Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly gaat makkelijk moestuinieren

Featured Replies

Geplaatst:

Gaat lekker Helly ziet er mooi fris uit allemaal.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb tot nu toe welgeteld 1 hommel zien bewegen in mijn tuin, en elke keer gaat hij op de lavendelplant zitten die er naast staat, maar gaat niet op mijn courgetteplant zitten. Misschien na vandaag dat ze allemaal open zijn gaat ie een bezoekje brengen, maar dat valt nog te bezien. Dan laat ik de bestruiving voor wat het is.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik geloof wel dat een bloem een bepaalde rijheid moet hebben om hommels aan te trekken en dat net openbloemen dat nog niet hebben.

dat ze dag of wat oud moeten zijn om nectar te maken wat de hommels aantrekt.

Ach zo'n plant/bloem een x even langs met penseel kan nooit kwaad zou ik gewoon doen waneer je er toevallig aandenkt maar ook daarvoor geldt dat het stuifmeel eerst rijp moet zijn en bij jonge vbloemen geen zin heeft je moet stuifmeel wel aan je kwast zien zitten.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zag genoeg aan het kwastje zitten. Geen tekort aan stuifmeel. Jammer alleen dat ik maar 1 vrouwelijke bloem heb.

Komen er altijd eerst meer mannelijke bloemen aan? En je kunt die bloemen toch ook eten, wanneer is dat moment aangebroken die te gaan gebruiken? En hoe lang blijft zo'n courgette bloem mooi geel en open staan?

Geplaatst:

Lastige vragen om precies te beantwoorden, het is nog vroeg in seizoen je kruijgt nog vrouwlijke bloemen zat,

eetbare bloemen zou ik niet speciaal eraf plukken vindt ikzelf dan zonde dan kan je beter oostindische kers nemen die veel meer produceerd en

waar niet opvalt dat je ervan plukt

smaak nergens naar hoor een bloem, geloof wel dat bloemen gezond zijn, in iedergeval zijn ze goed in dieet van sommigge dieren, plukken ervan kan waneer je wilt.

de bloem blijft paar dagen goed ligt eraan of hij veregend of verwaait maar wel een week ofzo.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels gaat t geweldig goed met mijn courgette planten

Al doet de ene t wel beter dan de andere, maar niettemin ben ik er zeer tevreden over.

Vandaag de 1e 3 bietjes gegeten uit eigen tuin, lekker! Bietenblad en de stengels liggen nog in de koelkast (komt aardig wat vanaf voor een paar bietjes) om morgen te worden geconsumeerd. Bietenblad ga ik wokken met een uitje en champignons en wat gebakken krieltjes erbij.

Vanavond is mijn broer langs geweest en we zijn naar de bouwmarkt geweest om spullen te halen voor de buitenkraan. Gelijk ook een ijzeren stortbak gekocht voor eronder zodat ik voortaan de groenten uit de tuin kan omspoelen buiten. Ik zet er een emmer onder zodat ik t water gelijk weer kan recyclen naar de tuin. Morgen komt ie t geheel aansluiten en dan gaat ie gelijk mijn slangenhaspel er boven hangen. Scheelt me slepen met een gieter. Laatste tijd valt mee door de regen maar anders blijf je maar tanken en wachten tot de gieter vol is. Nog even een sproeikop halen voor mijn tuinslang en dan kan ik makkelijker mn tuin water geven. Ook handig voor de thuisblijver die mijn tuin bij houd als wij op vakantie gaan.

Moet nodig weer s een update foto van mijn tuin hier plaatsen. Ik viel al weer van de pagina.

Geplaatst:

Ja heel handig die buitenspoelbak , en opvangen water maar vooral kraan buiten die moet ik ook nog ooit.

Geplaatst:

Frisse foto's Helly!

Die erwtjes van 6 juni zijn nu toch wel geoogst toch? Ik ben een beetje laat maar je oogst ze als ze lekker dik en vol zijn. Ben benieuwd hoeveel de opbrengst is van je planten. Hoeveel planten heb je?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels zijn de meeste erwtjes idd al geoogst. Afgelopen zaterdag gingen ze door de gehaktschotel samen met de peultjes die ik had liggen. Van de 8 plantjes die ik in 1 bak had staan kwam er 98 gram (zonder peul) aan erwtjes af. Daar kan je geen pot mee vullen. Volgend jaar meer erwten zaaien is de planning, net als met de peultjes. Die brengen wel meer op. Maar ik vraag me af of de hogere erwten en peul soorten meer opbrengst hebben. Want dan is het nog een optie om andere soorten zaden in te kopen voor volgend jaar. Dan wordt de Makkelijk Moestuinbak een veel groter geheel (zo'n 3 á 4 x groter dan nu).

Geplaatst:

Helly, ik had van mijn 15 planten een pond erwtjes (500 gram) plus nog een 150 gram onvolgroeide peulen die ik dus als peultjes eet.

Ik heb Kelvedon Wonders gezaaid - volgens mij is dat een hoog ras. In het grote moestuinboek van Velt staat ook een schatting van de opbrengst: voor de hoge rassen is dat circa 1 kilo per 44 planten, dus mijn oogst was best hoog! En volgens het doosje was het zaad in 2009 al over de datum, dus dat zegt blijkbaar ook niets

Voor de lage rassen moet je ongeveer rekenen op 1 kilo per 125 planten, dus relatief gezien had jij ook een superoogst!

Van suikererwten (peulen) kan je inderdaad ook een hogere opbrengst verwachten (dan van lage erwten), ongeveer 1 kilo per 30-35 planten. Plus de oogstperiode is voor peulen veel langer, ze blijven langer 'eetbaar' en je kunt zelfs nog peulen laten hangen om daar aan het einde van je oogstperiode de erwten van te eten.

Officieel hebben zowel hoge erwten als suikererwten wel meer ruimte nodig in je tuin dus als je alles tegen elkaar afweegt kom je uiteindelijk denk ik toch op hetzelfde uit.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

Ok, het is even een rekenwerk maar we snappen t. Toch fijn te weten dat ik dan een hoge opbrengst heb van die paar plantjes

Vanavond is m'n broer langs geweest en heeft de buitenkraan aangesloten en de stortbak opgehangen. De haspel ophangen kwam hij niet meer aan toe. En de kraan moet nog worden omgeruild want open gaat ie wel, dicht niet. Zat iets flink vast dus morgen even ruilen en dan erop zetten. En dan kunnen we heerlijk buiten alles omspoelen

Morgen de update foto's!

Geplaatst:
  • Auteur

Broer is erg handig en heeft na t shoppen voor een buitenkraan en stortbak het geheel opgehangen en aangesloten

En dan nu de foto's van voor en na de 'verbouwing':

De lege hoek

szv6z7.jpg

Het geheel hangt

2l8kpac.jpg

En nu is t water geven een kwestie van een paar minuten geworden

15vv48.jpg

Ik moet alleen nog even kijken hoe het water onder de stortbak wegloopt in een emmer, of dat enorm gaat spetteren of niet. Dan wil ik er nog een flexibele slang onder hebben hangen.

En als we toch bezig zijn gelijk maar een foto van de gisteren gegeten courgette:

sykmlk.jpg

Voor de rest valt er nog weinig te oogsten, dus moet ik het volgend jaar beter op elkaar afstemmen. Note to self...

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Jongens t is weer even geleden dat ik wat heb gepost. Hoognodig toe aan updates.

Inmiddels staan op 1 na alle gekregen plantjes in een pot ofwel in de tuin. Moest even kijken waar ik alles moest laten. Heb eea uit een pot gehaald wat t toch niet meer ging halen en daar wat in gezet. Ik ben wel heel blij met mijn nieuwe plantjes

Vorige week woensdag bij een tuincentrum ook nog een hopplant gekocht. Wist niet dat die planten 8 meter lang zouden groeien Het is de bedoeling dat ik die ga drogen tezamen met de lavendel en er dan 'slaap'kussentjes van ga maken.

De MM bak is weer flink gesnoeid en ontdaan van doorgeschoten groenten, grote spruitkoolbladeren en de inmiddels in zaagsel gelegde gerooide bieten. Ik heb tijdens t husselen van de aarde om t losser te maken ook wit glazige eitjes gevonden, ik denk dat een slak dat daar heeft laten liggen. Voor de zekerheid heb ik ze naar de container verhuisd.

Ik heb inmiddels 2 vakken voorzien van zaden van prinsessenboontjes (kon nog net), bosuitjes, bieten, andijvie, slamix gekregen op de moestuinbak (heel benieuwd wat daar uit komt!) en nog wat paksoi aangevuld (was aangevreten door slakken). Het voordeel van zoveel ruimte ineens is dat ik weer kan zien of er slakken in de bak zitten. Ook heb ik een gaas om de augurkplanten gezet want die wou door de hele bak kruipen, en dat is niet de bedoeling want er staat niet voor niets een trellis achter. Die heeft ie vast gemist. De uienstengeltjes heb ik een beetje als een knotje rond van vorm gemaakt. Een beetje raar maar volgens Jorieke was t niet erg dat ze hier en daar geknakt waren en ze hingen over alle andere groenten in de naastgelegen vakken heen dus dat was wel erg lastig. Zo kom je er ook achter wat je wel en niet bij elkaar moet zetten voor volgend jaar. Note to self...

De laatste foto (22/6) van de bak voor t snoeien (de composthoop was ineens weer flink aangevuld na de snoei):

snjpqx.jpg

De bak na t snoeien, vanmorgen (pot met snijbiet links; het wil hier niet groter groeien, daarachter snijselderij die ik deze week nog wil oogsten en in de vriezer leg, rechts raapsteeltjes met zaadbonen, die gaat deze week nog op schop). Linksachter bloeien de peulen wonderlijk door, zo af en toe komt er nog wat vanaf. Op de voorgrond de afrikaantjes waaronder de meeste slakken zich schuil houden:

35ddwnl.jpg

Het 1e bloemetje van een andijvieplant, voor de zaden laten staan. Ik wist niet dat die zo mooi van kleur konden worden:

1zq8p05.jpg

Vorige week de blauwe bessen struik en de tayberry struik een 'jasje' aan gedaan tegen het overdadig uitgroeien, van onderen is het gaas ingegraven zodat ze niet zo gauw omwaaien en de struik aan flarden trekken:

2i0ac8m.jpg

Ik had t beter ook kunnen doen bij de framboos

hsopqp.jpg

Het St. Janskruid staat nu gezellig naast een boomstronk in de fruittuin:

90wq34.jpg

De 1e prinsessenboontjes zijn oogstbaar zo te zien, ben benieuwd hoeveel t er zijn voor een 1e maaltijd, er staan 4 plantjes in 1 vak:

21lixk4.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels al wat prinsesseboontjes gegeten en wat waren ze heerlijk. De oogst van vandaag waren boontjes, aardappeltjes, snijselderij en 2 courgettes.

Ik heb maandag nieuwe zaadjes gezaaid in de MM bak, oa ook de gemixte salade zaden die we mee kregen. En vandaag waren de 1e zaailingen ervan al te zien Nu weet ik niet precies wat voor zaden dat waren, ik herken deze zaailingen (nog) niet.

243ers7.jpg

Geplaatst:

Leuke tuin Helly !

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:
  • Auteur

Thanx Marieke

De zaden van de gemixte sla gaan prima. Komt snel de grond uit. Evenals de prinsessenboontjes die al bijna een plantje zijn. In deze tijd van t jaar met deze weersomstandigheden gaat het zaaien en opkomen geweldig goed. Afgezien van de slakken die hier en daar een knabbeltje doen als t donker is, heb ik geen klagen.

Het vak met gemixte sla:

441_90ca46abf6ad310c681805ab08e162fa.jpg

De nieuwe generatie prinsessenboontjes (nu 2 vakken en meer plantjes per vak!):

441_03f2f550a9d0551d12f8eadb2ba870e7.jpg

Met de Red Boar (?) van Frank gaat het prima! :

441_b2174855bb9852b8c7e84c6d5a5a52d4.jpg

Mijn 1e augurkje (bij hoeveel cm's oogsten?):

441_90c0d234e1171b82f3415459de728df9.jpg

Geplaatst:

Gaat lekker Helly, ik zou een l.ekkere mulch overwegen van bv compost of half verteerd blad bij je vaste fruit struiken.

voordelen; voedsel houdt watervast verbeterd je grond en staat ook nog mooi

Geplaatst:
  • Auteur

Hm... dan ff t bos in van t weekend.

Thanx for the advice!

Ben overigens hier en daar tussen de struikjes vierkantjes aan t maken om kruiden of dergelijks in te zetten (stenen over en vond de cirkels bij Jorieke zo leuk). Heb van Jorieke Welsh Onions mee gekregen en die staan nu in zo'n vakje. Ik zal even een impressie meegeven:

441_304eabe6379ec362a6c67275c6636056.jpg

En nog even een foto van mijn hopplantje. In de vorige reaktie was het denk ik net iets te veel aan foto's:

441_ee0c8af7e31c02598631b36e60e3b0b5.jpg

Zijn er misschien kruiden die niet met fruitstruiken overweg kunnen?

Geplaatst:

Ziet er allemaal goed uit... Makkelijk he.. Zo'n makkelijke moestuin...

Geplaatst:
  • Auteur

Heerlijk!! Kan niet anders zeggen. Scheelt ook meters onkruid.

Geplaatst:

Ja echt wel... Maar toch vind ik zo'n grote moestuin ook geweldig... Als je al die foto's op het forum zo ziet.. Ook super...

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet wat je bedoelt. Als ik alleen al hoor wat anderen aan opbrengst hebben dan zit ik ook stiekumpjes ook al aan een lapje grond te denken... voor de aardappels (die 8 die ik in de grond heb gestopt daar kan ik niet van leven) de uien, de wortels... eigenlijk alles wat langer duurt dan een paar weekjes voor je kan oogsten

Geplaatst:

Ja ik hoorde het al van je op de moestuindag

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:
  • Auteur

En komen ook alle potten vol

Jim, je hebt goed geluisterd! In ieder geval wil ik volgend jaar al meer ruimte reserveren om achter t huis te tuinieren.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.