Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vleesetende planten


henkg

Aanbevolen berichten

Nog even een vraag. Kan ik mijn ronde zonnedauw ook gewoon bij mijn vijver planten. De vijver heeft voornamelijk grondwater als waterbron, maar ook regenwater. Kan ik hem dan gewoon daar bij planten of is dat een not done? Wil niet dat ie dood gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Een aantasting door luizen Jet. Drosera is dan wel een vleesetertje maar tegen luizen kan ze zich niet verweren . Je plant is ten dode opgeschreven als je er niks aan doet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje geleden bij mijn drosera's dat luizenprobleem ook gehad. Een bestrijding d.m.v. een oplossing van zeepsop/spiritus durfde ik niet aan omdat dat spul sterk basisch is en een drosera moet absoluut een zure omgeving houden . Omdat niets doen zeker het einde van de planten zou betekenen heb ik toen de gok genomen om een insectide te gebruiken , dimethoaat van Edialux . De luizen verdwenen zoals verwacht en de planten knapten gelukkig op zonder nevenschade . Maar ja .. om nu voor dat ene plantje dat spul aan te gaan schaffen ? Maar misschien werkt spruzit ook wel zonder nevenschade (of erger) aan de plant te veroorzaken. Ik zou het gewoon proberen Jet, je hebt niets te verliezen , bij niets doen gaat hij toch wel dood.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minder effectief, maar helemaal onder water (regenwater) zetten voor een nachtje zou kunnen helpen. Misschien één (niet meer) druppeltje dunne olie (hobby / naaimachine) toevoegen. Dat verlaagt de oppervlaktespanning, zodat de luizen beter verzuipen.

Je plantjes zullen er ook verzopen uitzien, maar dat trekt waarschijnlijk wel weer bij.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dat heeft mij van de winter AL mijn drosera's gekost. Wonder boven wonder is er in alle drie de potjes PRECIES 1 zaadje alsnog ontkiemt en heb ik er weer 3. Twee zijn nog ieny mieny en de derde die al wat groter is, heeft nu luizen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen hulp nodig , dat regelen ze zelf wel Winters . Binnenkort heb je duizenden minuscule zaadjes , bijna zo fijn als stof.

 

Bij mij staan momenteel enkele Sarracenia's in bloei . De venusvliegenvangertjes zitten ook vol bloemstengels die binnenkort wel open zullen gaan.

bloemen17411430664434.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De mooie bloemen van de venus vliegenvangertjes hebben ook hun keerzijde heb ik gemerkt. De kwaliteit van mijn 'happertjes' ging de laatste tijd steeds sneller achteruit . Oudere vallen werden zwart en nieuwe valletjes werden nauwelijks meer gevormd. De insecten die gevangen worden leveren denk ik te weinig energie om zoveel bloemen en zaad te kunnen produceren waardoor de planten moeten interen op hun reserves.

 

Op 2 stengels na , waar al zaad in zit , heb ik nu de bloemstengels verwijderd. Eens kijken of dat helpt om er weer mooie gezonde planten van te maken. Verder zet ik ze voorlopig overdag bij de composthoop neer waar wat meer vliegen aanwezig zijn zodat ze een beetje kunnen aansterken.

 

Vóór het verwijderen van de bloemstengels.

happer283431433883445.JPG

 

Slechte kwaliteit.

happer549461433884574.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer Frans. Ik weet wel dat een bloem wel veel energie vraagt van de plant. Maar het zal vast wel goedkomen.

Maar wel prachtige bloemen in jullie vliegenvangers!

 

Jemig wat een zaden produceren die Drosera's! Ik heb 2 uitgebloeide bloemstengels afgeknipt om zaden te bewaren en ik heb al echt veel zaad. Ook heb ik een poging gedaan wat zaden te zaaien voor mijn moeder. Zij vond het hele grappige plantjes. Zou leuk zijn als het lukt.

 

Ook de vliegenvangers gaan goed. De vallen zijn al zo groot dat ze een huisvlieg kunnen vangen, wat de plant ook gedaan heeft . Ik ben trots op mijn plantjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Frans. Uniek bosje bloemen. Maar ik heb inderdaad hetzelfde als wat jij hebt. Sommige vallen werden snel zwart en ook geen nieuwe vallen meer. Maar misschien gaat het altijd zo

Dit is het eerste jaar dat ik ze heb dus veel kan ik er ook niet over kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...