Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oorlog tegen de rupsen


dennislp

Aanbevolen berichten

Al 3 jaar lang de nodige last van de rupsen.. Groene rupsjes die overal zitten. Struiken waar veel blaadjes van worden opgegeten maakt me niet zoveel uit, maar de pepermunt plantjes etc. worden ook slachtoffer wat toch wel erg irritant is!

 

Dit speelt dus al zo'n 3 jaar en wil nu dus kei-hard bestrijden om er van af te zijn. Sinds 2 jaar zit de pruimenboom vol met lieveheersbeesjes + de larven, maar die houden wel weer de luizen + andere troep weg!

 

 

Hebben jullie tips om deze rupsen aan te pakken? Ik dacht sowieso al aan het beginnen met bestrijden op het moment dat de blaadjes beginnen te komen, zo snel mogelijk. En zou het ook nut hebben om bloempotten met aardbeienplantjes (waar ze ook op zaten) helemaal te doorweken met een bestrijdingsmiddeltje?

 

Hoor graag jullie tips!

 

(Ja ik weet het, ik vind het ook zielig voor die beestjes , maar wil niet voor een 4de jaar er last van hebben, begin het nu toch wel zat te raken! Nu gaan ze maar is naar de buren! :P )

 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpele behandeling die altijd werkt:

 

- Alle webben verwijderen, nog voordat de rupsen er zijn, ALLE webben, ook van andere insecten, OVERAL verwijderen. Gewoon 1x per week een "check-up" ofzo.

 

- Als de rupsen toch komen, spuiten met Pyrethrum. Niet de hele plant wegspuiten, maar alleen direct op de rupsen. Zo dood je niet onnodig andere insecten. De lieveheersbeestjes moet je vanaf blijven. Ik betaal elk jaar tientallen euro's om ze uit te zetten, ze doen alleen maar goed werk!

 

Dit heb ik ooit eens in elkaar geflanst, misschien heb je er iets aan (staat niet zo heel veel op)

 

http://plantenziekten.alleplanten.net/rupsen-en-larven/

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de rupsen tegenkom op de groenten/fruit dan haal ik ze gewoon met de hand weg en neem ik ze mee naar huis. Het is minder erg als de planten in siertuin aangevreten worden maar we hebben daar vooral ook veel vogels die ook wel een rupsje lusten

 

In het velt boek lees ik dat sterk geurende kruiden zoals look, kamille, tijm en salie soms een werende werking kunnen hebben als ze in de buurt zijn geplant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ergens gelezen met zout water bespuiten.

Niet geprobeerd maar toch in gedachten gehouden.

Gebruik je in elk geval geen vergif.

Tja in een boom is dat naturrlijk niet te doen.

Maar daar zijn van die kleefbanden voor te koop.

Die moet je er in het najaar omheen doen, geloof ik.

En wat is het verschil tussen "gif" (wat erop gemaakt is om insecten te doden), en water met zout spuiten (wat dan even dodelijk zou zijn). Is toch allebei even giftig?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.. Die 2 vierkante meter zijn die twee kasjes, daar is het wel te doen.

Maar die fruitbomen/struiken die staan gewoon tussen de andere bomen en struiken in de tuin, daar is het dus wel even lastig.. De potten en 2 kasjes zijn wel te doen.

 

Maar ja die appelboom + bessenstruiken staan tussen 5 andere bomen/struiken denk, even wat lastiger te bestrijden..

 

Maar dat idee met bieslook , dat ga ik zeker is uitproberen! Zal wel wat bieslook alvast gaan zaaien, en wie weet ook maar wat extra kopen bij de lidl, zal het is flink vol gaan proppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de grootte van de plaag kijk Dennis en zie dat de beestjes op allerlei soorten planten tegelijk voor komen lijkt het me niet om rupsen te gaan maar om de larven van een bladwesp. Die larven lijken vaak op rupsen maar zijn het niet. Ze worden daarom ook wel bastaardrupsen genoemd.

 

Als de beestjes zich weer laten zien kun je er gemakkelijk achter komen of je met echte rupsen te maken hebt (afkomstig van een vlinder) of om larves van bladwespen (andere naam van bladwesp is ook wel zaagwesp). Rupsen hebben maximaal vijf paar poten , bladwesplarven hebben er minimaal zes.

 

De eitjes van de bladwesp worden al in de herfst afgezet waarna ze overwinteren en in het voorjaar uitkomen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm,... Zou ook wel is kunnen, ze komen inderdaad op meerdere planten voor en eten die goed kaal.

 

Als het om die larven gaat, hoe kan je die dan het beste aanpakken? En waar plaatsen ze meestal die eitjes, weet je dat misschien??

 

 

Edit:

 

Als ik op google kijk begin ik te twijfelen, de rupsjes die hier altijd zitten zijn denk max. 2 á 3cm groot, en helemaal groen, geen andere kleurtjes/stipjes. Zie dat niet echt veel als ik google op bladwesplarven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op google kijk begin ik te twijfelen, de rupsjes die hier altijd zitten zijn denk max. 2 á 3cm groot, en helemaal groen, geen andere kleurtjes/stipjes. Zie dat niet echt veel als ik google op bladwesplarven

Net zoals je allerlei vlindersoorten hebt waarvan de rupsen heel verschillend kunnen zijn heb je ook veel verschillende soorten bladwespen waarvan de larven ook heel verschillend kunnen zijn. Is deze , op die minieme nauwelijks opvallende zwarte stipjes na , geen mooie groene bijvoorbeeld ?

 

459px-stanimgp243844241371842452.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vorig jaar heel veel last van spanrupsjes. Kwamen met 100-en uit de hoge bomen rondom ons huis zeilen. Je hoorde de rupsen-poep vallen. (echt waar, het heeft me 2 weken gekost om te ontdekken wat dat tikkende/ruisende geluid nou was) Overal lagen kleine zwarte korreltjes, ook op je bord

Ik heb ook geen appel kunnen oogsten, alle bloesem was opgegeten.

Oplossingen als koperen bandjes en zo zijn zinloos omdat de krengen uit de bomen kwamen zeilen.

Spuiten is ook geen oplossing, ik heb hier heel veel vogeltjes en nestkastjes. Ik wil geen babyvogeltjesmoordenares (3 keer woordwaarde) zijn.

 

Het was dus de tranen uit de ogen vegen en hopen op een beter jaar.

 

We hadden wel heel veel (obesitas) jonge vogeltjes. Pappa en mamma vogel hebben het nog nooit zo makkelijk gehad.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik denk steeds meer dat het om rupsen van de zaagwesp gaat.. voor zo ver ik google begrijp..

 

Kan denk toch wel gaan spreken van een rupsenplaag als ik mijn hoeveelheden vergelijk met verhalen op internet...

Denk dat ik ergens eind maart begin met bestreidingsmiddelen, wellicht spuit ik de complete zomer door..

Ik zal ze hoe dan ook dood krijgen, wil er geen een meer levend houden.. Een flinke klus gaat dat worden..

 

Iemand enig idee of de bestreidingsmiddelen invloed hebben op de nieuwe jonge blaadjes???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=2395&cat=60&group=14&productnaam=INSECTENLIJMBAND_REKORD_3_m

 

Insectenlijmband, staat dat je dat op stammen kan plakken zodat ongedierte niet je boom ingaat, het is hier mogelijk dat ze ook via andere struiken er in zouden gaan.. Maar zou ik dit soort lijmband ook eventueel op bessenstruiken kunnen doen of word dat lastig? ook dodelijk voor slakken dit denk??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat insectenband is een leuk idee. Bij mij gaat het helaas niet werken.

Ik heb last van rupsen die uit de bomen komen zeilen.

Vorig jaar hingen die beesten overal. Deed ik een rondje tuin, kwam ik uren later nog die beesten in mijn haar tegen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

greetje11 schreef:

Ik heb ergens gelezen met zout water bespuiten.

Niet geprobeerd maar toch in gedachten gehouden.

 

Het is absoluut niet verstandig (te veel) met zout te spuiten.

planten kunnen door een teveel aan zout in de grond namelijk moeilijk water opnemen, waardoor ze kunnen uitdrogen.

daarom is strooien met zout in de winter ook zo slecht voor planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

En knoflookspray? Kan je gewoon zelfmaken van een liter water, 5 tenen knoflook in stukken, een ui in stukken, 1 theel. cayennepeper en 1 eetl groene zeep. Eerst water met knof en ui laten trekken, zeven dan de rest erdoor en spuiten en dat een tijd vol houden. Vrijwel alle ongedierte houdt er niet van. En zelf was je je groente en fruit dan weer, dan zijn zeepresten ook weer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer erg veel last van rupsen hebt, kun je ook rabarberblad plukken en er een pan flink mee vol stoppen en dat koken, wanneer het afgekoeld is groene zeep aan toevoegen.

Dit mengsel ga je zeven en dan met een hogedrukspuit, bovenwinds gaan staan, over de planten vernevelen. Je ziet de rupsen er afvallen.

Bij bv kool kun je ook pas gemaaid gras nemen( van de gazonmaaier) en dat over de koolplanten strooien. Schijnt een stof in te zitten waar ze niet zo van houden.

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...