Ga naar inhoud

Zaadjes zaaien of plantjes kopen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hey

heb even enkele vraagjes,

weet niet goed wat te doen, ik ben aan het plannen voor moestuin volgend seizoen, en weet niet goed wat te doen,

plantjes kopen, of zaadjes zaaien.

en als je plantjes koopt waar koop je die dan.

ik ben van oostvlaanderen maar woon heel dicht bij hulst en terneuzen, dus als iemland tips heeft.

vorig jaar heb ik enkele preiplantjes gekocht, en enkele zelf gezaait, en die die ik zelf gedaan heb zijn het beste gegroeid, maar hebben ook het meeste zon gekregen.

wat ik allemaal wil in moestuin en serre?

prei

selder

wortel

bloemkool

rode kool

witte kool

spruitjes

spinazie

tomaat

paprika

kruiden

aardbeien

look

ui

aardappelen

sla

pompoen

boontjes

raapjes

eventueel druifjes.

weet er zijn er bij die ik zowiezo moet zaaien.

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Geplaatst:

Is natuurlijk te zien hoeveel plantjes je nodig hebt en hoeveel zaad en kostprijs er hier tegenover staat.

Heb enkele weken geleden eens berekend dat het zaad voor kolen bv duurder is dan plantjes kopen.

Enige verschil is dat je ze zelf niet hoeft op te kweken en soms niet weet welk ras een gekocht plantje is.

Op de markt in Hulst op maandag staat een kraam met groenteplantjes allerhande, als ik me niet vergis De Bruyn.

Van sommige groenten van je lijst is zaaien of plantgoed de normaalste zaak.

Paprika, meloen en tomaat zaai ik zelf, heb je het ras dat je wenst.

Geplaatst:

Hayhay,

Nog wat overwegingen:

Bij zaadjes heb je veel meer keuze.

Er zitten genoeg zaadhandelaren op internet, even googelen.

Ook meer kans op mislukken.

Als je te laat bent, of er is wat mislukt, dan zijn plantjes handiger, want dan haal je achterstand misschien nog in.

RvO

Geplaatst:

hey

eigenlijk ben ik er ook van overtuigd om zaadjes te doen, maar vriend zegt dat daar veel te veel tijd in kruipt.

en gaan julllie dan voor 1 soort per groente, of voor meerdere?

had al eens gekeken bij de vlaamse zaadhandelaar, en kwam al op 130 euro uit.

en kan je die zaadjes bewaren, zodat ik er volgend jaar bv geen moet kopen.

en op welk moet ik juist allemaal letten?

vorig jaar had ik klein moestuintje van een 20m²

en nu eentje van 75m² en tuinhuisje gaan we ombouwen naar een serre.

de mestput is al verhuist.

ik heb zoveel vragen he, en er zijn toch altijd zoveel verschillende antwoorden.

groetjes

Geplaatst:
...gaan julllie dan voor 1 soort per groente, of voor meerdere? ...
Ik doe één ras per soort, maar ik heb dan ook een tuintje van 15m2.
... had al eens gekeken bij de vlaamse zaadhandelaar, en kwam al op 130 euro uit.
Wat kosten plantjes?
... kan je die zaadjes bewaren, zodat ik er volgend jaar bv geen moet kopen. ...
Sommige soorten kun je maar 1 jaar bewaren (pastinaak bijv.), andere veel jaren (kool, pompoen,...). En anders een kiemtest doen (kiemtest-oud-zaad-t4027.html#p72470).

En nog een suggestie: ruilen. Via dit forum of bijv.: http://www.denationaleproeftuin.nl/proeftuin/default.asp

Ik heb zoveel vragen he, en er zijn toch altijd zoveel verschillende antwoorden.

Volgens mij is dat typisch voor moestuiniers, hoe meer mensen, hoe meer verschillende ideeën.
Geplaatst:

Hey Hayays,

Via hobbyzaden.nl kun je kleinere hoeveelheden zaden kopen, al vanaf 0,25 cent per soort geloof ik. Misschien dat dit wat is??? En kun je je kostenberekening op nieuw doen

Groetjes

Groetjes uit de Betuwe

Geplaatst:

hey

ben al eens gaan kijken bij hobbyzaden en vallen inderdaad goed mee van prijs.

zal alleen moeten inloggen, want had deze middag al enkele dingen ingegeven om de prijs te weten en alles is weer weg.

wel hebben ze niet zo heel veel soorten he.

als er nog goede tips zijn altijd welkom he.

groetjes

Geplaatst:

ha ja, wat bedoelen ze met koude kast.

is een gewone serre daar ook goed voor?

Geplaatst:

Heb enkele weken geleden eens berekend dat het zaad voor kolen bv duurder is dan plantjes kopen.

had al eens gekeken bij de vlaamse zaadhandelaar, en kwam al op 130 euro uit.

Ik kan me maar weinig gewassen voorstellen waarbij kopen goedkoper is dan zaaien. Ik weet niet waar jij je zaad voor kolen koopt Borsalino, maar volgens mij draaien ze je een poot uit. Ik koop heel wat zaden, maar 130 euro heb ik er nog nooit voor betaald. Heb net mijn zending van vd Wal binnen, en was voor mijn bijna hele opkweek van 2013 30 euro kwijt. Gaat het niet om grootverpakkingen?

Ik heb in de buurt (Zuid-Holland) wel een kweker zitten die goedkope zaailingen verkoopt. Een slaplantje (verschillende soorten) kost bijvoorbeeld 5 tot 10 eurocent voor een dobbelsteentje met een kiempje eraan. Ik koop dus nooit meer zaad voor sla (of andijvie). En ik koop er mijn pootgoed (aardappelen, uien). Ook wel eens een bosje winterprei als mijn eigen opkweek niet goed lukt.

Andere, grotere planten zijn veel duurder, zoals tomaten, courgettes, pepers of paprika's, maar die zaai ik altijd zelf. Ik koop alleen speciale geënte komkommers voor in de kas. Die zijn wel duur.

Sommige planten moet je gewoon zelf zaaien, maar ik zou ook bv. bonen gewoon zelf kweken. Bij een goede kweker kan je wel koolplantjes kopen. Vaak gebruik je toch maar een paar exemplaren, en dan moet je wel weer een heel zakje kopen.

Als je weinig tijd hebt, en een goede kweker in de buurt, dan is het kopen van plantjes handig. Als je speciale rassen wilt, of meer keuzes (bijvoorbeeld in tomaten) dan zou ik voor zaaien kiezen. En als je grote hoeveelheden van hetzelfde gewas wilt hebben. Bij meer dan 10 bloemkoolplantjes ben je met koopgoed zeker duurder uit.

Met koude kast bedoelen ze vast een koude bak. Dan kan je ook gewoon in een kas/serre kweken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...