Ga naar inhoud

Compostbak c.q. mestwormen en de winter.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal, wij hebben een compostbak gekregen en zijn nu vrolijk keukenafval, koffiedik, blaadjes, hennepstrooisel uit het kippenhok en kippenmest daarin aan het doen, en ik heb bij een hengelsportwinkel wat mestwormen gekocht om de boel te laten composteren, maar nu vraag ik me af of die wormen niet doodvriezen als het straks echt koud wordt en raden jullie me dus aan om een deel van de compost met wormen daarom vorstvrij te laten overwinteren Want de compostbak staat wel in een deel van de tuin waar de wind vat op heeft

Geplaatst:

hay. als de kompostbak direkt op de aarde contact maakt gaan de wormen die jij waarschijnlijk gekocht hebt.

.als het niet de juiste waren, direkt de grond in als ze het te koud krijgen zoals in volle grond.

heb je wel de befaambe kompostwormen zou ik je aanraden er een bubbeltjes plastik laag omheen te wikkelen uit voorzorg. dat scheelt weer enkele graden.

mijn kompost wormery staat al in de schuur, maar dat zijn 4 kratten op elkaar dus iets makkelijker.

ik weet niet of je hier iets mee kan, maar je moet proberen ze niet te laten bevriezen hoor.

verder is hier al veel over geschreven dacht ik

veel succes er mee.

doei

Geplaatst:

Niet dat ik er enige ervaring mee heb, maar blijft het in die composthoop niet warm genoeg, vanwege het composteringsproces?

Of kruipen de wormen anders niet gewoon wat dieper in/onder de grond?

Het lijkt me toch niet dat ze zomaar bevriezen.

Of ze moeten voldoende eitjes achterlaten ofzo, die in het voorjaar weer uitkomen.

Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord dat je de wormen zou moeten beschermen.

Geplaatst:

Het compostvat staat niet meteen op de grond, maar er zo'n 1-2 cm boven, schat ik en ik vrees dat als de compostwormen toch de grond intrekken, ze uiteindelijk wel gevonden worden door mijn kippetjes, die er dan wel als de kippen bij zijn

Ik denk het niet Bio-fee, dat het warm genoeg blijft bedoel ik, omdat het vat pas 2-3 weken staat en dus weinig warmte heeft meegekregen. Ik zal morgen overdag eens in het midden van de hoop voelen

Bubbeltjes-folie is een goed idee

Geplaatst:

Ik heb dan wel geen ervaring met kunststof compostbakken, maar ik denk dat het daar ook wel voor zal gelden. Ik heb namelijk de ervaring dat gewone grote compostbakken bij een hevige vorstperiode van langer dan een week, gewoon door en door gaan bevriezen en wormen die er dan nog in zitten zullen het niet overleven. Maar er zullen voldoende eitjes zijn en/of wormen die de grond in gaan om in het voorjaar weer de hoop te gaan koloniseren. Je hoeft ze in het voorjaar niet weer te gaan kopen.

Geplaatst:

Daar ben ik dus precies ook bang voor en ik ben dus toch voornemens om een deel van de compostbak met zoveel mogelijk wormen vorstvrij te laten overwinteren Stel je voor dat de wormen nog geen eitjes gelegd hebben, ze zitten er tenslotte noch maar net 2 weekjes in en misschien is het nu al te koud voor de wormen om eitjes te leggen

Geplaatst:

lijkt me dan om een paar kratten te vullen met je compostbak inhoud en die als wormencompostbak te gaan gebruiken in de winter. mogelijk in de schuur of anders ergens vorstvrij, keuken, gang,

lijkt je misschien raar maar als je dit goed doet zal het niet gaan stinken. lees op t net hier meer over.

Geplaatst:

Als je hoop goed is opgezet zal het heel hard moeten vriezen om hem bevroren te krijgen. Vorig jaar is dit dus wel gelukt, de wormen komen echt wel terug in het voorjaar. Zorg dat ze in ieder geval in de compostbak kunnen komen. Bodem op de grond. Maar bubbeltjes plastic werkt altijd natuurlijk, maar tegen -20 doe je niet veel.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Wilma: ik dacht zelf aan 1 grote emmer en die in beginsel in de schuur te zetten en als het echt streng gaat vriezen dan op zolder en gewoon keukenafval bij te voegen. De schuur is ook niet zo groot dat we daar een stapel kratten kwijt kunnen

Wouttie; Voordat een worm zijn hoofdje boven de grond heeft, is er al 1 van mijn kippetjes bij om hem te vermoorden, dus ik ben bang dat het niet gaat gebeuren dat er wormen weer terug in de compostbak komen

Ik ga komende week maar eens wat compost uit de bak halen en in een emmer stoppen met een aantal wormen

Geplaatst:

nynkel, heb je er dan wel aan gedacht dat wormen , en ook het keuken afval vloeibare stoffen produceren, zodat dit sap onder in je emmer blijft hangen en een TE natte boel wordt. het best doe je er mee even op dit forum te zoeken naar compostwormen houden.doei

Geplaatst:

Ja Wilma Daar heb ik inderdaad aan gedacht, dus ik dacht om onderin de emmer een dikke laag zaagselsnippers te doen en om daarnaast elke 2 weken o.i.d. de emmer te verschonen, dus alleen het droge materiaal over te doen in een andere emmer en het vochtige materiaal op de moestuin te leggen, zodat dat ondergespit kan worden.

Bedankt voor het meedenken !! Ik heb zeker al gedacht aan een wormenbak, maar dat kost ook weer centen en daar heb ik niet zoveel van.

Ik kan natuurlijk ook 2 emmers op elkaar zetten en in de bovenste emmer een paar gaatjes in de bodem maken, da's ook een optie. De emmers sluiten goed op elkaar aan

Geplaatst:

ik had dat topic inderdaad gedeeltelijk gelezen Conny, 't is wel te doen zo lijkt mij ik ga er nog eens even over denken, maar ja, die moet je ook vorstvrij laten overwinteren en ik geloof niet dat mijn man het een strak plan vind als ik ze in de keuken zet

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb (eigenwijs als ik ben ) toch een 10 liter-emmer voor ongeveer eenderde gevuld met compost en een stuk of 20-30 wormen uit de compostbak en deze binnen gezet. Nu vriest het, maar zodra het een tijdje vorstvrij is, gaat ie weer naar buiten. De compost in de emmer vul ik 2 keer per week aan met groente-afval Zo hoop ik toch wat compostwormen in leven te houden in de winter

Geplaatst:

Ik heb vluchtig deze topic doornomen , indien ik iets dubbel post schiet me dan maar af .

Red Wigglers zoals den amerikano ze zo mooi omschrijft zijn eigenlijk in tegenstelling tot regenwormen oppervlakte wormen die meestal in de bovenste centimeters van de compost leven . Wanneer het te koud word zullen ze waarschijnlijk zo mooi als de natuur ineen zit wel de diepte opzoeken .

Wat de ideale temperatuur zou zijn in 20+ graden omdat ze zich dan voortplanten ook , wat wel heel belangrijk is .

De ideale setup die ik tot nu toe ben tegengekomen is een afgedankt bad . Als je dat in een houten kadrement inbouwt met rondom isolatie moet er volgens mij toch wel een redelijk hoge temperatuur te halen zijn in de brei .

Die emmers gebruik ik tot nu toe ook maar zet ze in de kelder waar de temp constant is .

Ik weet wel een bad te vinden en een van de weken zal ik er een projectje van maken en hier posten met fotos . (of misschien nieuwe topic)

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Je kunt gewoon poeder kopen wat in een pakkist bij het tuimcentrum, die helpt de compostbak snel op gang en zorgt dat er snel wormen in de bak komen, de wormen in de bak bevriezen niet in de bak want het broeit behoorlijk in zo'n bak. En zeker met die poeder. Veel succes, mvg antoniadeleeuw

Geplaatst:

Ik heb 2 weken geleden de composthoop overhoop gehaald en er zaten nog heel veel levende wormen in, ondanks de vorst, dus ik ben blij !!

Verder heb ik toch een wormencompost-emmer gemaakt door 2 emmers op elkaar te plaatsen en in de bovenste minigaatjes te maken in de bodem. Hier druppelt, hoewel erg langzaam, inderdaad vocht doorheen. Het afgetapte vocht bewaar ik in een cola-fles in de koelkast, want ik heb het nu nog niet nodig

Geplaatst:

Hoe het gaat met die speciale (tiger) compostwormen, dat weet ik niet, geen ervaring mee.

Wel al 20 jaar en meer ervaring met compostvaten, waarin compostwormen leven (van die rode, geen regenwormen) en nooit een probleem gehad. Ik werk met 6 vaten (alle tussen 240 en 400 liter) Die staan gewoon buiten. Bij strenge vorst bevriest de compost aan de randen van de bak en bovenop en aan de bodem inderdaad. Het omzettingsproces staat stil. Binnenin geraakt de vorst niet echt. Maar als het weer wat boven 0 komt, zijn de wormen er gewoon nog en actief. Volgens mij is er dus geen enkel probleem. Ook niet bij de strenge vorst van verleden jaar en deze winter. Speciale maatregelen zijn niet nodig

Wel 2 tips:

- zorg dat de vaten lekker vochtig blijven...want als ze uitdrogen, willen de wormen weg.

- Ik heb de gewoonte om de inhoud van een vat na 3 a 4 maanden te verplaatsen naar een ander vat en flink te mengen. Bovendien gebruik ik steeds een beginlaagje uit een al behoorlijk verteerd vat op de bodem van een nieuw te vullen vat (10 a 15 cm), inclusief minstens 30 a 40 wormen. Dan zijn de bacterien en wormen e.d. al aanwezig voor de compostering van nieuw materiaal. Na 8 tot 12 maanden is de vertering ver genoeg om de compost te gebruiken. Alleen als er veel grof materiaal inzit (takjes, eikenblaren e.d.) laat ik het een half jaartje langer verteren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ha Nynke, doe je compost niet in een emmer, dan gaan de wormen dood door gebrek aan zuurstof. Bij ons is de compost dit jaar inderdaad aan de buitenkant bevroren, binnenin en onderaan niet. De wormen hebben een goed heenkomen gezocht in de bak met paardenmest die er tegenaan staat. Veel paardeneigenaren zijn blij als je af en toe een karretje mest ophaalt. Wij laten die een half jaar rijpen en verdelen hem in februari-maart over het stuk grond waar de bladgroenten gezaaid worden. De overige delen krijgen alleen compost.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De wormen in mijn compostemmer leven allemaal nog "Hertogenwijk", de emmer is niet luchtdicht, er zit wel een deksel op, maar dan met luchtgaatjes, alleen komen er nu allemaal kleine paddenstoeltjes in de emmer. De compost in de emmer ruikt ook niet zo lekker landelijk meer als voorheen dus ik zat erover te denken om de wormen te verzamelen, de compost in de grote compostbak te doen en nieuwe inhoud te maken voor de wormencompostemmer en daar de verzamelde wormen in te doen. Ik heb bijvoorbeeld al gecomposteerd blad liggen en kan zo wat nieuw groen afval toevoegen om de wormen weer voer te geven.

1. Zijn die paddenstoeltjes schadelijk??

2. Wat denken jullie van het plan om de wormencompost-emmer opnieuw op te starten?

3. Kan ik die wormencompost in de moestuin kiepen??

• 1 year later...
Geplaatst:

Zomaar een hersenspinsel...

Kan je geen verse (paarden)mest met grof materiaal toevoegen in de winter? Eer dat onderaan de bak is (ik vul continu bij en oogst vanaf de onderkant) ben je al bijna een jaar verder... Ik weet niet of het werkt, maar theoretisch zou het dus warmer moeten zijn en het compostproces "iets" aan de gang moeten houden... Nu staat mijn bak voor mijn gevoel zo goed als stil.

Geplaatst:

ik maak altijd een gat in het midden waardoor ik de hele boel belucht en voer hier mijn nieuwe materiaal toe, zoals mijn keukenafval bak.

Af en toe bijgieten met vocht (ik spoel mijn keukenafval bak even met regenwater en voeg dit toe.) De hoop blijft zo leven en het composteerproces gaat zo relatief snel.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Tim Hoorn schreef:

Zomaar een hersenspinsel...

Kan je geen verse (paarden)mest met grof materiaal toevoegen in de winter? Eer dat onderaan de bak is (ik vul continu bij en oogst vanaf de onderkant) ben je al bijna een jaar verder... Ik weet niet of het werkt, maar theoretisch zou het dus warmer moeten zijn en het compostproces "iets" aan de gang moeten houden... Nu staat mijn bak voor mijn gevoel zo goed als stil.

Is niet helemaal een hersenspinsel. Toevoegen van mest (kippe-, konijnen-, koeien-, paardenmest enz...planteneters!) stimuleert je compostbak altijd. Het is "groen" materiaal en bevat ook bacteriën die de zaak activeren. En een actieve composthoop maakt warmte (die verwarm je dus niet zozeer door die mest), want het is een soort biologische "verbranding" (zoals onze voedselvertering ook een verbranding is bij 37 graden). Het is dus niet de mest die opwarmt, maar door de snel beschikbare stoffen in je mest en het toegevoegde microbiologisch leven wordt alles gestimuleerd.

In de winter gaat dit proces gewoon verder. Wat langzamer dan 's-zomers omdat door wat lagere temperaturen buiten de bacterieen, schimmels, eventuele wormen en andere organismen die in je bak actief zijn wat kalmer aan doen. Wat afhankelijk van de grootte van je vat, kan het in een kleinere bak zelfs bij aanhoudende strenge vorst even min of meer stilstaan (soort slaapstand) , maar bij dooi gaat het dan weer verder.

Als je de omzetting in een compostvat wilt versnellen, nog veel meer dan alleen door mest toe te voegen, kun je nog 2 dingen doen:

1. Zorgen dat er steeds voldoende vocht en lucht in is en een afwisseling/vermenging van allerlei ingrediënten.

2. Je bak enkele keren omzetten, geeft een enorme boost. (Zou ook kunnen met een soort pook of roerstaaf, waarvoor HuubvG op dit forum een erg handige heeft bedacht)

Zelf vind ik het een wat misleidende voorstelling dat in een compostvat je bovenin van alles gooit en het na een jaar of zo mooie rijpe compost onderuit schept. Door het wat te stimuleren en helpen (zorgen voor lucht en voldoende vochtigheid, af en toe mengen en omzetten en als je het hebt wat mest toevoegen) gaat het sneller en met beter en zekerder resultaat.

En compost heb je nooit teveel! Is universeel en veilig een enorme verrijking in je moes/fruit & siertuin en bij elke grondsoort.

Zelf beschouw ik (het maken van) goede compost als de motor van mijn moestuin. Ik heb 7 vaten voor 180 m2 tuin voortdurend "aan het werk" en besteed veel aandacht en liefde aan dat dit goed loopt. Mijn hele tuin krijgt jaarlijks minstens 5 cm. en liefst wat meer nog compost bovenop (niet inwerken of spitten!) en ik hoef me nauwelijks nog druk te maken over bemesting, ziektebestrijding en grondbewerking.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...