Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Permacultuur


Kruidje

Aanbevolen berichten

Vergeet het schimmelrijk niet he en dan ga je snel genoeg mulch krijgen om te gebruiken net als goede compost Schimmel en bacterie zijn nodig voor een goede bodem.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Zeer informatief die docu (A farm for the future). Ik betwijfel al langer of de manier van voedsel verbouwen wel "goed" gebeurt op grote schaal. Die vele tonnen kunstmest die de grond ingaan kunnen toch niet goed zijn. Ook de sustainability of behoudbaarheid is zeer slecht. Toch geloof ik niet dat er veel mensen zijn die zich hier zorgen over maken. Iedereen blijkt te denken dat het wel doorgaat zo.

Tevens wordt de smaak (en evt. houdbaarheid) van de groente en het fruit er niet beter op. Neem nou eens een tomaat uit de winkel (normale supermarkt) en vergelijk deze eens met een tomaat die je zelf in je groeteetuin kweekt...

Maar goed, je tuin inrichten volgens permacultuur is toch niet zo gemakkelijk heb ik gemerkt. Je moet wel je planten, struiken en bomen aan elkaar aanpassen. Boombladeren kunnen de grond bijvoorbeeld laten verzuren. De meeste bessenstruiken zullen verzuring juist wel goed vinden, maar voor groenten is dit minder geschikt. Dit is maar één voorbeeld. Het ontwerp moet goed worden gekozen, en hier heb ik nog wel enige problemen mee.

Morgen ook die andere docu kijken (Symphony of the soil).

Bedankt voor de links. Na het zien van zulk soort documentaires krijg je altijd weer een goed gevoel als je je bedenkt dat je goed bezig bent met je moestuintje .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word af en toe wat tureluurs van alle berichten die voorbij komen, maar goed, ik ben niet meer de jongste, dus dat mag.

Het zal wel geen permacultuur genoemd mogen worden, maar ik ben ooit mijn moestuinliefde gaan oppakken door het boek van Alwin Seifert, een Duitse landschapsarchitect die tientallen jaren lang in de weer is geweest om de ideale compostsamenstelling te bereiken. Voor zover ik het kan beoordelen, na zovele jaren hetzelfde te hebben gedaan, is het hem gelukt.

Geef de grond elk jaar dat gene wat er aan is onttrokken en je hebt de ideale tuingrond. De goede man verbouwde doodleuk 17 jaar lang aardappelen jaar na jaar op één en het zelfde stuk grond zonder dat de piepers aan kwaliteit achteruit gingen. Waarom maar 17 jaar? Hij ging verhuizen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roelie dat boek van Seifert heb ik ook..en ook dat van Gertrud Franck die in grote lijnen hetzelfde deed. Het was in de tijd van de pioniers op moestuingebied..en ik neem deze boeken wel serieus tot op zekere hoogte..er waren zo weinig andere mensen die dit deden dat enig vergelijk er niet was. Ruth Stout nog zo iemand, en Sepp Holzer. Mensen die zo gedreven werken in hun eigen tuin, en observeren, en tot mooie resultaten leiden.

Dat evenwicht van kennis, werkwijze, inzicht, grondsoort en raskeuze zal je in je eigen tuin moeten kunnen bereiken...niet door hen te kopiëren maar door van ze te leren en dan je eigen plant te trekken..dat is in ieder geval wat ik probeer...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ouweboer,Als je het boek, Tuinieren zonder gif, ooit eens in handen kunt krijgen zul je zien dat de man op de meest onmogelijke gronden heeft getuinierd. Van zavelachtig tot bijna pottenbakkersklei.

Dat laatste was niet tot zijn genoegen, maar het leven had hem nu eenmaal naar een oord gebracht waar hij niets anders tot z'n beschikking had.

Ik heb er in ieder geval veel aan gehad, maar sluit niet uit dat we bepaalde permacultuurelementen best eens in de compostmanier van Seifert proberen te integreren. Wie weet waar dat weer toe kan leiden...

@Appelvrouw, ik heb het idd ook niet precies zo gedaan als in zijn boek, maar hier en daar aangepast aan de omstandigheden, iets wat Seifert zelf ook vaak deed, noodgedwongen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik net, ik heb dat boek..en woon ook op keiharde grond waar ik hard aan bezig ben dat te verbeteren...maar niet door hem of een ander te volgen zonder strakke observatie van eigen grond. En de permacultuur hoort ook niet strak te zijn, en werkt ook niet voor iedereen op dezelfde manier.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...