Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben 30 jaar afkomstig van Tienen - Belgie en ben splinternieuw hier op het forum. Wij denken eraan om vanaf volgend seizoen een moestuin te beginnen, we hebben een schoon stuk gras dat wij niet gebruiken.

Nur mijn vrouw heeft niet graag dat ik het hele stuk bewerk maar ze zou graag hebben dat ikeen soort van moestuinbakken maak zonder bodem.Totaal 10 bakken met afmeting van 1 x 1 meter op 15-20 cm hoog, het gras weg schraap en goed omspitten en dan het hout rechtstreeks op/peer centimeter in de grond zet. Nu mijn vraag welk hout kun je daar het best voor gebruiken? Moet ik een worteldoek langs de binnenkant tegen de zijkant kleven?

Thanks voor de reacties.....

Geplaatst:

volgens de website van de Makkelijke Moestuin is larikshout erg geschikt, het gaat (volgens hen) zeker 10 jaar mee

Over worteldoek zit ik zelf ook nog te twijfelen

Geplaatst:

Het nut van worteldoek ongaat me.

Als je de bakken zelf gaat maken is 1.20 m breed een rendabelere breedte. Dan is er aan weerskanten tot aan het midden nog goed bij te komen. De lengte is in feite niet belangrijk maar als je de ruimte hebt zou je aan 3 m of 3.60 m kunnen denken.

Maak het hoofdpad niet smaller dan 1 m en tussen de bakken is 30 cm de minimale maat en 40 cm beter.

Met deze maatvoering heb je dezelfde techniek als de 1 x 1 m bakken maar door de lengte ben je veel flexibeler.

Het beste is toch de zode af te plaggen en af te voeren. Daarna omspitten en elke Engerling die je kunt vangen is meegenomen.

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Om worteldoek te gebruiken aan de binnenkant is niet perse nodig,kan het hout iets beschermen tegen beschadigingen.Om paden te maken kun je het beste een breedte pakken van twee stoeptegels,dit is het fijnste om op te werken.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Ook ik ben nieuw op het forum!! Ik ben halverwege afgelopen seizoen begonnen met mijn makkelijke moestuin. Zelf heb ik wel voor antiworteldoek gekozen in mijn bakken, omdat deze geplaats zijn op een plek die was overwoererd met wortelonkruid en al geheel dichteregend en dichtgeslagen. Het bevalt mij goed, heb nu af en toe enkel wat aangewaaid onkruid dat ik gemakkelijk kan wegplukken.

Groetjes uit de Betuwe

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Beste Familyman,

Wel of geen worteldoek ligt vooral aan de soort groenten die u wilt verbouwen. Als u net zoals ik bakken hebt van slechts ongeveer 15 cm hoog dan zou ik zeker geen worteldoek gebruiken.

Veel planten en vooral knolgewassen willen graag de diepte in.

Ik raad u aan om de grond onder de bak om te spitten en vervolgens te bedekken met enkele lagen in water geweekt karton. Dit houdt opkomst van onkruid tegen maar biedt wel doorgang

aan wortels. Bovendien verteerd het op den duur zodat u er achteraf geen last van hebt.

Veel succes,

John.

Geplaatst:

Als je toch al gaat spitten, kan je ook de graszoden 2 spade diep leggen en de grond er boven op. Dan heb je op die diepte over 2 jaar een laag met veel organische stof liggen en dat zullen je plantjes je danken. Als er veel wortelonkruid is, dan is het toch lastig om er van af te komen. Eventueel houdt een laag karton (alleen met zwarte inkt) het onkruid een tijd lang tegen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Bedankt alvast voor alle info, ondertussen zijn we het nieuwe jaar ingegaan en gaan we stilletjes toch terug beginnen denken van wat we allemaal gaan planten enz... Nu ik heb te weinig aarde in de moestuinbakken met dat de bakken toch een 18 cm hoog zijn, nu vraag ik me af wat we best in de bakken doen - gewone zwarte potgrond, aarde van ergens in de tuin, meststof,....

Geplaatst:
Bedankt alvast voor alle info, ondertussen zijn we het nieuwe jaar ingegaan en gaan we stilletjes toch terug beginnen denken van wat we allemaal gaan planten enz... Nu ik heb te weinig aarde in de moestuinbakken met dat de bakken toch een 18 cm hoog zijn, nu vraag ik me af wat we best in de bakken doen - gewone zwarte potgrond, aarde van ergens in de tuin, meststof,....

Daarover zijn er net zoveel meningen als dat er mensen zijn.

Ik gebruik een mengsel en dat werkt prima.

Ik had al zelf compost maar als je dat nog niet hebt, kun je dat ook kopen/krijgen.

Bij mij in de bakken zit: Compost, bemeste tuinaarde, een beetje potgrond, en wat grond uit een ander gedeelte van mijn tuin.

Hier voeg ik ieder jaar wat nieuwe compost aan toe uit mijn eigen compostbakken, en wat stro en zaagsel om het luchtig en humusrijk te houden. Het ligt er ook een beetje aan waar je woont. Bij ons is het rivierklei en dat kan zwaar zijn, dus dat extra 'spul' voorkomt dat het een te zware brij wordt in mijn tuin.

Dit werkt voor mij prima. Ik ben van het soort: Niet moeilijker doen dan strikt noodzakelijk is.

je hoeft geen kapitalen uit te geven aan allerlei mengsels als je net begint, en in de loop der tijd gaat het vanzelf goed komen.

Geplaatst:

Ik zou toch echt kiezen voor de mm mix. Dat is dus vermiculiet, turfstrooisel en compost. Allen 1/3. Dit heeft al bewezen erg goed te werken. Al miljoenen mensen over de wereld gebruiken het. En met goed resultaat. Als je oogst even wat nieuw compost toevoegen en klaar voor het volgende gewas

Geplaatst:

je kan de mix ook zelf mengen dit zijn de bestandelen

Wat zit er in de Makkelijke Moestuin Mix?

Deze MM-mix bestaat uit:

één derde deel gemengde compost

één derde deel turfmolm

één derde deel vermiculiet

mvg vincent

Geplaatst:

Ik heb deze mix ook zelf gemaakt met goede resultaten. In plaats van turfmolm heb ik echter cocopeat gebruikt, zoals door Mel werd aangeraden.

Cocopeat is te krijgen bij, en anders kan het besteld worden door een (groot)handelaar in tuinbenodigdheden. Net als vermiculiet.

Vermiculiet is trouwens een mineraalsoort die door verhitting 'gepoft' wordt. Ik verbaasde me over de mooie gouden metaal-achtige kleur.

Internet quote:

Cocopeat is een restproduct van kokosvezels die overblijven bij de fabricage van kokosproducten. Het is een lichtbruine, fijnkorrelige substantie.

Vaak wordt dit in kleine hoeveelheden verkocht in geperste blokken die door weken in water uit elkaar vallen. Het is echter ook los verkrijgbaar,

in grote zakken.

en ook:

Cocopeat, is een meer milieuvriendelijke potgrond. Het hoofdbestanddeel van potgronden is namelijk turf, door turfwinning zijn al heel wat veengebieden afgegraven.

Fauna en flora gaan hierdoor steeds meer verloren, cocopeat biedt hierdoor een meer milieuvriendelijke mogelijkheid.

Veel succes!

John.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...