Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gewoon een zak kuikenvoer van de welkoop/boerenbond of goeie dierenwinkel is alles wat je nodig hebt. De andere zaken die ik noemde kunnen wij vaak makkelijk en zeer goedkoop aankomen dus dan vullen we daar het kuikenvoer mee aan. Maar voor een aantal kuikens zoals jij straks hebt lopen, hoef je niet moeilijk te doen.

Geplaatst:

Hi,

LOL, dat scheelt weer. Ik zal kijken wat ik in de aanbieding tegen kom. Hoeveel heb ik nodig voor 10 kuikens en wanneer moet ik overschakelen op ander (welk) voer?

Gwen

Geplaatst:

Nou ze gaan van 31 mei zo groot:

IMG443095171464803206.JPG

Naar 20 juni zo groot:

IMG470925971466426014.JPG

tot 18 juli zo groot:

IMG524642701468676259.JPG

Met dik 2 maanden zijn het dus al beste eenden. En dan voeren wij ze brood en tarwekorrels en legkorrels en veel groen. En ze beginnen interesse te tonen in slakken en beestjes. Als ze les krijgen van hun moeder doen ze dat vast al eerder. Maar dit zijn weesjes die het van hun instinct moeten hebben en dat komt qua slakken laat op gang? Ik weet het niet

Hoe snel je door zo'n zak heen bent weet ik zo niet, sorry. We doen dit niet al jaren, en ik heb het vorig jaar niet bijgehouden En 10 stuks kuikens is wel aardig wat, je wou er 5 tot 8 toch?

Bij onze Welkoop koop je meteen 20 kilo, van 'For Farmers'. En daar kom je een heel eind mee hoor.

Geplaatst:

Hi Jorieke,

Ja 5-8 had ik gezegd, uitgaande van 8. Maar stel de helft is mannetjes dan is het toompje zo klein. En ik heb een bestemming voor de heren. Dus ik kan er ook 10 aan, maar had ik nog niet private aan je gestuurd en gevraagd.

Nou dan koop ik wel kuikenvoer, melkpoeder en legkorrel. Ik wil ze geen groen laten eten want dan slopen ze mijn gewassen denk ik. En ik voer ze vanaf jong al de gevangen slakken

Gwen

Geplaatst:

Oh en die van ons lopen altijd in groenvoer (gras, en onkruiden), eten er weinig van hoor, en in de moestuin vreten ze niet aan gewassen. Maar vooral omdat ik ze daar geen tijd voor geef, ik ben er altijd bij als ze daar lopen. Ze zoeken er alleen tussen en onder en pikken de slakjes er af. Er zijn wel een paar dingen die ze lekker vinden, maar daar kunnen ze zonder toezicht niet bij hier.

Ze vinden wat gras of onkruid op zijn tijd wel lekker, dus je kunt na het onkruidtrekken in je moestuin een emmertje bij ze in gooien. Ik zeg niet dat ze het allemaal wegwerken, zeker niet. Maar ze woelen er in, eten er wat van, poepen er op, het verdroogd wat, en dan kan dat weer op de composthoop

Geplaatst:

Dus Jorieke, jullie gebruiken verder alleen opfokmeel voor het opfokken als je dat brood en zo niet meetelt? Zou ik het daarmee ook redden met een paar kippenkuikens?

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

De 1e weken krijgen ze (kippenkuikens en eendenkuikens) alleen opfokmeel ja. Dan eten ze gelukkig ook nog vrij weinig Daarna, als ze groter worden, en er bakken voer per dag in gaan, vullen we het aan. Ook met gemalen erwten/veldbonen en maïs trouwens, was ik vergeten te melden in mijn bericht een tijdje terug.

Geplaatst:

Ha,

Nou ik heb een MagiMix en gooi daar het grove materiaal wel in om het dan te vermalen. En de eerste weken kuikenmeel, dat ik nog nergens heb gevonden. Alleen kuikenzaad dat uit stukjes granen bestaat.

Moeten de bonen en graan gekookt of kunnen ze gedroogd worden vermaald?

Pfff en laat ze snel slakken eten. Mijn tuin ligt weer vol. Gister ruim 200 naar naar de watereenden gebracht.

Gwen

Geplaatst:

Ha,

De Welkoop is wel heel ver weg bij mij. Zou jij een zak of twee als 1 nit genoeg is voor 10 kunnen halen die ik meeneem?

Heel misschien lukt het bij mij in de buurt, maar daar moet ik een rondje voor bellen dinsdag.

Lol slakken invriezen LOL. Wordt dat ontdooid iets dat van kwaliteit is om te voeren? Ik gooi ze niet in mijn MagiMix. Krijg ik nooit meer schoon. En alles uit een huisje peuren..... hmmmm

Zometeen ga ik kijken voor babypoedermelk. 8 euro per grote bus, als ze er nog zijn.

Gwen

Geplaatst:

Ha,

Heel fijn als je dat wil. Hij gaat met een enorme wagen, dus lukt denk ik wel. Anders komen de kuikens of de zak bij mij op schoot

De melkpoeder in de kortingsbak was over datum, dus daar heb ik mij niet aan gewaagd. Wat moet ik na het kuikenmeel gaan voeren?

Gwen

Geplaatst:

Over de datum? Geeft toch niets? Meer korting bedingen en meenemen die hap Maar na het kuikenvoer kan je ze van alles geven, als je er maar een mooie mix van maakt. Granen, maïs, bonen, erwten, groenvoer, slakken, wat kalk van gemalen gedroogde eierschalen, ik las ergens dat eenden gek zijn op 'gehalveerde pitloze druiven' Dus je kunt je lol op.

Geplaatst:

Ha,

Leuk zeg. Ik ga de restaurants waar ik aan lever vragen om voor de wormen en eenden groen te bewaren. Dan nemen zij weer de eieren.

Vanaf hoeveel weken? En hoeveel gram gemiddeld per eend? Weet ik een beetje waar ik aantoe ben Waar kan ik goedkoop bonen en graan krijgen? Ga ik even berekenen wat het voordeligste is en wat dan de kostprijs van een ei is.

Vanaf wanneer beginnen ze met leggen?

Nou die melk is nu dus weg. Wist ik het maar. Normaal is en blik 2x zo duur.

Gwen

Geplaatst:

Geen idee Gwen, vanaf hoeveel weken en hoeveel gram per eend. Wij doen ook maar wat Komt helemaal goed, echt waar. Waar je goedkoop granen en bonen kunt krijgen weet ik ook al niet, dat telen wij zelf of we hebben het van de buurman. Dat zul je zelf in je buurt moeten zoeken/vinden.

Ik weet niet hoeveel groenvoer je ze echt zou kunnen voeren, hier lopen ze op gras dus ik zie niet wat ze zoal eten. Wel gooien we bij broedende dames vaak een graspol met pieren enz. in, en daar eten ze van en zoeken ze in. Dan zitten ze namelijk in een ren waar ze zelf niet veel kunnen grazen.

Maar als je eerst een zak kuikenvoer hebt dan ben je een heel eind. Heb je daarna een zak met zoiets als waterdierenvoer, of kippenmix, of iets dergelijks, dan gaat dat ook helemaal goed. Dan kan je dit jaar eerst eens goed leren hoe ze eten, leven, etc. En kan je daarna eens gaan experimenteren met voer. Zolang je ze als basis dat soort voer geeft, kan je dat aanvullen met zaken die je krijgt, kan regelen, goedkoop kan vinden.

Het komt helemaal goed Gwen, echt waar.

Geplaatst:

Ha,

Gelukkig blijf jij vraagbaak LOL . Ik ga zeker met ze kweken. Vanaf welke leeftijd gaan ze leggen? Ik haal sowieso een man van buitenaf en de broertjes gaan ergens anders heen.

Gwen

Geplaatst:

Ha,

Oh dan kan tot die tijd alles gemengd blijven lopen. Dan seks ik over ongeveer een jaar. Dan kan je het goed zien, toch?

Gwen

Geplaatst:

Hi,

Nouja, tot ze een betemming hebben hoef ik ze gelukkig niet te scheiden. Ben vooral heel benieuwd naar de kleuren. Zijn er inmiddels al kuikens?

Gwen

Geplaatst:

Ha,

whooohoowww spannend!!! . Hier wordt druk geklust om alles in orde te maken voor ze. Bij ht grofvuil nog een schelpzandbak gevonden die als vijver gaat dienen En de omheining van het buitenverblijf staat hopelijk morgen een beetje zoals het wordt,

Gwen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...