Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Ik wil graag sugarsnaps gaan telen, maar ik vind het vrij moeilijk om hierover informatie op internet te vinden. Ik wil graag weten welke rassen populair zijn (vooral wat betreft smaak) en of ik beter een hoog of een laag ras kan nemen. Heeft iemand ervaring met sugarsnaps? Op http://www.vreeken.nl zie ik drie soorten staan, maar bij alle drie de rassen staat natuurlijk een positief verhaaltje.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Volgens mij maakt het ras niet zo uit. Belangrijker is dat je ze vrij jong oogst en diezelfde avond nog lekker op eet. Dan blijven ze crunchy.

Ze groeien net zo makkelijk als erwten. Dus een hoge is leuk als je daar rekjes vor hebt, een lage is handig als je geen rekjes hebt

Geplaatst:
  • Auteur

Hmm, dan denk ik dat ik Sugar Sprint neem, als het goed is is dat een laag ras. Volgens mij kun je de lage rassen ook dichter bij elkaar planten, dus dan past er waarschijnlijk meer in mijn kleine tuintje .

Weet iemand misschien hoe hoog de opbrengst is van sugarsnaps? Als ze inderdaad maar zo kort houdbaar zijn, is het natuurlijk niet handig als we helemaal worden overladen met die peulen. Dan moeten we ze immers in één dag op eten .

Geplaatst:

Of je vriest ze in?

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur
Of je vriest ze in?

Behouden ze op die manier dan ook hun knapperigheid? Sorry, ik ben een beetje een noob in dit soort dingen...

Geplaatst:

Volgens mij heb je een soort sugarsnaps die doorrdraagt. Zoek maar even bij vreeken.nl

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Of je vriest ze in?

Behouden ze op die manier dan ook hun knapperigheid? Sorry, ik ben een beetje een noob in dit soort dingen...

Ik vind ze alleen vers lekker, nadat ze ingevroren zijn zijn ze slap.

Geplaatst:

Hoi Metje.

Ik vind ze ook heerlijk vooral in oosterse gerechten, ik heb ze besteld bij "je eigen moestuin" ik heb de info gekopieerd en die plak ik hieronder!!

Doorgroei rijspeul

Doorgroei rijspeul is een kruising tussen erwten en peulen. Ook wel doperwtpeul of vleeserwt genoemd. Doordat de peulen in een rijper stadium niet hard worden, kunt u de erwt vrij groot laten worden alvorens te oogsten. De smaak is van nature iets zoeter.

Erwten behoren net als de peultjes en bonen tot de vlinderbloemigen. Erwten en peulen kunnen in tegenstelling tot de bonen heel goed tegen een koel klimaat en kunnen ook vorst verdragen. Peultjes en doperwten behoren tot dezelfde plant, de peul is het hoesje (vrucht) waarin de doperwt (het zaad) zich ontwikkelt. De lege vrucht is ook erg lekker, maar wanneer de doperwt zich eenmaal heeft ontwikkeld is het hoesje taaier geworden.

Sugar Bon

Zaaien vanaf half mart t/m eind april op regels. Kan ook onder glas worden gezaaid eind februari, waarna de plantjes later met kluit worden uitgeplant wanneer deze circa 10 cm hoog zijn. Afstand in de regel circa 6 cm. Regelafstand 125 cm. Gewashoogte 80 tot 110 cm, te kweken langs gaas of rijshout. Bij het opkomen beschermen tegen schade door vogels. Oogsttijd van juli tot in augustus. Deze doorgroeipeul blijft mals en zonder draden, ook wanneer ze niet in jong stadium worden geplukt. Als de peulen dikker worden, gebruikt men ze als breekpeul (knakpeul). De smaak is heerlijk zoet.

Erwten zijn eenjarig en hebben net als bonen wortelknobbeltjes die stikstof uit de lucht vasthouden. Ook bij de erwten kunnen de wortels na de oogst in de grond gelaten worden, zodat de stikstof vrij komt voor de volgende teelt.

Er zijn lage en hoge soorten doperwten. Lage soorten heten net als bij bonen 'stam-', hoge soorten heten echter geen 'stok-' maar 'rijs-'. Deze soorten zijn minimaal 1 meter hoog, tot wel 2 meter voor sommige rassen en hebben steunmateriaal nodig. Stokken zijn niet geschikt, ze hechten zich gemakkelijker aan gaas.

Net als bij bonen hebben ook hier de rijs-soorten een lichte voorkeur omdat de opbrengst hoger is, er minder ruimte nodig is en er gemakkelijk geoogst kan worden. Daarnaast drogen deze planten sneller op na een regenbui waardoor de kans op ziekten en rotten minder groot is.

De lage rassen vragen wel wat minder werk, je hoeft geen gaas te gebruiken en de opbrengst valt eerder.

Rassen

Bij het kopen van een doperwt ras moet er goed opgelet worden. Er zijn suikerzoete rassen en minder zoete extra zetmeelrijke rassen:

- Rondzadige soorten: vrij grote doperwten, niet zo ziet, snel melig, geschikt als droogerwt, extra vroeg te zaaien, verdraagt kou en vorst

- Gekreuktzadige soorten: minder zetmeel, zoeter, verdraagt kou en vorst

De erwt is een echte voorjaarsplant en groeit beter in het frisse voorjaar dan in de warme zomer. Ze houden niet van teveel warmte, niet te nat, niet te droog en niet te koud.

Bodem en bemesten

Erwten houden van een zonnige standplaats. Het is belangrijk om rekening te houden met een vruchtwisseling van 1 op de 4 tot 6 jaar, omdat ze gevoelig zijn voor aaltjes. Nadat de erwten zijn geoogst kunnen er bijvoorbeeld nog kolen gezaaid worden. De oogst van de erwten valt relatief vroeg en de kolen kunnen profiteren van de stikstof.

In de winter wordt er stalmest ondergespit en in het voorjaar compost toegevoegd. Wanneer er op armere grond wordt geteeld kan er drie weken voor het planten wat koemestkorrels toegevoegd worden.

Zaaien

Erwten kiemen bij lage temperaturen. In februari kunnen ze binnenshuis of in een koude kas voor gezaaid worden, of ter plaatse gezaaid worden. Gebruik een combinatie van potgrond met wat brekerzand erdoorheen. De kiemduur bedraagt afhankelijk van de zaaitemperatuur zo?n 1,5 tot 3 weken.Let erop dat er bij het zaaien ter plaatse bescherming gegeven moet worden middels een vliesdoek tegen de vogels en muizen. Rijafstand rijshout of gaas is ca 100 centimeter. In de rij legt men de erwten 3 tot 4 centimeter uit elkaar.

Uitplanten

Wanneer de zaailingen uitgeplant worden moeten ook deze beschermt worden tegen vogels en muizen met een net of vliesdoek. Wanneer ze 25 centimeter hoog zijn mag de bescherming weggehaald worden. Op het moment van oogsten worden de doperwten weer erg aantrekkelijk voor de vogels, afdekken is niet nodig maar snel oogsten wel!

De hogere soorten hebben soms nog wat hulp nodig van een touwtje om zich vast te maken aan het gaas. Vergeet niet om water te geven bij droogte, maar veel water hebben de doperwten niet nodig. Pluk regelmatig, hoe meer je plukt des te meer zal ze bloeien en weer nieuwe peulen geven.

Oogsten en bewaren

Pluk altijd met twee handen, met een hand houd je de plant vast met de andere pluk je de peul. De stengels van deze planten breken namelijk snel terwijl de peulen zelf behoorlijk vast zitten.

Zoals eerder gezegd is het beter om regelmatig te plukken, zodat er weer nieuwe peultjes gevormd worden. Ook omdat jonge doperwten zoeter en smakelijker zijn. Het is handig om doperwten in grote hoeveelheden te oogsten, omdat veel peulen maar weinig doperwten opleveren. En als je toch aan het doppen gaat, dan maar gelijk een heleboel. Doperwten zijn ook in te vriezen.

Peultjes kun je het beste dezelfde dag eten, dan zijn ze nog lekker knapperig. Ze kunnen 2 tot 3 dagen in de koelkast bewaard worden. Peultjes kunnen ook ingevroren worden, maar dan verliest het wel het knapperige. Wel zijn ze bevroren nog te gebruiken in roerbakgerechten samen met andere groenten.

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:
  • Auteur

Hee Bettyboop, dankjewel! Hoe meer informatie hoe beter .

Helaas heb ik momenteel problemen met het vinden van een laagblijvend ras. Ik heb zojuist een advertentie geplaatst in het "Vraag en Aanbod"-forum. Hopelijk kan iemand me aan zaden helpen. Heb een paar dagen geleden verkeerde zaden gekocht: Oregon Sugar. Dit is echter een sluimerwt, hij is dus eerder dun en boterachtig dan stevig en knapperig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic