Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kijk ze gaan! Piroska gefeliciteerd, leuk. Waar heb je ze nu vandaag? Ze zien er wat magertjes uit..mooi, dan hebben ze flinke honger en zullen ze hard aan t werk gaan. pas op de vos hoor..mijn mannetje is verdwenen, en ik heb nu alleen het vrouwtje nog. Ondanks onze voorzorgen van het in de nacht opsluiten..de vos is overdag gekomen Wat heb jij trouwens, een mannetje en een vrouwtje?

Edit: aan de staart te zien 2 vrouwtjes..of zijn ze nog heel jong?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ze stonden op de Hongaarse marktplaats en dit was zowaar in de buurt, manlief is ze gaan halen vandaag. Ja ze zijn wat ieletjes, ze moeten nog wat aankomen, ik had vandaag al 200 kleine slakken gevangen, morgen mogen zij het doen

Nee het is een man en een vrouw, die met de halsband is de woerd. Ze zijn ergens van vorig jaar, tegen een jaar dus ongeveer.

Wij hebben hier altijd de ren en het kippenhok openstaan, we hebben 2 grote honden loslopen dag en nacht, waarvan 1 jachthond dus de vos kijkt wel uit, die gaat liever de kippen en eenden van de buren stelen. (tot nog toe in elk geval)

Geplaatst:

Dat is fijn zo`n hondenbescherming. Aha, ik zag het krulletje niet in de staart van de woerd, vandaar dat ik dacht dat het 2 vrouwtjes waren. Ik ben benieuwd of je snel eitjes krijgt..mijn vrouwtje legt vrijwel iedere dag..net een heerlijke appelcake gebakken met die eieren

Geplaatst:

Eieren zijn iets kleiner dan een gemiddeld kipei, maar niet veel. Iets vetter ook, en heel erg geschikt voor patisserie.

Piro± ik maak straks even een foto van de container waar ze hier in legt..en bij de buren ook...

Geplaatst:

In zo`n container legt het eendje de eieren..Lie heeft een gat met een decoupeerzaag gemaakt en op de bodem is beton met een kuil erin zodat e eieren een beetje naar het midden rollen( en de container niet omwaait oid.) Er ligt stro op het beton. We laten er altijd een oud kippenei in liggen..anders gaat de eend steeds ergens anders leggen..dat gebeurde eerst, toen we alle eieren uit het nest haalden.IMG617830281395174216.JPGIMG617979041395174220.JPG

Geplaatst:

Ik had even gegoogled waar een eend broed en slaapt en blijkbaar zijn die heel gemakkelijk in onderhoud. Dat toont de foto's van Appelvrouw ook.

Even gaan kijken of ik ergens nog een container heb. Wat bedoel je met 'beton'? Een tegel of brokken beton?

Geven jullie bijkomend voedsel of enkel gras en slakken?

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Geven jullie bijkomend voedsel of enkel gras en slakken?

Wij geven wat kippenvoer bij, graan en mais. Ook wat kuikenvoer (zelfde voer maar dan meer gemalen) met water zodat het slobber wordt. Geen idee wat ze nu echt lekker vinden nog want ze eten niet waar wij bij zijn. Gisteren wat nat brood gestrooid en dat aten ze niet. Ik heb ze ook nog niet zien badderen in hun bad trouwens.

Geplaatst:

Ja, wij geven gewoon mais bij.Hele korrels. Pas in de avond zodat ze goed fourageren...Ik zet er altijd een emmer water bij dat iedere dag verschoond wordt.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wij hebben nu weer 2 rechte en 2 met knik, de fokker zei dat het loopeenden waren maar ik heb mijn twijfels, al maakt het niet zo uit, ze vliegen in elk geval tot nog toe niet over het hekje van 70 cm hoog. Ben benieuwd wat je buurman zegt. Ik zal mijne ook op de foto zetten binnenkort. Ze lopen nu na 2 dagen al lekker los in de tuin en slapen in een gekanteld wijnvat. Ik moet nog snel een legnestje maken voor de eitjes.

Geplaatst:

Ze zijn toch verkocht aan mij voor echte loopeenden....

Ik zal proberen wat meer foto's nog te maken als ze rechtop staan/lopen.

Gisteren heb ik maar snel enkele foto's gemaakt, ik wou ze niet te veel opjagen want ze zullen al stress genoeg gehad hebben van de rit in de auto naar huis.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb al een tijdje een broedse kip en die zit (uiteraard) op het fijnste legnest. We hebben 6 legnesten maar ze gebruiken er maar 2 en nu dus nog maar 1. Nu hadden de dames die het nest gebruikten waar de kip nu op zit een nieuwe plek bedacht en geheel niet in het kippenhok maar in de eendenren (die overdag altijd open en toegankelijk is) . Ik raap dus nu telkens eendeneieren en kippeneieren uit hetzelfde nest.

Maarrrrr nu is er opeens een eend broeds! Ze zit al de hele dag op dat nest. Ik vrees dus dat ik zo kippeneieren kan gaan zoeken elders in de tuin, niet zo gek voor 2e paasdag, maar niet handig.

Zal ik nou de eend laten zitten? Gisteravond heb ik eieren geraapt en vanmorgen zat ze er al dus er zijn geen kippeneieren bijgelegd, ik neem aan dat ze daar niet mee akkoord gaat als broedende eend zijnde. Ik hoor wel dat loopeenden niet goed broeden, of dat na uitkomst de eendjes doodgaan of de woerd ze vermoord, bovendien kunnen er niet echt meer dan 2 eieren liggen volgens mij. Wat zal ik doen?

Geplaatst:

Piroska ik zet een broedse kip een a twee dagen apart in de kattenmand. In de nacht zet ik haar dan met mand in de kas.Eten en drinken erbij, en iets kouds onder haar voeten..een stukje dienblad, plank oid. Dan koelt ze snel af en heb je kans dat de broedsheid snel over is.

Geplaatst:
Piroska ik zet een broedse kip een a twee dagen apart in de kattenmand. In de nacht zet ik haar dan met mand in de kas.Eten en drinken erbij, en iets kouds onder haar voeten..een stukje dienblad, plank oid. Dan koelt ze snel af en heb je kans dat de broedsheid snel over is.

Neeeee ze moet niet broedsaf, dit is de eerste kip in 1 jaar tijd die broeds is, dus ze moet JUIST blijven zitten! OOk de eend mag best blijven zitten, alleen zit die dus juist op het nest waar in gelegd werd door de andere kippen sinds er gebroed wordt door mevrouw kip op het lekkerste nest. De andere kippen doen reuze moeilijk terwijl er echt nog plekken zat zijn om te leggen.

Nu zag ik net gelukkig, dat er een 3e legnest in gebruik is genomen, dus als ze die nou allemaal gaan gebruiken kunnen de 2 broedse dames lekker blijven waar ze zijn. Als het weer een drama wordt (met kapotte eieren en ruzie enzo, was paar dagen terug) dan haal ik de eend van het nest denk ik, die maakt de minste kans en dan kunnen de dames weer op haar nest leggen.

pfffff vrouwen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...