Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb ook gestampt (met een pureestamper, dat wel) tot ik lamme armen had, maar ik had ook lang niet genoeg vocht van de kool zelf. En bij mij is t vocht ook wittig. Maar zolang t redelijk ruikt, ga ik vrolijk verder. Weggooien kan altijd nog.

elizabet.nl

Geplaatst:

nou dames, stampen is niet echt de bedoeling hoor, sorry, beter gezegd is het kneuzen: wrijven en draaien tot de koolcelletjes kapot gaan en hun vocht vrijlaten

we doen het hier zo:

1 kg kool heelfijnsnijden, 10 g zout eropstrooien in de zuurkoolpot, kneuzen door draaien en wrijven met de zuurkoolstampert 1021369.jpg totdat het een beetje sopt (zeg maar zoals us mams vroeger de was in de ketel heen en weer tsjompte..)

2e kg kool fijnsnijden , 10 g zout erop etc....tot de pot 3/4 vol is

Geplaatst:

nou dames... 50 tinten aggressief...

mag het een stukje minder? zeg, gewoon rustig kneuzen met een zuurkoolkneuzert...je moet zo'n kool toch ook een beetje verleiden om lekker zacht te worden...

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Volgens mij zijn er een aantal mensen op dit forum die zelf zuurkool maken. Ik wil dit ook graag proberen maar vraag me af of de ontsnappende zuurkoolgassen erg sterk ruiken. Ik heb geen vorstvrije schuur waar ik het vat neer kan zetten en wil niet dat mijn woonruimte altijd naar zuurkool ruikt.....

Geplaatst:

Bij ons staat de zuurkoolpot, met waterslot, op een koele plaats in de keuken.

Tussen een kast en een muur en zo ver mogelijk van de verwarming.

Nog nooit iets geroken maar dat kan ook wel aan mij liggen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

af en toe een blupje, wij vinden het wel gezellig , en niet onsmakelijk

je hebt het minste last als de temperatuur redelijk constant is, een week of 2 twintig graden, daarna koeler zeg 12 graden

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zojuist mijn zuurkool geproefd. Moet toch zo'n schaaf of rasp aanschaffen. De kool is echt zuurkool geworden maar is een beetje grof en nog hard, knapperig. Als ik m langer laat staan wordt het dan zachter? De kool staat nu 7 a 8 weken.

Geplaatst:

ja, hij wordt nog zachter, maar ook zuurder

als je m zo al lekker genoeg vindt kun je het zuren stoppen door m in te vriezen of heel koud weg te zetten, onder de 6 graden iig

bij het verwerken tot maaltijd iets langer koken dan de nodige 10 minuutjes, kan ook, beetje Riesling erbij...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...