Posted November 25, 201212 yr Ha allemaal, Ik heb nu mijn wisselschema klaar voor de komende jaren. Ik heb alleen de vruchtgewassen opgedeeld in twee vakken. Een vak voor de courgette/pompen en 1 vak voor tomaat/paprika het staat zo in het schema dat er tussen de aardappelen en de tomaat steeds minimaal 3 a 4 jaar zit. De enige vraag waar ik nu nog mee zit is: kan ik de tomaat/paprika na de courgette/pompoen in de wisselteelt zetten? Alvast bedankt voor het meedenken, Sammetje
November 26, 201212 yr Ja dat kan De groenten delen wel een beperkt aandeel ziektes en plagen maar ik zie daar niet direct problemen ontstaan. Vooral omdat de tomaat en paprika behoren tot een andere familie dan de komkommer/courgette.
November 26, 201212 yr Ik denk ook wel dat het kan alleen even aan denken dat pompoensoorten veel voedingsstoffen verbruiken dus dat je genoeg compost geeft het jaar erop. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎