Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zure soep

eelzuhtjuh

Recommended Posts

Hoi allemaal, daar was weer eens een vraag van mij.

Ik heb een paar weken geleden courgettesoep (volgens eigen recept) geweckt.

Ik link maar even naar mijn blog voor het recept:

http://eelzuhtjuh.blogspot.nl/2012/09/courgettesoep-met-prei-en.html

De soep is geweckt zonder creme freche etc.

Nu dacht ik dus vandaag een pot open te maken, de pot zat nog goed dicht maar was totaal zuur.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Zijn de gehaktballetjes de boosdoener?

nou antwoord van een beginnertje: dat waren dus bacteriën die erin gekomen zijn tijdens de bereiding of het overgieten en niet gedood door te kort wecken op te lage temperatuur, mijn weckboekje zegt voor soep 1 uur op 100 graden

schoner werken

langer en heter wecken

denk ik

'Vroeger' (oma vertelt ) zei mijn moeder altijd al: soep wordt lekkerder als je ze een dag van tevoren maakt, maar doe er nooit soepballetjes in totdat je het gaat opdienen.

Mijn eerste gedachte bij het onderwerp van dit topic was dan ook inderdaad: die heeft de soepballen er al in gedaan.

Ik maak altijd soep zonder ballen, mijn moeder vriest de ballen in aparte porties in en mikt die op het laatste moment nog door de soep, even doorwarmen en klaar.

Ik had inderdaad juist begrepen dat je met die oude potten 2cm onder de rand moet blijven.

Ik gok er dan maar op dat het aan het gehakt ligt, anders zou ik het echt niet weten.

Ik heb de potten eerst afgewassen, toen uitgekookt en daarna op 120C in de oven gezet (hoezo paranoïde lol) dus ik neem aan dat ze dan wel een keer steriel zijn.

De soep heb ik kokend heet in de potten gedaan en daarna gelijk de ketel in voor 30 minuten op 90 graden (te kort/koud misschien nog omdat er vlees in zit?)

30 minuten op 90 graden is inderdaad ook te kort en te koud. 100 graden is toch wel nodig, en minimaal 60 minuten. Ik heb laatst courgette soep geweckt en dat deed ik toen ook te kort. Geen idee meer hoe ik daar op kwam, maar de potten gingen de volgende dag vanzelf open. Ik heb niet geproefd of de soep zuur was

Over oude potten gesproken; heb er mijn oude vegla handboek voor de inmaak eens bijgepakt. Produkten met vlees moeten 1,5 tot 2 uur worden doorgekookt.

Er staat idd in 2 cm tot onder de rand vullen en dat snap ik niet. Ik gebruik alleen nog potten met schroefdeksel, vul die helemaal en geen enkel probleem.

• 2 weeks later...

Tja wijze les: volgende keer weck ik de soep zonder vlees. Voeg ik wel vlees toe als ik eens een pot open trek.

Ik heb nog niet gedurfd om de rest van de potten open te maken, er staan er nog 5

Ik weet overigens niet beter dat je de nieuwe potten zover mogelijk vult en de oude potten 2cm onder de rand. Iedereen lijkt daar wat anders over te zeggen.

Dat zijn oude potten.

Maar ik had de soep in nieuwe rundrand potten.

De potten zijn wel goed hoor.geen soep met vlees maken of 2,1/2 uur op 100 graden wecken.

Maar als de soep alleen beetje zuur is kan je hem nog gebruiken bij rijst .

Tomaten extra erdoor en prei.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.