Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indische Loopeenden houden


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ja lachen jullie maar, ik wil helemaal geen 7 eendjes. Gelukkig zijn er liefhebbers en smaken ze ook goed En ze zullen me nog wel van een lading slakken afhelpen

Een van de eendjes bleek trouwens een gewone eend, zo`n stadsparkeend, daar heeft de boer er ook een stel van..een vergissinkje van hem; lekker opeten zei hij toen ik hem daarover sprk..dat zijn de lekkerste arm eendje...net geboren en ligt nu al bij wijze van spreken in de pan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Het gele eendje is heel klein gebleven en is meegenomen door de boer, die gaat naar een liefhebber die graag kleine eendjes heeft. Daarvoor in de plaats heb ik een grotere ( dan de anderen) gekregen. Het eendje staat buiten te trillen op zijn benen, weet niet wat hem of haar overkomt, ze komt uit een binnenstal op beton en staat nu in de regen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas nog maar 2 van de 4 grote eenden over. Ik had een week visite en de 1e dag verdween er 1 en de 2e dag nog 1, misschien omdat de visite het hek open had laten staan. Eenmaal op het achterland zijn ze ofwel de vrijheid tegemoet gegaan ofwel door de jakhalzen of de vossen gepakt, helaas. Binnenkort ga ik er weer een stel kopen want 2 is te weinig om de tuin slakvrij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vermits onze vorige 4 Indische loopeenden ontsnapt zijn zou ik nu eens willen proberen met kuikens.

Ik hoop ze op die manier een beetje meer tam te krijgen.

De kuikens zijn geboren op 27 juni, weet iemand of je dan al het geslacht kan bepalen?

Ik vraag me overigens af of ze ook al zelfstandig zijn op die leeftijd?

 

Dit zijn ze

Capture74901405577965.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Maurice en de Bibi's (4 loopeenden van Appelvrouw) zijn vorige week van Frankrijk naar Nederland verhuisd, en lopen nu hier bij ons in Zelhem. Elke keer als ze ons zien staan ze hard te kwaken, maar dat nemen we nog maar even voor lief nu we weten hoeveel slakken ze weg kunnen werken.

 

Ze hebben een weekje in hun ren gelopen, met zwembadje en elke dag wat graantjes, legkorrels en slakken. En sinds een dag of 2 staat die ren open, en kunnen ze de boomgaard in, en de kippen ook hun ren in. Nu maar hopen dat de kippen niet in het zwembadje terecht komen...

 

IMG437742111410117681.JPGIMG436893581410117672.JPGIMG436765831410117665.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kuikens zijn geboren op 27 juni, weet iemand of je dan al het geslacht kan bepalen?

Ik vraag me overigens af of ze ook al zelfstandig zijn op die leeftijd?

Ik heb je berichtje nooit gezien ivm vakantie. Hoe gaat het nu met de kuikens? Je kunt het geslacht bepalen als ze wat groter zijn door op t kwaakgedrag te letten.. vrouwtje kwaken veel meer...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Van de 4 eenden die ik van Appelvrouw heb, blijken er nu 2 mannelijk. Van 1 wisten we dat al, die is wat ouder dan de andere 3. En nu heeft dus een 2e eend zo'n mooie krul in zijn staart.

 

Ze doen het verder goed, hebben nu ook wat meer rust omdat we een soort van slotgracht om hun ren hebben gemaakt. Ze kunnen mooi in en uit hun ren, maar de kippen kunnen daar niet komen. De kippen waren namelijk echt ontzettend fel op bepaalde (voer?)momenten. Er zaten dan wel eens 4 of 5 kippen achter 1 eend aan, net zolang tot ze em tegen de grond hadden gewerkt. Ik heb nog nooit zoiets gemeens gezien.

 

'S avonds gaan ze nu uit zichzelf naar hun ren, en overdag ook wel een paar keer. Daar hebben we ook het zwembadje ingegraven, dus dan komen ze even badderen.

We doen de ren 's avonds dicht, zodat ze daar moeten blijven. Ze krijgen er dan ook nog wat voer, dus ze leerden dat snel. 'S ochtends gaat het luikje dan weer open en kunnen ze de wei in.

 

IMG482640271412525095.JPGIMG484369551412525104.JPGIMG484490281412525112.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep dat is een mooi kereltje geworden! En ik heb ook een mannetje en een vrouwtje ( en natuurlijk nog die gewone groene eend, blijkt ook een mannetje te zijn..daar moeten we nog een vrouwtje voor vinden ) dus we hebben het gewoon heel goed gedaan

En nu maar hopen dat we in het voorjaar allemaal kleine eendjes krijgen, die de slakken te lijf gaan of om door te verkopen, of voor in de pan

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zo, van de 8 kleine eendjes blijven er ... 3 over. De vos is niet meer terug gekomen?

 

2 zijn verdronken ... (ze konden nochtans makkelijk uit het water).

1 is gestikt in een slak ...

2 zijn gepakt door een vos vermoed ik.

 

Dusja, niet zo tof, maarja, dat is de natuur zeker ... .

 

Dus nu nog 1 vrouwtje en 2 mannetjes over. Hopelijk overleven ze de winter en hebben we volgend jaar kleintjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen dat er wat eenden dood zijn gegaan tds.

 

Die 2 dames van ons maken wel echt herrie trouwens. Ze staan 's ochtends in hun ten te kwaken dat ze eten willen, en dat de ren open moet (in die volgorde). Daarna zijn ze weer stil (of valt het minder op omdat ze verder weg zijn), tot ongeveer een uur of 3, dan komen ze steeds even in de ren kijken of ze alweer eten krijgen. Dus elke keer als ze je zien, gaan ze staan kwaken.

De mannetjes ook hoor, maar die hoor je amper. Maken een heel ander geluid.

 

Het lijkt ons leuk om jonge eendjes te hebben elk voorjaar. Maar door dat gekwaak zou ik bijna zeggen dat we alleen mannetjes houden, en dan af en toe wat jonge kereltjes komen halen bij Appelvrouw (en dan weer ruilen tegen zaken die zij wil hebben uiteraard )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn het ook de mannetjes die het meest kwaken, maar vermits ze vrij ver van ons huis zitten stoort het me niet echt.

 

Ze zijn zelf bij de kippen gegaan en voelen zich daar wel thuis. (23 kippen en 3 eenden zitten er nu )

Wat wel raar is, terwijl ze onderdak hebben (samen met de kippen of apart), ze er nooit in gaan slapen.

Slapen doen ze steeds buiten, wat uiteraard vrij gevaarlijk is (vossen) ... .

 

Zou wel leuk zijn om idd eens wat dieren/groenten te ruilen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hm, ik heb er nu eens op gelet ... het is inderdaad alleen het vrouwtje dat kwaakt

Heb nu speciaal een hok gemaakt voor de eenden ... die vertikken het dus om daarin te gaan slapen he ...

Is dat bij jullie ook zo?

(leggen jullie vrouwtjes nu nog eieren)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lopen ze de hele dag in de boomgaard, eind van de middag komen ze vanzelf naar de ren. Daar zit gaas aan alle kanten, ook onder de grond en op het dak. Daar krijgen ze eten, en dan doe ik het luik dicht. We hebben nog nooit roofdieren gehad die dichtbij komen, maar toch.. voor de zekerheid.. anders slapen die stomme eenden ergens tegen het gaas van de erfgrens, en daar zijn wel eens wat eenden doorheen getrokken door een 'iets'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gisterenavond zag ik de 3 musketiers niet ... ze liggen nu een beetje verder in het grasveld ... zonder enige bescherming ...

Ze kunnen in de grote stal, of onder de speeltuin van de geiten, maar neen hoor, open en bloot ... 't is dat het niet zo koud is he ...

Rare beestjes maar goed ...

 

Een andere vraag; ik heb zonet de moestuin bedekt met een dikke laag mulch (bladeren).

Blijkt dat dat niet de beste oplossing is (maar daar kon ik makkelijk aankomen), vnl voor de slakken die er gek van zijn.

Op zich geen probleem volgens mij, we hebben de loopeenden hé !!

Nu vraag ik me af wie hervaring heeft met de loopeenden in de moestuin?

Ze eten graag gras, maar eten ze ook planten uit de groententuin?? (er staat nu bvb sla, kolen, allemaal kleine plantjes)

Dat ze slakken eten is goed meegenomen, maar wil niet dat ze al m'n moestuinplanten opeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat wat ze eten vooral afhankelijk is van wat ze hebben leren eten.

Dat ze dus slakken eten als ze dat van de ouders hebben geleerd. (En anders niet zo)

 

Of ze ook je zaailingen of groenten opeten....?

Ik zie jou en Appelvrouw en Jorieke toch wel als de ervarings-pioniers van wie we dit gaan te weten komen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...