Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiemtest oud zaad


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ik heb deze tip al eens eerder geplaatst, maar dat was niet in een zaad-seizoen. Daarom nog een keer

 

Dit is bietenzaad houdbaar tot 2010.

Om zeker te weten dat ik het nog kan zaaien strooi ik wat zaad ( in dit geval 20 zaadjes) uit op vochtig keukenpapier of een vochtige lap dat ik in bubbeltjesplastic een weekje op redelijke (20 gr) temperatuur wegleg. Nu, na 5 dagen zijn 12 zaden, dat is 60% gekiemd. Ik ga hier toch mee zaaien, maar weet dus dat misschien niet al het zaad opkomt..maar wel genoeg.

(Je kunt op de tweede foto mooi zien hoe bietjes met meerdere plantjes uit het kurk-achtige omhulsel komt...)

img415290391329474160.JPG

img415440501329474248.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Heel verklaarbaar. Wat je op dat vochtig keukenpapier gestrooid hebt jet is niet het eigenlijk zaad maar de zaaddoosjes van de biet . In zo'n zaaddoosje kunnen meerdere zaadjes zitten ... vandaar .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
De zaadjes die kiemen, kun je die alsnog in de grond stoppen? Of is het echt alleen als test / experiment, dus deze weg, en de overige zaadjes zaaien?

 

Mijn persoonlijke idee is dat als je wacht tot de sliertjes zo lang geworden zijn als op de foto's hierboven: nee. Maar in het vroege stadium waarbij de eerste tekenen zichtbaar zijn, kan je ze prima in de grond stoppen. Wel super voorzichtig want zo'n kiempje mag niet beschadigen. Het aanaarden met vochtige zachte potgrond of zaaigrond is dan veiliger dan dat je er dikke kleiklonten overheen stampt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik ook bietenzaad gezaaid t.h.t. 2010. Dit zaad kwam prima op en de plant zag er gezond uit, maar de bolvorming was niet erg gunstig. Mogelijk heb ik ook gewoon te laat gezaaid, ik wil het resterende zaad dit jaar op maken. Vandaar ik hier toch even op wil reageren.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaadjes die kiemen, kun je die alsnog in de grond stoppen? Of is het echt alleen als test / experiment, dus deze weg, en de overige zaadjes zaaien?

 

Mijn persoonlijke idee is dat als je wacht tot de sliertjes zo lang geworden zijn als op de foto's hierboven: nee. Maar in het vroege stadium waarbij de eerste tekenen zichtbaar zijn, kan je ze prima in de grond stoppen. Wel super voorzichtig want zo'n kiempje mag niet beschadigen. Het aanaarden met vochtige zachte potgrond of zaaigrond is dan veiliger dan dat je er dikke kleiklonten overheen stampt.

 

Ik had deze bietenslierten wel gezaaid, en een goede oogst bieten ervan gehad. Wel voorzichtig gezaaid met het pincet...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Ik vond laatst een zak vol courgettezaad in de kas (verstopt achter een oppottafel). THT 2013. Nu heb ik als kiemtest 3 zaden in de Deno laten kiemen. Ze kiemden alledrie.

Vraag 1; met hoeveel zaden doe je doorgaans zo'n kiemtest? Is 3 genoeg?

Vraag 2; nu heb ik dus 3 courgette plantjes. Weggooien of verder opkweken? Tis nog wel erg vroeg voor courgettes he... maar aan de andere kant vind ik weggooien ook zo sneu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg handig, die kiemtest, Appelvrouw! En goed om ze nog eens onder onze aandacht te brengen

 

Toch kan er met ouder zaad nog een ander probleem zijn, behalve dat het eventueel minder kiemt. Ook de groeikracht kan aanzienlijk afnemen, zelfs als het nog wel wat wil kiemen. Planten groeien minder of minder vlot en krachtig dan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook oud over datum bietenzaad gezaaid. Ze zijn heel klein geworden en gebleven en ik heb ze maar laten staan. Ze hebben de winter overleefd en ik denk dat ik de nazaden ga oogsten en het opnieuw probeer.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik ook bietenzaad gezaaid t.h.t. 2010. Dit zaad kwam prima op en de plant zag er gezond uit, maar de bolvorming was niet erg gunstig. Mogelijk heb ik ook gewoon te laat gezaaid, ik wil het resterende zaad dit jaar op maken. Vandaar ik hier toch even op wil reageren.

 

Dat vertel je 1 bladzijde terug ook al...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit is het vervolg. Die van de vorige pagina was ook meteen vorig jaar en deze heb ik allemaal geoogst, spijtig genoeg. Dit betreft het "resterende" zaad.

 

Maar had die reactie inderdaad even over het hoofd gezien, dan had ik het iets anders geformuleerd.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Vandaag aan de zaadtest voor bonen/mais en nog wat andere zaken die ik de afgelopen tijd heb geruild.

De mais die ik vorig jaar had geruild kwam niet heel erg goed op, en ik test liever nu dan dat ik straks na het zaaien nog op zoek moet naar nieuw zaad omdat er een deel niet opkomt..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...