Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Helly gaat makkelijk moestuinieren


Helly

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

En met het aankomen van het doosje zaadjes begint hier ons moestuinier-avontuur

Ik heb (8 dagen geleden) bij zaadhandel van der Wal besteld:

Andijvie - gele volhart

Augurken - hokus

Courgette - nero di milano

Komkommers - tanja

Spruitkool - groninger

Chinese kool - granaat

Paprika - sweet californian wonder

Peterselie - grune perle

Radijs - cherry belle

Raapstelen - namenia

Rucola - coltivata

Kropsla - kagraner sommer

Tomaten - matina

Uien - sturon

Stamslaboon - speedy

Peulen - norli

Bieslook

Oregano

Rozemarijn

 

Bloemen: Afrikaantjes, Oost-Indische kers en Goudsbloemen.

 

Nu nog het bestellen ofwel halen van potgrond (of tuinaarde?) en we kunnen aan de slag.

Ik ga zometeen mijn vader eens bellen om te kijken of hij ook een glasbak voor mij kan maken. Want bij vele zaadjes uit mijn schamele collectie staat dat ik het onder glas moet zaaien. En daar had ik even niet zo snel op gerekend

 

Verder vond ik dat de zaadjes wel snel waren aangekomen. Gezien jullie verhalen van het wachten op zaadjes was 8 dagen toch een nette 'wachttijd'.

 

Ik zal, als het zonnig en droog weer is, wat foto's van mijn achtertuin maken om jullie ook een idee te geven hoe ik het wil indelen. Misschien moet ik ook maar gaan stoeien met een programma'tje om te laten zien wat ik voor ogen heb met de tuin.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb overal zaadjes van. Al zijn het van sommige soorten wel heel erg veel

We zullen zien wat er van op komt.

Op dit moment staat er een geraamte klaar van 1.20m X 1.20m voor de groenten. Ik wil de kruiden tezamen in een grote teil doen maar moet nog wachten tot die binnen is. Verder vraag ik aan iedereen of ze nog potten over hebben waar ze niets mee doen. Er staat al een mooie blauwe geglazuurde klaar om schoongemaakt en gevuld te worden. Ik wou daar ook wat tomaat in zaaien, wij zijn gek op tomaten

Toen het doosje met zakjes zaad binnen kwam was zoonlief erg benieuwd wat er in zat. En na het bekijken wou hij ook wel wat zaad bestellen. Maar dan van fruit. Ik zei dat hij dan beter een plantje of struikje kon gaan aanschaffen. Volgens mij ben je nog wel ff bezig met zaadjes voor je fruit kunt oogsten.

 

Ik ga ook wat zaadjes van die raapsteeltjes aan mijn moeder geven. Zij hebben een tuintje op t zuiden dus daar kan mooi iets groeien en ze is helemaal wild van raapsteeltjes. Altijd jammer als die weer verdwenen zijn. Nu kan ze er met enige verzorging langer van genieten

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat had ik ook gelezen, net als bij pluksla. En daarom heb ik die ook gekocht. Ik (en mams) zijn echt wild van die raapsteeltjes maar op de markt tijdelijk verkrijgbaar en altijd érg duur. En nu gaan we ze zelf verbouwen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eindelijk foto's gemaakt van mijn achtertuin om jullie een idee te geven hoe het er nu uit ziet.

 

24ewd4k.jpg

Dit is het linkervak. Het grootste gedeelte van mijn tuin. Hier wil ik de aardappelbak en de Makkelijke Moestuin gaan neerplanten. Zoals jullie zien moet er nog eea in opgeruimd worden. De stenen worden hopelijk nog hergebruikt in de bestrating. En anders kunnen we er nog een BBQ van metselen, of wat muurtjes voor een nieuwe afdeling moestuin. Wie weet.

 

2u7937q.jpg

Dit is het lange stuk waar ik een boom en wat struikjes met fruit in wil zetten voor zoonlief. Heeft hij ook iets te doen.

 

i26b8g.jpg

Dit is vooralsnog ons compostgat.

 

23uombs.jpg

De achterkant waar nog een oude fiets staat, en nog wat restanten van conifeerbomen die het veld moesten ruimen voor de nieuwe schutting. Ik moet nog bedenken wat ik met die mooie stammetjes ga doen. De takjes en stronken verdwijnen in de vuurkorf.

Het gaas wat er hangt had ik willen gebruiken voor de klimop die eronder groeit. Als dat naar boven leidt wordt het een mooie groene muur. Scheelt toch weer een paar meter schutting. Hiervoor komen de oude stoeptegels van het pad te liggen en daarop komen dan alle containers te staan. Dat staat iig deze zomer nog op de planning.

 

2vhy6uu.jpg

Hier staat in de zomer altijd het opblaasbare zwembad voor de kids. Het is een plekje tussen 2 hoge coniferen, al zijn die op de foto's moeilijk te zien. Als het zwembad is opgeruimd wordt het voor andere doeleinden gebruikt.

 

6s979f.jpg

En de buxussen met hap eruit (waar een jeneverbes stond) die we graag willen verplaatsen omdat ze nu in de weg staan als we met de fiets of motor van/naar de schuur gaan. Wij vonden het geen logische plek voor deze buxussen, maar ze zijn waarschijnlijk geplant toen dat nog geen probleem was. Het viel me al wel op dat de linkerbol van onderaf weer opnieuw begint te groeien in de leegte

aangepast door Gast

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gelukt om de foto's erop te zetten na wat graafwerk hier op het forum

 

Heb ik toch nog een vraagje: tot hoever kun je een buxus terug snoeien als het er zo uitziet als op mijn foto? Ik vind ze nu een beetje aan de grote kant. En ik heb er, sinds ik hier kwam wonen nog niet de schaar in gezet.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coniferen die plaats moesten maken voor een schutting Jammer! Lijkt me vreselijk , in ene veel minder groen!

 

(Wij hadden bijna geen coniferen meer... Want ze gingen aan de achterkant dood door het tuinhuisje van de buren (i.v.m. licht) , maar toen kwamen er nieuwe buren, en die denken juist om het tuinhuisje weg te halen Ach gelukkig zijn schuttingen snel groen te krijgen met druiven )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw composthoop, Helly, GE-WEL-DIG!

Ik weet t, het is nog nix. Er moet nog eea bij en het mag ook wel boven de grond. Maar ach, het is een start. Je moet toch wat er je er nog geen verstand van hebt

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben vandaag bij Boerderij Zonnehorst (http://www.zonnehorst.nl) eindelijk tuinaarde en bemesting voor in de bakken opgehaald. In totaal 12 zakken. En goedkoper als online We moesten er in de buurt zijn en daar gelijk langs gereden en opgehaald. Ik ben bijna klaar voor de start

M'n vader gaat op z'n werk nog even op zoek naar anti worteldoek voor onder de bakken. Hij had nog ergens zoiets zien liggen. Scheelt ook weer in de kosten.

En dan kunnen we denk ik binnenkort beginnen met het binnen zaaien. Als er op de verpakking van de zaadjes staat dat je onder glas kan zaaien, kun je het dan ook binnen in huis zaaien

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren begonnen met wat aarde in rolletjes/bakjes te doen en zaadjes binnen te zaaien. Ze staan nu op zolder. Eerlijk gezegd heb ik gewoon maar 'op gevoel' wat zaadjes gezaaid in bakjes omdat ik nog niet precies weet wat wel en wat niet binnen op komt.

Gezaaid heb ik:

* augurk

* andijvie

* paprika

* radijs

* peterselie

* bieslook

* oregano

* rucola

* bladmoes

* ui

* spruitkool

 

mrsthw.jpg

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helly, probeer je vragen in een apart topic te stellen, nu wordt er snel overheen gelezen.

 

Over het algemeen kan je alles wat je in een potje kan zaaien gewoon binnen opkweken. Voordat ze definitief naar buiten verhuizen wel eerst af laten harden (op zonnige dagen buiten zetten om ze aan o.a. aan de buitentemperatuur te laten wennen). De buxus vraag kan ik niet beantwoorden (beter een apart topic voor openen).

 

Blijf maar komen met de foto's, volgensmij gaat het heel mooi worden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg, dank je wel voor je uitleg Ik zal er voortaan een topic voor openen, als ik iets te vragen heb.

Er was al een topic over de buxus en daar had ik al een vraag in gesteld. Maar evengoed bedankt voor het advies!

Foto's blijven vanzelf komen als ik weer iets nieuws heb om te laten zien.

Ik zal ook s in het 'vensterbank-topic' een foto neerzetten.

 

Vanmiddag al een stukje omgespit van de toekomstige fruit-tuin. En voor iemand die dat niet echt gewend is...

Ben benieuwd of ik morgen spierpijn heb. Maar morgen en donderdag wordt een stralend zonnetje verwacht, dus dan kunnen we verder met de 'klus'. Heb wel gemerkt dat de grond nogal klei achtig was, met eronder licht gekleurd zand, en soms een bruine laag ertussen. Die bruine laag is denk ik gekomen door de wortels van de planten die er jaren hebben gestaan. Er zaten veel dunne worteltjes tussen. Ook nog wat grotere wortels eruit getrokken die zijn blijven zitten na het verwijderen van de conniferen. Wat kan dat een enorm stelsel opleveren na al die jaren zeg! Maar goed, na t omgooien zijn we er dan wel vanaf. Daarna kan ik met het grote stuk bezig. Daar moet iig nog een afgezaagde stam de grond uit. Ook zo'n geweldige klus eerst maar eens dit stuk af krijgen.

Ik heb al rondgevraagd voor houtsnippers. Ik vind dat wel een mooie grondbedekking om de MM bakken heen. Karton eronder en geen last meer van onkruid trekken of schoffelen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaa er is iets boven de grond gekomen

De rucola en raapsteeltjes laten zich zien. Vind ik best wel snel na t zaaien van maandag. Ik heb alles ook verplaatst van zolder naar een slaapkamerraam dat overdag niet open staat. Ben benieuwd hoe hard dat gaat. Ik vraag me af of dit soort groenten groeien blijft waar het is gezaaid, of dat het ook verspeend/verplant moet worden

En kan je het ook in het bakje houden waar je het in zaait of is dat te laat ervoor om het goed te laten wortelen? Ik zal deze vragen ook even zetten in het groenten topic zodat het beter opvalt en misschien ook vragen zijn die anderen willen hebben beantwoord.

 

Gisteren flink bezig geweest in de toekomstige fruitafdeling van mijn tuin. Alles is nu omgespit en er zijn nog flink wat wortels uit gekomen van de planten en bomen die daar hebben gestaan. Ik moet nog even die bult wegharken richting t gat dat er nog ligt en dan doe ik daar zolang een stuk anti-worteldoek overheen met stenen. Dan hebben we daar voorlopig geen omkijken meer naar.

Vandaag hoop ik met een schop door de grond te komen om het boomstronkje te verwijderen wat nog in de tuin aanwezig is. Vanmorgen was het nog -3 brrrrrr. De stenen zijn gisteren door zoonlief ergens anders opgestapeld waar we de aankomende maand nog geen last van zullen hebben.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had vanochtend nog even wat om de boomstronk weg gehaald met een (ietwat verbogen) schep. Is niet aan te raden met een niet goed werkende schep Er ligt nu een 'slootgracht' omheen en ik ben er mee opgehouden. Even mijn spieren wat rust gunnen voor ik überhaupt ermee verder wil gaan.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heeft zoonlief de boomstronk verder uitgegraven (had allerlei gereedschap eromheen liggen ) maar het is hem gelukt eindelijk dat ding weg te krijgen Vandaag de fruitafdeling afdekken met het worteldoek en dan de moestuinafdeling gaan egaliseren zodat de bakken erop kunnen. Misschien kan ik dat zelf nog wel voor elkaar krijgen. Zo niet dan komen er morgen genoeg mannen langs om dat even te doen (verjaardagsfeestje, mochten jullie anders denken ). Ik denk dat ze zo in elkaar zitten.

 

Vanochtend uiteraard gekeken naar de zaadjes. Rucola groeit goed en de raapsteeltjes ook

De spruitkool is vannacht ook overeind gekomen, alle 4 die ik gezaaid had in zo'n wc rolletje. En 1 flink radijszaadje heeft zich ook inmiddels laten zien. Ik heb ze onder het plastic weg gehaald. Dat is alleen voor het ontkiemen. Koppie gezien, plastic eraf.

Zoon kijkt elke dag met verbazing dat het zo snel kan gaan. En hij is wild van spruitjes dus die was vanmorgen very happy

 

Edit: zijn er nog tips tegen spier en rugpijn?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...