Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

goedemorgen allen.

ik heb van het najaar verschillende soorten framboossoorten geplant.

zomer- en herfstsoorten maar ook kruisingen.

dit allemaal zijn stekken van vorige lente.

allemaal 1 of 2 takken dus nog geen volle plant.

alleen de fallgold (gele herfstframboos) heeft vruchten gedragen.

mijn vraag is moet ik deze nu allemaal afsnoeien of moet ik ze laten staan.

Geplaatst:

Nick, volgens mij is het zo dat je de herfstframbozen nu mag snoeien. Ze dragen immers op jonge takken die ze volgend voorjaar en zomer aanmaken. Aan de zomerframbozen zou ik nu niks doen want anders ga je daar geen vruchten van hebben. Ze dragen immers op de takken die nu gevormd zijn. Daarvan moet je de takken in de zomer snoeien die gedragen hebben (en dus zijtakjes gevormd hebben).

Wat de kruisingen betreft, dat weet ik eigenlijk niet juist. Heb er geen ervaring mee. Als je er redelijk wat hebt zou je als experiment enkele takken kunnen wegsnoeien en enkele andere gewoon laten staan en dan volgend jaar zien waar je de meeste opbrengst van gehad hebt.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

De framboos groeit hier zo goed dat ik minimaal wegsnoei wat mij in de weg groeit.

Verder laat ik een mix van oude en jonge takken staan.

Ook omdat ik het in de winter mooi vind staan als er van die grijze takken langs de moestuin een afrastering vormen.

Het ene jaar heb ik een goede vroegzomer oogst en afgelopen jaar was de najaars oogst tot de eerste nachtvorst niet aan te plukken.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb de framboos destijds gesnoeid. Nu in het voorjaar zie ik rondom mijn plant een stuk of 4 scheuten rondom de framboos opkomen, die ik liever ergens anders neer zet. Is het wel verstandig om deze op dit moment te verplaatsen nu ze in groei zijn?

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik zit ook met de snoeivraag voor de gele herfstframboos. Die staat bij mij in een hele grote pot met bamboestokken erin. De stok/scheut die er al in zat toen ik hem kocht heeft zijtakken gekregen waar vruchten aan gekomen zijn. Als ik het goed begrijp kan ik die tot op de bodem afknippen straks eind oktober, of nu al daar die niks meer produceren. De takken/scheuten die helemaal groen zijn hebbe helemaal niks aan zijtakken gemaakt en dus ook geen vruchten. Moet ik die nu ook snoeien of kan ik die laten staan zodat die volgend jaar daarop verder gaat? Volgens het kaartje moet dat ook: "Na de oogst alle oude stengels wegknippen, nieuwe weer vastbinden" dus wat er nu nog aan groene stengels staat lekker laten staan?

Overigens kreeg deze in het voorjaar al vruchten, maar dat komt doordat ze in kassen opgekweekt worden en in maart had deze al bloemen, dat zal volgend jaar anders worden. Hij gaat wel een ander plekje krijgen, want waar die nu staan dondert ie steeds om bij te harde wind. Of ik moet kijken dat ik de pot kan ingraven, maar dat is een enorm karwei. Ik denk dat ik hem op zo'n rolplateau zet voor het tuinraam, kan ik hem altijd nog opzij zetten.

Geplaatst:

Ik zou inderdaad ook alleen de takken wegsnoeien die nu pas vrucht gedragen hebben. Het zou kunnen dat de jonge takken die nu nog geen vrucht gedragen hebben dat in het voorjaar gaan doen. Normaal gezien zouden alle takken nu vruchten moeten dragen en zou alles weggesnoeid moeten worden en schieten er in het voorjaar jonge takken uit die in het najaar weer vrucht dragen. Maar misschien is hij nog in de war door de teelt in de serre voor jij hem kocht.

Geplaatst:

Ik denk dat het geen kwaad kan om die te laten staan. Het zou wel misschien kunnen dat die bij strenge vorst afvriezen maar dan kan je ze nog afknippen in het voorjaar.

Geplaatst:

Een gele herfstframboos die je ook als herfstframboos wil kweken kun je in het late najaar, rond de bladval, eerste vorsten, helemaal tot op de grond wegsnoeien. Alles.

Een herfstframboos draagt namelijk het mooist op takken die in het voorjaar opkomen, groeien en dan in de nazomer en herfst bloeien en vrucht geven.

Een zomerframboos ( voorzomer ) draagt vruchten aan takken die hij nu gemaakt heeft, de winter door blijven staan en dan zijtakken maakt in het voorjaar op die 1 seizoen oude takken.

Die zijtakken dragen dan vruchten in de voorzomer / vroege zomer. Die takken snoei je niet in de winter, of in ieder geval, je laat de mooiste sterkste gezonde takken staan. Die geven dus vruchten.

Het verwarrende is, dat een herfstframboos dus ook op oude takken draagt aan zijschueten, net als de zomerframboos. Dit doet ie als je niet zou snoeien en de lange takken laat staan.

Dan wordt de herfstframboos opeens een 2x in 1 seizoen bloeiende en dus vrucht dragende struik.

Snap je m nog ?

Er bestaan dus 2 groepen van soortjes frambozen. 1 groep die maar éénmalig in een seizoen bloeit. En 1 groep die dus de mogelijkheid in zich heeft om 2x te bloeien. De 1e keer op oude takken van het jaar er voor, en 1 x op takken die hij dat jaar maakt

Om het helemaal moeilijk te maken zijn er binnen die 1e groep ( de zomer / voorzomer , éénmaal bloeiende frambozen dus ) ook nog soortjes zijn die vroeg bloeien en andere soortjes die later bloeien. Dan zijn het wel éénmaal bloeiende soortjes, maar soms best laat ( midden zomer )

Maar de echte herfstframboos is dus de groep die 2x kunnen bloeien in 1 jaar.

Of je dat wil , moet je zelf weten.

Voordeel er van is natuurlijk : lange oogst van 1 struik.

Nadeel is : minder oogst per keer. En de frambozen zijn wat kleiner, en minder in aantal ( het put de plant wat uit ) en misschien ook wel in smaak. En de plant wordt wat bevattelijker voor ziektes.

Gewoon nooit snoeien, moet je helemaal zelf weten. Gevolg is ziekelijke zwakke planten na verloop van tijd.

Geplaatst:
Door het warme weer zijn er zelfs nu weer scheuten aan het opkomen. Kan ik die ook gewoon laten opkomen of beer om die wel weg te halen?

Zou het mooi weer blijven, gaan die scheuten nog dit jaar ook bloem vormen. Dat gaat best lang door bij de gele herfstframboos. Misschien dat je dus nog wat extra aan oogst zal hebben.

Gedragen of niet. Wil je de herfstframboos echt als herfstframboos behandelen. Kun je dus alles deze winter afsnoeien. Oogst gegeven of niet.

Geplaatst:
Zou het mooi weer blijven, gaan die scheuten nog dit jaar ook bloem vormen. Dat gaat best lang door bij de gele herfstframboos. Misschien dat je dus nog wat extra aan oogst zal hebben.

Gedragen of niet. Wil je de herfstframboos echt als herfstframboos behandelen. Kun je dus alles deze winter afsnoeien. Oogst gegeven of niet.

Probleem is dat de scheuten die vanaf dit voorjaar opgekomen zijn gewoon helemaal geen zijscheuten gemaakt hebben en dus ook helemaal niet gebloeid hebben. Als ik ze helemaal afsnoei nu en ze in het voorjaar weer opkomen, ben ik bang dat het volgend jaar precies hetzelfde is, opkomen en niks geen bloemen maken, alleen maar groeien en klaar.

Wat ik ook op de site 'diana's moestuin' las is dat je de nieuw opkomende scheuten tot op ongeveer 40cm moet afsnoeien zodat ie aangemoedigd wordt om zijscheuten te maken zodat ie dan wel gaat bloeien. Dat is wat ik in eerste instantie dacht dat ik volgend jaar moet gaan doen, juist ook omdat de stengel die ik bij aankoop al had wel zijscheuten maakte en bloeide en dus vruchten droeg en de nieuw opgekomen scheuten dat niet deden. Als ik beide dan vergelijk denk ik dat dat de bedoeling is, tot op 40 cm afknippen zodat ze wel 'opzij' gaan groeien.

Geplaatst:

De scheuten van dit jaar, bij de gele herfstframbozen dus, máken dus ook helemaal geen zijtakken. Die bloeien op het uiteinde van de scheut die uit de grond kwam.

Het is nog geen winter. Ik heb nog scheuten staan waar nét an nu in te zien is, dat de top gaat bloeien. Ik heb ook nog een scheut staan die nog niet zo ver is, en misschien oom helemaal niet zo ver zal komen.

Alles knip ik in november tot op de grond weg.

Vanzelf staat mijn framboos wel behoorlijk zonnig. Zonder werkt dat weer minder.

opkomen en niks geen bloemen maken, alleen maar groeien en klaar.

We zijn dan dus ook nog niet 'klaar' dit seizoen. Het is pas 19 sept.

Dat de scheut die je bij aankoop kocht wél zijscheuten maakte en daar op de toppen bloeide heeft met mijn verhaal eerder te maken. Dat is de voorzomerbloei op een oude tak van de herfstframboos van het jaar er vóór.

Dat is ook het verwarrende.

Een tuincentrum oid verkoopt in het voorjaar een tak , of bundeltje takken ( samengbonden aan een stokje ) van de herfstframboos. Anders zouden ze lege potten moeten aanbieden en dat verkoopt zo lastig he ?

Dus als je een herfstframboos koopt in het voorjaar, dan koop je een tak die dus niet is wegegsnoeid afgelopen winter.

Geplaatst:

Okee, dan wacht ik er nog mee, hij staat midden iin de tuin die op het zuiden is, zon krijgt ie wat dat betreft genoeg, dan kijk ik wel of die nog wat gaat doen en doe ik jou na met alles in nov. afsnoeien.

Geplaatst:

Bit,

Begrijp ik dus goed dat je in November/December al het hout van de framboos tot aan de grond afsnoeit? Ik heb ze in een speciekuip staan, hou ze graag klein... Het is het eerste jaar, maar dit klinkt mij wel goed in de oren!! Scheelt een hoop gerotzooi met die doorntakken!

Geplaatst:

Ja. En alleen als het écht de herfstframboos is he ? Want anders zit je volgend jaar voorzomer en zomer zonder oogst

Geplaatst:

De Fallgold is ook de 'echte' die jij bedoelt die je dus zo rigoreus kan afsnoeien he, dat ik daar echt wel goed mee zit Ik blijf het wel verwarrend vinden als jij zegt dat je alles tot op de grond kan afsnoeien, terwijl op het kaartje wat erbij zat staat: "Na de oogst alle oude stengels wegknippen, nieuwe stengels weer vastbinden"

Bedoelen ze met die nieuwe stengels dan bijv de scheuten die ik nu uit de aarde zie komen? De andere stengels die dit voorjaar zijn gaan groeien hebben bij mij ook bijna allemaal bloemknoppen nu, ff duimen dat het weer nog een beetje meezit.

Geplaatst:

Wat ik al eerder schreef, maar het kan best zijn dat ik het helemaal niet duidelijk uitleg hoor, kun je bij de herfstframboos dus ook de huidige stengels laten staan , die stengels die het dit seizoen ( vroege vorstinval ofzo ? ) niet brengen tot vruchtdracht. Die stengels zullen volgend voorjaar / voorzomer vrucht dragen, aan zijtakken die dan verschijnen op de takken die er nu staan.

Maar dan gebruik je de herfstframboos dus niet als herfstframboos, maar laat je hem ook eerder in het seizoen vrucht dragen. Dat kan namelijk bij de herfstframboos. Zoals ik eerder vertelde : die kan 2 x per jaar bloemen maken en vruchten maken.

Wat jij wil. Moet je zelf weten

Wat Diana zegt, is niet veel anders dan dat.

Zelf ben ik daar geen voorstander van, maar ik heb makkelijk praten. Ik zet gewoon én een paar struiken voorzomer-frambozen én een paar struiken herfstframboos. Ik heb ruimte zat en ga voor het optimale ( al het een of ander in eerdere post iets over gezegd )

Wat kaartjes van tuincenta zeggen ? Die zeggen zoveel. Vooral : niet voor consumptie geschikt

Geplaatst:

Dat had ik wel begrepen, maar ik begreep daar ook uit dat je dan meer kans op ziektes hebt en dat vind ik dan weer zonde als je maar 1 struik/plant hebt. Wat dat betreft is het wel jammer dat mijn tuintje erg klein is en ik ook niet toen we hier kwamen wonen al iets met moestuinieren wilde doen, dan had ik er wat meer van kunnen hebben.

Mocht ik deze stengels laten staan als de bloemen niet meer uitkomen of geen vruchten mere maken, kan ik dan die bovenkanten, zo'n 10cm afknippen en de rest laten staan en mochten ze dan last van ziektes krijgen de stengels alsnog volledig afknippen? Of ben je dan niet van ziektes/plagen af? Want als dat wel het geval is kies ik er wel voor om ze te laten staan en knip ik eventueel aangetaste stengels er tussenuit.

Geplaatst:

Vroege voorjaar op 40-50 cm van de grond afsnoeien ( toppen dus , die late scheuten zijn nooit zo hoog, in wezen ook wat zwakker ) kan ja. Kan je doen; heb je een stuk eerder al wat oogst.

Ziektes hoeft ook helemaal niet. Vergt allemaal wel wat meer van de plant. Je kan het gewoon aanzien en tegen die tijd bekijken wat je doet. Komt er echt een virus in de plant ( mozaïekvirus bv ) dan tast dat de hele struik aan wel. Is je struik gedaan. Maar dat is ook een beetje bangmakerij, hoeft helemaal niet op te treden. Zie je dan wel weer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...