aalterse-willy Geplaatst: 10 oktober 2016 Geplaatst: 10 oktober 2016 Wanneer kunnen die gerooid worden?Nu overwoekeren ze stilaan de hele kas. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Cees Tabak Geplaatst: 10 oktober 2016 Geplaatst: 10 oktober 2016 Nu, Willie Ik zit me nog even af te vragen. Heb een tiental stekken genomen van het loof, maar hoe lang kun je die eigenlijk in water houden?Allemaal aangeslagen, dat wel, maar kan ik die tot mei in het water houden? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Cees, ik zou het echt niet weten maar ik denk van niet, ze zouden zonder voeding vallen denk ik.Maar misschien is dit wel een goed gedacht, als het lukt, om geen knol te moeten opofferen om plantjes te hebben.De mijne staan er nu zo bij, beetje wildernisachtig. En ze klimmen wel graag merk ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Ik heb 2 stekken van de mijne genomen en in water gezet. Ze hadden in 2 dagen al wortels ik ga ze in een potje zetten en proberen te bewaren tot volgend jaar.Ik ben benieuwd of het lukt. Quote
Cees Tabak Geplaatst: 29 oktober 2016 Geplaatst: 29 oktober 2016 Vind dat ze heel prettig stekken, Angela. Beter dan menig ander plantje. (Heb de meloenpeer ook geprobeerd, maar die doet er duidelijk langer over). Lijkt er op dat ik nu tien aangeslagen potjes heb Houd je ons op de hoogte van jouw resultaat? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 oktober 2016 Geplaatst: 29 oktober 2016 Ik had 2 stekken genomen, die wortelden heel makkelijk ze staan nu samen in een potje voor de raam ik wil ze eigenlijk wel wat koeler wegzetten ik ben bang dat als ze te warm staan dat ze te hard gaan groeien. Quote
Charly Geplaatst: 16 november 2016 Geplaatst: 16 november 2016 Hallo allemaal, Mijn oogst viel niet tegen.Dit was van 1 bak (zo'n wasmand van de Action), met daarin 2 piepers.Ik had dit jaar in februari 4 bataten (biologische van de Albert Heijn) laten voorspruiten met hun gat in het water.De mooiste clips heb ik eraf gehaald en in 2 wasmanden gezet.En de 4 aardappels zelf heb ik ook verdeeld over 2 wasmanden en af en toe aangeaard.Wasmanden gevuld met potgrond en zeker de helft brekerszand en grind. Grote gaten in de bodem en tegen een Zuid-muur. Af en toe wat koemestkorrels en met regelmaat wat water.De piepers die intact in de bakken gegaan zijn, hebben echt veel beter gepresteerd dan de los geplaatste scheuten (clips).Het dubbele zeg maar. Volgend jaar zet ik de bataten wat later in het water, eind feb / begin maart denk ik. En dan heb ik ook een heuse kas, dus misschien zet ik ook 2 bakken daarin. Eens kijken of het dan nog beter gaat.Hoewel nu niet ontevreden hoor! Quote wees bevriend met kleine dingen
Cees Tabak Geplaatst: 19 november 2016 Geplaatst: 19 november 2016 Angela, hoe gaat het met jouw stekjes? De mijne staan al even in de grond. Plotsklaps alom geel -en hangend- blad. Ik heb er wat koffiedrab bij gedaan als stikstof bron, of iemand anders moet nog iets geniaals verzinnen, maar zo gaan ze vrees ik de lente niet halen Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 november 2016 Geplaatst: 20 november 2016 Staan nog samen in een potje voor de raam. Maar groei zit er niet echt in al lijkt het alsof hij hoger op de steel wortels krijgt. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 30 november 2016 Geplaatst: 30 november 2016 De oogst is me tegen gevallen, amper twee kilo (bijna).Gezien de plaats die dit inneemt zal ik er denkelijk geen meer planten.De bataat die ik gekocht heb kostte wel zes euro en dat is heel veel vind ik. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
angela († maart 2025) Geplaatst: 30 november 2016 Geplaatst: 30 november 2016 Gekocht om te planten bedoel je Willy?Ik heb er gewoon een van de Aldi geplant Quote
aalterse-willy Geplaatst: 30 november 2016 Geplaatst: 30 november 2016 Ja, als plantgoed gekocht. Nooit meer! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Cees Tabak Geplaatst: 5 december 2016 Geplaatst: 5 december 2016 Amai, Willy, Als ik het in uw schone taal mag stellen...Zoveel geld voor een enkele knol? Op zich kan de teelt goed gaan, maar de nadruk ligt wel op kan. Wat helpt: een broedvoor. Losse en luchtige grond (cocospeat).Je hebt toch wel op zijn minst de bladeren als spinazie gegeten he? Dat zou de opbrengst kunnen vergroten Cees Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Ik ga dit jaar toch zoete aardappels proberen. Ik dacht eerst van dat wordt niks in ons klimaat en misschien zullen ze tegen vallen, maar we vinden het een heerlijke groente en om niet alleen maar de gebruikelijke groenten te hebben, hebben we toch wat planten gekocht en geplant in cementkuipen. De cementkuipen kan ik als nodig verplaatsen naar plekken die gunstiger zijn. Verder komen de woelmuizen er dan niet bij. De consequentie is dat we ze dus wel water moeten geven. We hebben ze in tuingrond gemengd met vermiculiet en gecomposteerde koemestkorrels geplant. Hopelijk vinden ze dit lekker. Ze beginnen in ieder geval al te groeien. We hopen ook dat ze mooi gaan bloeien. We hebben de volgende rassen: Purple 1Beauregard 2Bonita 1Evangelina 1Tainung 65 2Witte van ecohoeve 2‘Garnet’ 2Seppe 2 Quote
Cees Tabak Geplaatst: 1 oktober 2018 Geplaatst: 1 oktober 2018 De meeste zijn er bij mij nu uit. De knollen mogen geen naam hebben, al hebben ze het ook wel eens slechter gedaan, maar heel veel blad gegeten en gedroogd. De stekjes voor volgend jaar staan al klaar: Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 oktober 2018 Geplaatst: 1 oktober 2018 Moet ik ook nog even doen. Quote
koolrabi Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 In het voorjaar kocht ik een plantje van de zoete aardappel. Niet dat ik veel plaats had of wist hoe het moest, maar het leek me het proberen waard. Ik heb 'm in een ton gestopt (diameter 48 cm en 34 cm hoog) en dacht ik zie wel wat het wordt. Het blad groeide en groeide na verloop van tijd en onlangs heb ik de ton omgekeerd toen ik zeker wist dat er tenminste iets te oogsten zou zijn. Het was even voorzichtig zoeken en tevoorschijn toveren. Hier het resultaat: Dat is meer dan ik verwacht had bij het kweken in een voor dit doel bescheiden ton. Ze staan nu lekker warm om nog wat zoeter te worden. Over een paar weken gaan we proeven. Inmiddels heb ik een gewortelde stek van het blad en wie weet komt daar volgend jaar weer iets aan. Ik probeer later ook stekken te maken van de overgebleven bataat. Wat mij betreft: wordt vervolgd. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Amersfoortse Akkers Geplaatst: 11 november 2018 Geplaatst: 11 november 2018 Ik heb afgelopen jaar 3 bataten met hun kont in een glas water onder de vensterbank (niet in de zon) gezet. Na een aantal maanden kwamen er uitlopers. De uitlopers die 15 cm waren heb ik afgeknipt en in een glas water gezet. De uitlopers kregen wortels, toen het warm genoeg was buiten heb ik ze in de volke grond gezet. Een goede oogst en smakelijke maaltijden waren het gevolg. De warme zomer heeft enorm bijgedragen aan de goede oogst immers het een zuid Amerikaans gewas is. Quote
koolrabi Geplaatst: 11 november 2018 Geplaatst: 11 november 2018 @Amersfoortse Akkers, dat is een opgewekt bericht. Dank voor je informatie. Ik bewaar ook maar een bataat om die te laten uitlopen straks. Ik begrijp dat je wel geduld moet hebben tot je een plantje hebt. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.