Erny Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 (aangepast) Op 21 april a.s. vanaf 12.00 uur wordt de eerste Noordelijke Moestuin Middag (NMM) op initiatief van Thea bij haar thuis in Kommerzijl gehouden. Zie: nieuw-noordelijke-moestuinforum-middag-t7597.htmlAanmelden ook graag in dat topic. Naar goed voorbeeld (MTFD) houden we hier een lijstje bij met wat we ter versnapering meenemen én wat we als dank meenemen voor de gastvrouw (die dan ook dit topic niet lezen mag!). Ik zal nog even bij Thea informeren of er speciale wensen zijn... Die plaats ik dan ook hier:- Speciale wens nummero uno: Werk in de tuin Lijstje van wat er tot nu toe zoal wordt meegenomen:Indy: Zweedse KanelbullarMalouis: Braziliaanse KaasbroodjesGemma: een lekkere Cake oidMeegosh: PastasaladeErny: wrapjes of gevulde eitjes... of...Iedereen: Werklust voor een uurtje tuinwerk 19 april 2013 aangepast door Gast
Indy Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Ik maak wel Zweedse Kanelbullar,weet je inmiddels waar behoefte aan is? Koffie,suiker,melk,of iets anders?
Erny Geplaatst: 26 maart 2013 Auteur Geplaatst: 26 maart 2013 Van Thea hoeven we helemaal nix speciaals mee te nemen. En bescheidenheid siert de mens, maar dat hoeft óns er natuurlijk niet van te weerhouden lekker wél wat mee te nemen... Naar eigen invulling dus... Die Kanelbullar... wat moet ik me daarbij voorstellen?
meekje Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Zeg maar gewoon meenemen Erny Die kaneeldingen zijn zoooo lekker! Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Erny Geplaatst: 26 maart 2013 Auteur Geplaatst: 26 maart 2013 Ok als Meekje het zegt:... Lekker Indy... Meenemen!!
Indy Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Komt goed Het zijn Zweedse koffiebroodjes,eigenlijk een soort luze brood ,die ze eten bij speciale gelegenheden. Ze worden altijd zelf gemaakt,en het recept komt ook van een Zweedse mevrouw.Zelfs de Kardemom is Zweeds
meekje Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Heb het ook een keer gekregen van een Zweedse dame die hier op visite was... Té lekker! Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Meegosh Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Zit erg na te denken van wat is er nog nodig (wat al eerder genoemd wordt deze topic) en wat zou een aanvulling zijn op wat er al mee wordt genomen/gemaakt Want zo te zien wordt er al wat zoets/voor bij de koffie meegenomen/gemaakt.. Dus dan zal ik geen limburgse kruimelvlaai maken (naar recept van mijn Opa altijd ).. Daarna zat ik te denken van het zou leuk zijn om iets uit de moestuin mee te nemen en om te toveren naar wat lekkers, hihi, maar het enigste wat ik eigenlijk nog heb liggen zijn pompoenen van vorig seizoen. Daar omheen ben ik nu dus hapjes aan het verzinnen, vermoed iets van pompoen taartjes of flapjes of brood ofzo Mocht iemand nog tips of ideeën hebben dan hoor ik die wel, evenals eisen (weet niet hoe dat in deze groep zit) maar bij mijn vrienden zat er een met glutenintollerantie andere kan geen eieren verdragen weer andere geen noten/bepaalde vruchten (is lastiger bakken, maar niet onmogelijk hoor, vindt dat juist dan wel leuk).. Maargoed eigenlijk was mijn reactie vooral beetje om de noordelijke moestuin middag (topics) weer leven in te blazen
Erny Geplaatst: 7 april 2013 Auteur Geplaatst: 7 april 2013 Goeie actie! Iets hartigs zou leuk zijn want, zoals je al zei, is de zoete kant al aardig vertegenwoordigd. Over allergieën en voorkeuren heb ik nog nix gehoord. Lijkt me fijn als mensen dat dan ook dit topic melden, mocht er iets zijn waar rekening mee gehouden kan worden.
malouis Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Ik zat al aan iets hartigs te denken. Als het wordt wat ik in gedachten heb (straks het recept weer eens even proberen) is het glutenvrij.
meekje Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Pompoentaart (voor glutenvrij bak ik hem met 300 gram amandelmeel in de bodem ipv 300 gram bloem) voor een Ø 24 springvorm Benodigdheden voor de bodem:•300 gram bloem•300 gram ongezouten koude boter•Snufje zout•1 eidooier•50 gram suiker Benodigdheden voor de vulling: •500 gram oranje pompoen•2 eieren•2 eidooiers•200 gram basterd suiker•Snufje zout•2 theelepels kaneelpoeder•2 theelepels gemberpoeder•2 eetlepels keukensiroop Bodem:Meng de bloem (of amandelmeel) met het zout, de eidooier en het suiker. Voeg vervolgens de boter toe en kneed tot een stevige bal. Doe een stukje folie om de deegbal en laat deze ruim 1,5 uur rusten in de koelkast. In de tussentijd kan de vulling worden gemaakt. Vulling:Maak kleine blokjes van de pompoen en kook die in een bodempje water tot moes. (zo'n 10 minuten) Giet de pompoen meteen af en laat deze in een grote kom afkoelen.Als de pompoen is afgekoeld kunnen alle overige ingrediënten erbij. Mix het mengsel goed met een staafmixer of in de blender. Het mengsel lijkt misschien aan de dunne kant maar dit komt goed in de oven Haal het deeg uit de koelkast en rol deze met een deegroller uit op een met bloem bestrooide plank of aanrecht Zorg dat het deeg wat groter is dan de bakvorm zodat ook de zijkanten kunnen worden opgevuld. Vet de zijkanten van de springvorm goed in met boter en leg een stukje bakpapier op de bodem van de springvorm. Bekleed vervolgens de springvorm door de deeglap over de deegroller te rollen en deze in de springvorm af te rollen. Druk goed aan en giet de vulling er in. Verwarm de oven voor op 250 graden. De taart mag de eerste 20 minuten gebakken worden op 250 graden en vervolgens nog 20 minuten op 160 graden. De taart is gaar als je er met een satéprikker in kan prikken zonder dat er vulling aan zit. Anders moet de taart nog even in de oven. Laat de taart afkoelen en doe er bij het serveren een dikke dot room op! Met amandelmeel is hij nog lekkerder! (ik maal zelf mijn amandelen gekocht bij Aldi tot meel) Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
malouis Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 (aangepast) Ziet er lekker uit!Ik zat aan Braziliaanse kaasbroodjes te denken (al dan niet als een groot brood zodat je plakjes kan snijden) da's weer een andere smaak erbij. 8 april 2013 aangepast door Gast
Gemma Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Ik wil ook wel een quiche maken ipv een cake! http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Piroska Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Meekje, dat klinkt als een heerlijke taart, ik ga hem niet proeven want ik kom niet aar de forumdag. Dus dan ga ik hem zelf maar maken. Ik vraag mij alleen af wat is keukensiroop? http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Meegosh Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Leuk zo recepten en ideeën allemaal Wordt de pompoentaart zo een zoete of meer hartige taart (vermoed zelf meer zoet) Meekje.. Ben er wel benieuwt naar en zal hem opschrijven/zeker eens uitproberen Mijn partner heeft een hele tijd glutenvrij gegeten, maar dat volgt hij nu niet meer dat brengt wel andere dingen met zich mee ja als amandel-meel mais/boekweit/teff/tapioca/rijst-meel en "glutenvrij meel" mixte ik veelal voor brood, pannenkoeken/panbrood maar ook wel gebak/muffins enz. Heb toen veel gehaald in Duitsland in de supermarkt daar heb je zakjes gemalen amandelen/hazelnoten en maismeel goedkoper (maar wel glutenvrij)..maar als gebak (glutenvrij bakken) ook dingen gaan doen die gemakkelijker waren (vindt ik dan) monchoutaart of chokolade(mouse) (zonder meel). Ben wel benieuwt naar mexicaanse kaasbroodjes Marlouis met wat voor meel maak je die? En aan Gemma; zeg niet dat je geen cake mag maken hoor had alleen meer zo iets van als iedereen iets zoets voor bij de koffie meeneemt, is iets hartigs "voor daarna" ook wel een idee. Dus ja euuhm quich klinkt ook goed, maakt mij (ook) niet zo veel uit zoet of hartig te koken/bakken.. Als er verder niemand echt "eisen" heeft, vegetarisch/allergisch ergens voor, dan is het altijd wel makkelijker bakken (maar ook geen probleem om rekening mee te houden)....
malouis Geplaatst: 8 april 2013 Geplaatst: 8 april 2013 De kaasbroodjes maak ik met tapiocameel.Dat is ook waarvan ze ze in Brazilië maken.(En voor mij prima: geen tarwe, geen soja.)
Erny Geplaatst: 8 april 2013 Auteur Geplaatst: 8 april 2013 Heel benieuwd naar die kaasbroodjes....En ook naar al het andere lekkers natuurlijk... Heb in het eerste bericht even een lijstje gemaakt.Laat maar weten als er iets veranderd aan moet worden.
malouis Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 Van Thea hoeven we helemaal nix speciaals mee te nemen. Er is wel iets dat Thea wil, kijk maar in haar ruillijst: meehelpen in de tuin achterstand wegens 6 jaar aan de knie.Als we allemaal een uurtje de handen uit de mouwen steken hebben we meer dan een mandag werk verzet.
Erny Geplaatst: 9 april 2013 Auteur Geplaatst: 9 april 2013 Aah... helemaal niet zien staan... das een goed idee! Goed gezien! Ook gezellig, lekker in de tuin bezig...
malouis Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 Ook gezellig, lekker in de tuin bezig... Dat leek mij nou ook. Weet iemand misschien wat er bij Thea zoal nog gebeuren moet?(Misschien is het handig om extra gereedschappen mee te nemen.)
meekje Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 Meekje, dat klinkt als een heerlijke taart, ik ga hem niet proeven want ik kom niet aar de forumdag. Dus dan ga ik hem zelf maar maken. Ik vraag mij alleen af wat is keukensiroop? Pannekoekensiroop zeg maar.... Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
meekje Geplaatst: 9 april 2013 Geplaatst: 9 april 2013 Leuk zo recepten en ideeën allemaal Wordt de pompoentaart zo een zoete of meer hartige taart (vermoed zelf meer zoet) Meekje.. Ben er wel benieuwt naar en zal hem opschrijven/zeker eens uitproberen Het wordt een zoete taart, succes als je hem gaat uitproberen! Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
jootje Geplaatst: 10 april 2013 Geplaatst: 10 april 2013 Ik kom niet naar de moestuindag, dus moet me er misschien niet mee bemoeien. Maar als ik een achterstand had in mijn tuin, waardoor dan ook, dan zou ik een aantal helpende handen die de achterstansd proberen helemaal geweldig vinden!
Meegosh Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 (En voor mij prima: geen tarwe, geen soja.) Dus in principe is het handig/prettig voor je als we hier wel op letten; geen tarwe/soja? Met Soja heb ik zelf iets minder ervaring (waar dat in zit), zal vast wel rekening mee te houden zijn (iets meer lezen op verpakking ).. Wou dan maar een glutenvrije-chokolade taart gaan maken omdat ik verwacht dat in de koffiebroodjes en eventueel cake/quich wel meel/gluten worden gebruikt..
malouis Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Voor beide geldt dat ik wel wat kan 'smokkelen', als ik dat maar niet te veel doe.En ga nou niet speciaal voor mij een glutenvrije chocoladetaart maken. Ik had er zelf niet eens meer aan gedacht totdat ik je post zag staan, maar chocolade is nou net het enige dat ik absoluut niet kan eten. Ik eet al zo lang geen chocolade meer dat ik er niet eens meer aan denk. Als je zelf trek in chocoladetaart hebt moet je het natuurlijk vooral wel doen! Dus heel lief aangeboden, maar ga om mij geen lastige capriolen uithalen.
Aanbevolen berichten