Addie Posted February 15, 2011 Share Posted February 15, 2011 Heeft een van jullie de zoete aardappel (bataat) al eens geprobeerd? Is het de moeite waard om straks een stukje te reserveren wat betreft opbrengst en vooral de smaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Bij vreeken koop je ze als plantje: Oorspronkelijk wordt dit bekende knolgewas al meer dan 5000 jaar geteeld in Zuid-Amerika, maar inmiddels is deze belangrijke koolhydratenbron over de hele (tropische) wereld verspreid. Naast de (gekookte) knol is ook het blad als spinazie zeer geliefd! In Noord-Europa is de teelt in de zomer steeds beter te doen: plant ze op “ruggen”, die voor de warmte bedekt worden met zwart folie of Bio Vezel Mulch. De “startplanten”, die u aanschaft kunnen gedurende de groei worden vermeerderd met stekken, zodat er snel een bedje vol planten ontstaat. Bij latere aanschaf de plante(en) in grote pot(ten) zetten en met stek vermeerderen voor volgend jaar. De plant blijft binnen over in een lichte en niet te koude ruimte. We leveren selecties, die al enige jaren in onze omgeving geteeld zijn. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Addie Posted February 16, 2011 Author Share Posted February 16, 2011 Bedankt Jorieke, ik heb zelf ook nog wat handige teelt informatie gevonden bij WilfriedRobert.behttp://www.wilfriedrobert.be/GROENTEN/zoeteaardappel.htmlMeer kon ik niet direct vinden op het internet. Ik heb nog wel iemand gesproken en die vertelde dat ze de moeite waard zijn om te proberen. Ik heb besloten dat vanwege tijd (en ruimte) de zoete aardappel pas volgend jaar op de planning komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Wat ik begreep is de goedkoopste en leukste manier om de plant in je tuin te krijgen, de zoete aardappel gewoon als groente te kopen in eenwinkel en deze wortelknollen te planten, schijnt perfect te werken Is trouwens als klimplant het mooist. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 16, 2011 Share Posted February 16, 2011 Het viel mij ook op dat er in het Nederlands maar weinig over geschreven is: Een aantal dingen die ik tegengekomen ben over de zoete aardappel: Familie van de winde (het onkruid)Groeien in tropisch klimaat, dus zullen hier alleen een goede oogst geven bij een warme zomer of wanneer ze in de kas geteeld worden.kunnen uit zaad vermeerderd worden, bij voorkeur knollen gebruikennemen veel ruimten in en hebben veel water nodigvragen een vruchtbare grond die rijk is aan stikstof, regelmatig mestenuitplanten wanneer de grond in het voorjaar opgewarmd is (zoals bij aardappels) De bladeren van de bataat kunnen gekookt en gegeten worden zoals spinazie Je kan de bataat ook planten in een 'growing bag' die je op een beschutte en warme plaats in de tuin zet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 17, 2011 Share Posted February 17, 2011 Best een aantal soorten heb je ervan,http://www.deaflora.de/index.php/cat/c148_Sue-kartoffeln.html Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 heb ik ook gekeken...leuke soorten!maar misschien ga ik toch naar de biowinkel om een paar te kopen...ik moet ook nog wat aardperen hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Heeft er iemand zoete aardappel geteeld dit jaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 ik wilde ze ook gaan proberen, maar dan in een mega speciekuip, of een bak speciaal maken voor de bataten met een zeikant die deels open kan voor eventueel oogsten ... dan kan ik ook de grond helemaal aanpassen hierop, maar denk dat ik toch een ruggetje ga maken oid...misschien makkelijker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 ik heb ze geprobeerd 2 planten met matige opbrengst. Waarschijnlijk te nat en te koud geweest. Wel erg goed van smaak.hier een linkje http://www.organicgardening.com/learn-and-grow/sweet-potato ik ben trouwens begonnen met een zoete aardappel uit de supermarkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 ik heb een maaltijd bio zoete aardappels geproefd , ( wat een joekels )gekookt was het bij ons geen topper,zit bijzonder smaakje aan en is oranje van kleurmaar de restjes opgebakken was wel weer smakelijk.ik wil er toch ook eens een paar zetten, wil ze eens proberen als oven gebakken met lekkere kruiden dat lijkt me een prima combigeen idee dat ze klimde ik zal er een mooi plekje voor zoeken en er stuk of 4 kopen in de winkel goeie tip ik kon ze al niet vinden als pootgoed Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bloemenkoningin Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 Als de plant bloeit ga je dan oogsten zoals bij de gewone aardappelen? Nadat de bloemen uitgebloeit zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted November 28, 2011 Share Posted November 28, 2011 je graaft de plant als het ware op.. de slips bewaar je dan weer voor het volgende jaar. Ik heb ze nu in de kas gezet maar denk wel dat ik ze naar binnen moet zetten als het echt gaat vriezen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Misschien een stomme vraag, maare wat zijn de slips?! Ik wil ze ook zeker gaan proberen. Ben namelijk weg van zoete aardappel in de taijin! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 de stekken zeg maar. Als je de plant in laat spruiten als het ware vormt ie stekken en die snijdt je af en plant je. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 mm, ben wel benieuwd naar de stekken, iemand een fotootje van hoe ze er uit horen te zien misschien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 He Nicolette dat ken ik helemaal niet, is dat gewoonte bij zoete aardappel, of is het een mogelijkheid net als dat je gewoon de aardappel in zijn geheel poot ?En vraag over de stek, gebruik je echt kopstek of snij je een stuk van de knol mee ?(ik heb wel iemand zoiets met aardappel zien schrijven dit jaar, ik dacht Jorieke) Wel is mij opgevallen dit jaar dat crosne ook heel goed stekt, je kunt gewoon hierbij in zomer kopstek nemen van in voorjaar gepote crosneknolletjes, die worteld zeer goed, opbrengst van crosne knolletjes vergeleken bij de stek moet ik nog checken heb nog niet me crosne geoogst. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 je kan gewoon beginnen met de zoete aardappel te planten.. die levert dan straks meerdere stekjes op en een zoete aardappel of 2 a 3. Die stekjes kan je gewoon los trekken van de aardappel en weer opnieuw planten. Het is hier in Nederland wel een beetje aan de koude kant had ik gemerk want vorig jaar waren mijn stekken van vreekens de winter niet doorgekomen. Dit jaar wel met een beetje extra aandacht. En nu staan ze in potjes in mijn kas in de hoop dat ze het weer overleven. Maar er is dus niets op tegen om gewoon delen van de aardappelen te poten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Dus als ik het goed begrijp kan ik die bio-zoete aardappel die ik nu hier in een papieren zakje heb liggen gewoon binnen planten..om stekjes te verkrijgen. Is er een moment dat dat het beste is om te doen?( ik denk aan te vroeg of te laat voor het seizoen..)en dan, in zand, zaai&stekaarde of volle tuingrond?.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Ik begrijp het denk ik je plant de aardappel en laat deze gewoon groeien en neemt stekken voor het seizoen daaropen oogst gewoon wat je allemaal opeet.Je bewaart geen pootaardappeltjes maar jonge planten.best heel slim en anders dan bij gewone aardappel.Hoeveel stekken neem je om de winter door te krijgen ?Het is een leuk idee en je hebt dan ookwel voorsprong op het seizoen, ik neem aan dat stekken nemen laat is seizoenbegin herfst is.Krijg helemaal zin om uit te testen Het is net de manier zoals we de pepino proberen overtehouden (begrijp ik toch goed Nicolette) Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 mmm, de appie heeft hele mooie niet te grote liggen, maar dat zijn ze met wit vruchtvlees, dan moet ik nog 1 met gekleurd vruchtvlees, want die vind ik kwa smaak lekkerder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Zie je dat eigenlijk aan de buitenkant? Of ze wit of oranje zijn? Ik ken ze alleen van de bio..die zijn oranje..die ga ik straks in zaai en stekaarde poten..of wat denken jullie..te vroeg? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Denk te vroeg, waneer je goeie vorstvrije plek hebt zal zoiets van maart/april de tijd zijn in pot en buiten gewoon Mei. Jet op deze site koop je ze al als plant, als je toch wilt stekken vindt ik de soorten hier mooi,zowiezo ben ik van plan in April een keer hier leuke dingen van die firma te kopen, assortiment is echt anders dan hier.http://www.deaflora.de/index.php/cat/c148_Sue-kartoffeln.html Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 OK dank Hans.Ik neem aan dat er niet iets is als voorspruiten zoals bij een gewone aardappel? Anders haal ik in maart nog gewoon een nw knol bij de bio, en eet ik deze morgen nog even lekker op (zoet/hete pompoensoep..mmmm) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Hoe Nicolette het beschrijft is najaar stekken, maar opzich waneer je nu warm plekje hebt is het mischien de moeite om te kijken of planten nu werkt stekken nemen zodra het kan en in voorjaar uitplanten.Je loopt dan wel iets achter en je moet goeie plek hebben dat de knol eerst groeid, maar wel leuk experiment voor nu omte proberen, krijg er eigenlijk wel zin in.De Yam knolletjes nu ook net gepoot en is wel leuk om in winter dingen uitteproberen, lukt het niet pech en lukt het wel is het wel erg leuk. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts