zaaizee Geplaatst: 11 augustus 2015 Geplaatst: 11 augustus 2015 Hey popelepee wat is dit nou? Ik zag deze larven toen ik de onderzetter wilde schoonmaken, weten jullie wat hieruit kruipt? Quote
Demier Geplaatst: 17 augustus 2015 Geplaatst: 17 augustus 2015 Ver de voise, oftewel muggelarve, even later groeien, wordt gebruikt om te vissen.gr Mat Quote
zaaizee Geplaatst: 18 augustus 2015 Geplaatst: 18 augustus 2015 laten groeien, vissen worden die dan zo groot? Leuk om te weten, dankje Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 augustus 2015 Geplaatst: 18 augustus 2015 Ik zou ze zo snel mogelijk opruimen het worden namelijk ook muggen en veel groter dan dat worden ze niet. Quote
henkg Geplaatst: 18 augustus 2015 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2015 Je hebt gratis voer voor je venus vliegenval!Met een pincet 2 a 3 larven tegelijk in een paar vallen doen. Eerst even oefenen met één val. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
lotte__08 Geplaatst: 19 augustus 2015 Geplaatst: 19 augustus 2015 Hoi allemaal, Nu ben ik sinds kort ook bezitter van een venus vliegenvanger, superleuk natuurlijk maar ik heb wat vraagjes.Hij bloeit nu prachtig maar ik dacht laat ik eens wat informatie gaan opzoeken. Sommige worden zwart? Nu lees ik hier en daar dat het bloeien heel veel energie kost. Moet ik nu de stengel eruitknippen? (zo dicht mogelijk bij de onderkant?) Ik hoor graag van jullie Alvast bedankt! Quote
lotte__08 Geplaatst: 21 augustus 2015 Geplaatst: 21 augustus 2015 Zie mijn bovenstaande bericht. Iemand enig idee? Ook lopen er hele kleine beestjes over het potgrond. :c ik hoor graag van jullie! Quote
Lola Geplaatst: 21 augustus 2015 Geplaatst: 21 augustus 2015 Als je hem pas hebt zou ik de bloemstengel eruit halen. Van bloeien wordt de plant wel zwakker en waarschijnlijk is hij al zwakker geworden door het tuincentrum en de verhuizing. Voor gezonde planten is bloeien geen probleem. Je kunt de stengel ook proberen te stekken. Dat de vallen na een tijd zwart worden is normaal, ze gaan maar een bepaalde tijd mee. Ik knip ze eraf. Staat hij binnen of buiten? Als je hem in een keer in de volle zon hebt gezet zijn ze waarschijnlijk verbrand. De nieuwe vallen hebben daar dan geen last meer van. Ik ga er dan wel vanuit dat je regenwater geeft en geen kraanwater. Met kraanwater worden ze allemaal zwart en gaat je plant dood. En de beestjes kan wel van alles zijn. Waarschijnlijk kan het niet zoveel kwaad, maar een foto zou handig zijn. Quote
lotte__08 Geplaatst: 21 augustus 2015 Geplaatst: 21 augustus 2015 Hoi Lola,Dankjewel voor je hulp. Heb gedaan wat je gezegd hebt. En Heb wel alleen de mondjes weggehaald. Anders word het zo'n triestig geheel vind je niet? Zie mijn bovenstaande foto. Ook gebruik ik regenwater. Nogmaals dankjewel, en ik hoop dat hij weer wat opknapt! Quote
Lola Geplaatst: 21 augustus 2015 Geplaatst: 21 augustus 2015 Het ziet eruit alsof hij te weinig licht krijgt. Als hij binnen staat kun je hem beter buiten zetten. Niet gelijk in de volle zon maar langzaam laten wennen. Ze hebben veel zon nodig. En ook een periode van winterrust, dus kou, als ze die niet krijgen gaan ze ook niet zo lang mee. Ik zie geen beestjes op de foto dus daar valt nog weinig over te zeggen. Quote
lotte__08 Geplaatst: 21 augustus 2015 Geplaatst: 21 augustus 2015 Hij krijgt toch wel degelijk volle zon. Hij staat nu enkel op de tafel te drinken. Maar normaliter staat hij in de vensterbank boven, dankjewel nogmaals! Quote
Meleon Geplaatst: 27 augustus 2015 Geplaatst: 27 augustus 2015 Als de vorige mondjes een mooi dieprode kleur hebben gekregen zit het met de hoeveelheid zonlicht wel goed. Dat de oude(re) mondjes op een gegeven moment doodgaan is heel normaal mits er natuurlijk nieuwe worden aangemaakt. Quote
Nasuada Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 De stekjes die ik gekregen heb van HenkG.Gaat goed he! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Geplaatst: 6 september 2015 Die gaan inderdaad erg goed. Beter dan die bij mij, maar die staan (nog) buiten.Je kunt trouwens zaad oogsten (bij binnenteelt misschien de bloemen bestuiven met een penseeltje)In elk bolletje zitten vele tientallen zaden. Erg klein, het lijkt haast stof. Verpotten doe je best in het voorjaar.Die "speciale" grond van mij: niks bijzonders, gewone (onbemeste!) tuinturf, verkrijgbaar bij de bouwmarkt in 20 of 40 liter zakken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Nasuada Geplaatst: 6 september 2015 Geplaatst: 6 september 2015 Uuuh, blonde vraag maar hoe doe ik dat? Gewoon de uitgebloeide takjes afknippen en laten drogen? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
henkg Geplaatst: 6 september 2015 Auteur Geplaatst: 6 september 2015 Aan de plant laten rijpen.Test: Als de onderste bloemknop van een bloemstengel bruin is en droog lijkt, die eraf knijpen en boven een wit papier verkruimelen. Dan weet je of ie droog genoeg is, en of er zaad in zit, en wanneer je de rest kunt oogsten.Eén goed bevruchte bloemstengel geeft vele honderden zaden. Nogmaals: dat zaad is haast stof. Minder lang dan 1 mm, en nog veel minder breed.Kiemtest: kan direct gezaaid, binnen 4 weken zou je al iets moeten zien (het zijn wel lichtkiemers!) Verpakken: in een papiertje, niet in alleen een gripzakje, het fijne zaad "plakt" dan aan het plastic. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 22 oktober 2015 Geplaatst: 22 oktober 2015 Wat mag je een Drosera eigenlijk wel en niet geven? Wormen was een "no" begreep ik. Hoe zit het met Kevers en andere niet vliegende-insecten? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Winters Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Volgens mij wel Ken. Ik moet zeggen dat ik de Drosera's niet voer, en ze groeien als kool. Ze hebben 2 x in een jaar tijd gebloeid. (laatste keer bloemen er uit geknipt). Hij vangt zelf ook veel insectjes. Vooral van die kleine vliegjes. Met mijn zelfgezaaide Venus Vliegenvangers gaat het echt heel goed. Ik heb ze laatst een tijdje buiten laten staan, en de happertjes zijn echt heel mooi donkerrood geworden. Als test heb ik er 1 naar binnen gehaald en voor het grote raam in de woonkamer gezet waar overdag de zon op schijnt. De ander staat gewoon buiten. Ik ben benieuwd wat het verschil is straks. Quote
speets Geplaatst: 10 november 2015 Geplaatst: 10 november 2015 (aangepast) Wat een enthousiaste verhalen allemaal! Nu ben ik dus ook voor de bijl gegaan Kreeg vandaag een doos vol leuk spul: 4 soorten zaad en twee planten en startspullen, terwijl ik maar 2 zakjes had besteld! Edit: link verwijderd. 7 juni 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 11 november 2015 Auteur Geplaatst: 11 november 2015 Weet waar je aan begint: Frans schreef op 31-12-2012:Interessant topic Henk ! Jouw schuld dat ik zelf ook geïnteresseerd ben geraakt in dit soort plantjes. Ik ga er eens zaden van bestellen.Op 03-05-2015 had hij dit (en wellicht meer, want ik zie hier geen Drosera's):(Bron: vleesetende-planten-zonnedauw-drosera-capensis-t6750-310.html#p274563) Veel meer dan ik nu. Een paar Drosera capensis en een paar Venus vliegenval, verder niks. Ze stonden het hele seizoen buiten, maar ik heb ze een kleine maand geleden binnen gezet. Is nodig voor de Drosera capensis, die kan niet tegen kou en vorst. De Venus vliegenval hoort eigenlijk zeer koel (buiten) de winter door te komen, wel beschermen tegen temperaturen lager dan een paar graden onder nul, Inpakken of tijdelijk in de schuur. Een paar andere VVV’n blijven buiten. Ik wil het verschil wel eens zien. Tot nu toe gaat het goed binnen. De vallen van de VVV’n reageren weer snel, en ze beginnen nu zelfs een bloemstengel te maken! (en die knip ik eruit) Bij huiskamertemperaturen is voldoende licht belangrijk, Warmte zet aan tot groei, maar voor groei is wel ruim licht nodig.in de vensterbank is er 's winters echt te weinig licht. Daarom staat de helft van mijn LED verlichting (voornamelijk voor het opkweken van b.v. pepers v.a. februari) nu al aan, tegen ongeveer 1,60 energiekosten per maand. Voor informatie over verzorging is http://carnivora.nl/wiki/index.php/Carnipedia_Hoofdpagina nog steeds een goede start. Jammer dat het forum daar op sterven na dood is. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
speets Geplaatst: 11 november 2015 Geplaatst: 11 november 2015 Dank Henk, voor alle info. Ik heb eindelijk alle 38 pagina's doorgespit. Nu verder met carnivora.nl Mooi dat jij zo veel vragen hier beantwoordt. Je bent echt onze eigen carnivora-deskundige en -vraagbaak geworden Iemand hiervoor had het over tuinturf, maar ik las op carnivora.nl: "Gebruik liefst geen tuinturf. Tuinturf is zwartveen (afkomstig uit diepe turflagen). Zwartveen is zeer compact omdat het veel verder verteerd is, en slaat gigantisch snel dicht, wat bij gevoelige planten zal leiden tot rot. ". Je moet (onbemest) turfstrooisel hebben. Ik zie inderdaad al een bui hangen kwa uit de hand lopen... ben zeer verslavingsgevoelig De verlichting wordt wel een probleem. Gelukkig staat mijn achtergevel pal op het zuiden. Jij hebt het mooi voor elkaar. Ik heb de diverse lichtsystemen wel bekeken, maar ik weet niet of dat wat wordt hier. Hoewel, als ik net zo gek word met die plantjes als jullie... Het worden bijna huisdiertjes. Ik lees bijvoorbeeld 'houden van' en 'missen' en 'trots' Dit lijkt me wel wat, afgezien van de prijs. Wat denk je? Kan ik je soms een plezier doen met zaad van Sarracenia's? Dan PB me even je adres. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 12 november 2015 Auteur Geplaatst: 12 november 2015 Verlichting: 58,- excl verzending voor 12 Watt vind ik behoorlijk aan de prijs. Rond lijkt me ook minder praktisch dan balk.Als het dan toch wat mag kosten: de lamp die Itoero heeft lijkt me wel wat:tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-t12237-20.html#p194934 Meerdere kleuren licht schijnt (iets) beter te zijn. Geeft wel een vervelend paarsig licht in je woonkamer. Of goedkoop en simpeltl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-t12237.html Tuinturf: die gewone pure zwarte tuinturf gebruik ik uit luiheid, soms met 1/3 grof zand (eerst heel goed spoelen). Kan inderdaad beter. Plantjes doen het bij mij toch goed. En nee, dank, zaden van Sarracenia hoef ik niet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.