Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemester: mosterdzaad

Red

Recommended Posts

Op een stuk heb ik al winterrogge staan.(groeit als een gek hihi)

Pas heb ik weer een klein stukje toegeëigend voor het moesgebeuren.

Het is al omgespit en wacht om ingezaaid te worden.

Rogge heb ik nog volop liggen maar twijfel of ik dit stukje met rogge inzaai.

Ik weet niet wat daar op die grond gelegd heeft en met de verbouwing hebben wij dat ook gebruikt als opslag ruimte.

Ik wil dit stuk eigenlijk dus ontsmetten,nu las ik ergens op het net dat mosterdzaad als groenbemester de grond ontsmet.

Voor de wisselteelt hoef ik geen rekening te houden, ik pas het aan op de groenbemester ik wil eerst de grond ontsmet hebben eer ik ga verzinnen wat ik er op gaat zetten

Wat is jullie mening klopt dit? of is er een andere groenbemester die beter ontsmet?

Of een plant soort wat ik er bv een jaar op kan zetten of ....

Alvast bedankt

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Ik denk dat met ontsmetten bedoeld wordt dat de mosterd wat aaltjes bestrijdt, maar dat kan alleen bij vroege zaai, nu niet meer.

Omdat mosterdzaad een kruisbloemige is loop je wel kans op meer knolvoet, als je op zure veengrond zit; op klei gaat het wel goed. Zie ook dit artikel

Ikzelf zit op veengrond dus wij nemen altijd phacelia of winterrogge (maar ja, die wordt vlak na het kiemen beroofd van zijn kiemlobjes van onderen door onze vriendjes de veenmollen of van boven door de meesjes...

Oke bedankt voor je advies ,dan ga ik denk ik voor de phacelia op dat stukje.

Kan ik gelijk ervaren wat het verschil is met de bodem omdat ik op een ander stuk al winterrogge heb staan.

En ik denk dat ik er volgend seizoen iets van mais op pompoenen op wil zetten en weet dat mais niet mag na winterrogge.

Alleen nog uitzoeken wat niet na phacelia geplant mag worden.

Ik heb wel mollen in mijn wei maar tot nu toe hebben ze me moes plekken nog niet gevonden,

Jammer dat ze het bij jouw wel hebben gevonden

moet je nu maken

oeps, veenmollen zijn insecten die kunnen zwemmen, vliegen, tot i meter ondergronds gangen graven en aan alles knabbelen dat wortels of knollen heeft , tunneltjes in de aardappels bijvoorbeeld, of compleet omknagen van jonge koolplantjes

veenmol60341347211973.jpg

na of voor phacelia kan alles wel kwa teeltwisseling

oeps inderdaad das heel wat anders .

Ging er vanuit dat het een mol was door de naam haha

Weer wat geleerd bedankt

En getver wat zien die er vies uit,dan hoop ik dat ook deze insekten mijn moesgebeuren niet weet te vinden.

Maar kom ik waarschijnlijk gauw genoeg achter als ik die phacelia heb staan.

moet je nu maken