uitbreiding: een paar kuipen, met potgrond en misschien een beetje zand. Als de scheuten klaar zijn voor half mei (dat hoop ik dit keer), dan zet ik ze voorlopig in de kas. Als het een beetje warm weer wordt gaan ze naar buiten. Het is niet alleen de nachtvorst; ook een natte meidag met 12 graden is niks voor de planten.

Met het half ingraven van de kuip heb ik goede ervaring. Houdt muizen op afstand, is iets warmer dan de vaste grond, en heeft toch een goed vochtbereik. Ze maken een ongelooflijk groot wortelnetwerk trouwens, dus ze wortelen al heel snel buiten de kuip.

Het doel van volgend jaar wordt dus vooral het verlengen van het seizoen. Eerder beginnen, later ophouden. Mijn knollen zijn -denk ik- te dun gebleven doordat de diktegroei nog moest komen.

Ik heb ze trouwens vandaag gegeten bij een gebraden hele kip en eigen aardappels, uien en knoflook in een braadslee. Fijne, zachte smaak.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb een zoete aardappel op een hyacintenglas gezet, en er is vrij snel een lange wortel aangekomen.."Slips" ( hoe die er ook uit moeten zien) heb ik nog niet gezien..wel uitlopers boven op de knol..worden dit de slips, of heb ik hier al een plant die zo in zijn geheel de grond in kan straks?

img013417261358937996.JPGimg013318841358937987.JPG

Geplaatst:

ah wat leuk! ik heb er ook een gekocht...ik zet hem deze week in de grond oid...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.