Geplaatst: 13 oktober 201212 j Hoi allen! Kan er mij iemand zeggen wat het nut ervan is van een truf potje? of dit dan ook beter is dan een plastiek potjes en ook voor te beginnen in een kweekbak? want ik zie eigenlijk het verschil er niet van in mss is dit wel een domme vraag maar kom anders sry van de topic thnx!
Geplaatst: 13 oktober 201212 j turfpotjes zet je meteen in de grond met het plantje, dus je hebt geen groeistopjeze verteren wel maar kunnen ook snel uitdrogen, zelfs na het planten plantjes uit plastic potjes moet je voorzichtig leeghalen en planten ook handig: perspotjes, maar ook oppassen dat ze niet uitdrogen
Geplaatst: 13 oktober 201212 j Mijn ervaring - aanvulling op Robo. Turfpotjes en perspotjes moest ik minimaal dagelijks water geven zolang ze nog niet in de grond stonden. Dus inderdaad ze drogen snel uit. Wat mij veel beter bevalt zijn halve wc-rolletjes en eierdoosjes (ik ben al lang aan het sparen voor volgend voorjaar en probeer ook familie in te schakelen). Die drogen minder snel uit en kunnen ook met plantje en al geplant worden; de wortels groeien gewoon door het papier en het papier vergaat in de loop van het voorjaar (=humus). Verder heb ik nog een meer principieel probleem. Veengebieden worden steeds zeldzamer - zeker in Europa - en ik vind het daarom niet zo'n goed idee om daarvan stukken af te graven voor mijn moestuintje.
Geplaatst: 14 oktober 201212 j Auteur Valt dit dan niet uit elkaar door het water dan? dat lijkt me toch zeer onsterk en niet stabiel toch? of begrijp ik het verkeerd ? Trouwens zou het mogelijk zijn om de zaai kalender te manipuleren als je een kuntmatig weer voorziet voor uw groenten? Ik heb nu radijsjes geplant dat is nu makkelijk maar ik zal het volledig binnen moeten houden denk ik. zouden ze volledig tot hun recht komen denken jullie? mvg
Geplaatst: 14 oktober 201212 j - binnen planten kweken kan wel maar het is vaak te warm of te donker- smaak/sterkte plantjes vaak niet best, met uitzondering van sommige warmteliefhebbers- of het wordt heel duur, kijk maar eens bij de wietkwekers maar proberen kan altijd toch? We kweken hier wel plantjes binnen vóór onder tl buisjes om later uit te planten in de koude kas of buiten. Kool, tomaat, kruiden, (tuin)bonen, etc.... Die worden dan zo gezaaid dat ze verplant kunnen worden als het buiten licht en warm genoeg is om verder te groeien.
Geplaatst: 14 oktober 201212 j Auteur Ik heb nu net wat radijsjes geplant maar is dit niet beter voor voorbeeld 1 zaadje per mini potje te doen of eischaaltje? of is dat niet aan te raden ? moeten er een paar zaadjes dicht bij elkaar liggen voor een goede ontkieming? want als je ze al verder uit elkaar zaait moet ik ze ook minder snel verstekken natuurlijk. mvg
Geplaatst: 15 oktober 201212 j Hoi Mindlessmisschien kun je beter eerst even studeren op: deze site of dezeen dan een middagje uittrekken voor deze
Geplaatst: 15 oktober 201212 j Als je Turf/perspotjes in de grond zet moet je ervoor zorgen dat je de grond waar je ze in zet vochtig genoeg is,zodat deze het vocht niet uit de potjes wegtrekt.Hiermee voorkom je dat de plantjes alsnog uitdrogen. m.v.g.hansi
Geplaatst: 15 oktober 201212 j Auteur Hoi Mindlessmisschien kun je beter eerst even studeren op: deze site of dezeen dan een middagje uittrekken voor deze Bedankt voor de nuttige links! ze komen altijd van pas hoe meer we weten hoe beter
Geplaatst: 15 oktober 201212 j Valt dit dan niet uit elkaar door het water dan? dat lijkt me toch zeer onsterk en niet stabiel toch? of begrijp ik het verkeerd ? ...Nee hoor het gaat heel goed. En je begrijpt het volgens mij ook goed )WC-rolletjes zet ik wel in zo'n vensterbankkasje; daarin staan ze precies klem en ze blijven mooi vochtig als ik een dag of zo niet thuis ben. Wanneer je ze buiten uitplant wel voorzichtig zijn. Zorg dat ze op dat moment niet kletsnat zijn. Een lepel kan handig zijn; je lepelt ze dan als het ware uit het kasje. Na uitplanten inderdaad even goed water geven zoals al gezegd.Eierdoosjes knip ik in 4, 6 of 10 stukken vlak voor uitplanten (één plantje per ei zeg maar).
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.