Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Helly gaat makkelijk moestuinieren


Helly

Aanbevolen berichten

Vanochtend weer wat op zien komen. 1 erwtje wil naar boven, 2 lusjes van snijbiet gezien, en de spinazie begint als sprietjes boven te komen Ben een spinaziefan dus dat is goed nieuws!! In de aardappelbak heeft denk ik een kat wat proberen te graven. Niet dat er wat uit is gehaald ofzo maar je ziet hier en daar een kuiltje. Vandaag maar een netje daarover heen spannen, voordat ze denken dat dat een kattebak is

De kersenboom is van t weekend ook beginnen uit te lopen. Over de gehele tak/stam zijn blaadjes verschenen.

Ik vraag me af wanneer ik de raapsteeltjes kan gaan knippen. Hoe lang laten jullie die worden voor je gaat oogsten?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al weer 3 dagen verder en nu zie ik al sporen van rode biet en winterwortel bovenkomen, en van rozemarijn uit de kweekbak

De erwtjes en de snijbiet doen het ook geweldig. Ze zijn allemaal boven gekomen. De radijsje beginnen aan hun rode bolletje onder de steel. Met de zaailingen van paprika en tomaten gaat het ook prima. Tomaten zijn al echte plantjes, paprika piept omhoog.

Heb net weer een bak met raapsteeltjes en een vak met rucola gezaaid. In een grote pot pootuitjes (gister toch maar gekocht) om zomerwortelzaden heen geplant en nog een aparte bak voor de uien want ze hebben nu eenmaal wat ruimte nodig.

Alles wat ik in potten heb gezaaid staat nu onder een net. Ik wil vogeltjes weren die mijn zaailingen of zaden onder m'n neus weg pikken. Ik had vorige maand al vroeg de peultjes gezaaid in de grote bak maar die waren net niet weer te vinden, dus heb ik er weer 9 nieuwe in gezaaid. Nu met een folie erover tegen de vogeltjes. Ik had niet genoeg lengte aan net om dat er ook overheen te krijgen.

 

De raapsteeltjes die al flink uitlopen zijn nu ongeveer 10 cm lang. Nog 5 cm en we zetten de schaar erin voor onze eerste maaltijd uit eigen tuin

 

Op de voorgrond de raapsteeltjes en 5 radijsjes, in het midden de rucola en achteraan de spinazie die aardig opkomt.

 

j59eki.jpg

 

Inmiddels van de 8 gezaaide spruitkoolzaden nog 6 zaailingen over:

 

ptwzq.jpg

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou voor je het weet is het zover, ik zou voortaan in 1 bak 1 ding zetten en vooral van de dingen als raapstelen, snijbiet en postelijn

net iets meer dichter zaaien dan oogst je sneller een paar maaltjes.

en wat ik ook wilde vragen merk je dat buiten zaaien en laten groeien beter gaat dan op vensterbank ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan haast niet wachten op het 1e maaltje raapsteeltjes stamppot.

Er kunnen nog meer raapsteeltjes in die bak? Die radijsjes waren van het voorzaaien op de vensterbank, en ik had even niets anders waar het in kon. Bovendien te kort aan raapsteeltjes dus vandaar in 1 bak gezet.

Wat ik wel heb gemerkt wat betreft het verschil tussen binnen en buiten zaaien, is dat de groente die van koelte houden het beduidend beter doen buiten. Vooral na een regenbui! Ik weet niet wat er in die regen zit maar t is net of er natuurlijke voeding in zit. Ik vind dat elke keer na een regenbui weer verbazingwekkend. Dus ik zet alles zoveel mogelijk gelijk buiten nu, ofwel in het kweekkasje (met deksel) ofwel gewoon in een bak. Zolang de vorst weg blijft gaat alles prima! Paprika en tomaat heb ik nog boven in de vensterbank staan.

 

Ik laat overigens ook emmers buiten staan, als t dan regent kan er nog wat in vallen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dingen zoals raapstelen wat je eigenlijk vrij jong eet kun je best wat dichter zaaien, bv als je jong rodebietenblad wilt eten in gemengde salade kun je deze ook dicht zaaien.

Wat betreft regen bepaald weer vindt ik ook echt groeizaam weer, we hebben beetje geluk dat we zo vroeg al mooie dagen hebben gehad, je ziet dat terug in de planten die hebben er gewoon hardstikke zin in

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja echt wel! Zon, buitje regen, weer meer zon en t komt op als paddestoelen. Daar kan ik toch zo blij van worden.

Voorlopig blijft t volgens de vooruitzichten een hele week nog zonnig. Goed bijwateren dus. Als ik overigens in de aarde bezig ben geweest spoel ik m'n handen uit in de emmer met water wat ik aan de plantjes geef. Dat beetje zand erbij vinden ze vast niet erg.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plantjes/zaailingen groeien als kool. Deze week voor het eerst stamppot raapsteeltjes uit eigen tuin

Mijn mams had gezegd dat ze altijd veel langere raapsteeltjes koopt dan dat ik ze nu heb staan (15cm). Klopt dit?

Er is ook al een komkommer en een courgette uit de grond gekomen. Het zijn flinke blaadjes vergeleken bij andere plantjes. Leuk om te zien.

 

Gisteren toch maar een compostbak gekocht bij de Lidl. En een wat steviger anti-vogelnet dan ik al had. Met grond pluggen. Ik heb t idee dat dit net wat beter buigbaar is. Klinkt gek van een plastic net maar t voelt en doet wel zo. Het zit nu om alle bakken en potten heen, met het oude net aan de achterkant van het klimrek. De vogeltjes hadden de helft van mijn bieslook zaailingen opgesnoept en ik wil er ook graag een graantje van meepikken voor het te laat is.

De compostbak is in elkaar gezet en staat op zijn plaats achterin de tuin. Waar hij staat is de aarde flink humusrijk met wormen gebleken. Dus we zijn niet bang dat ze niet naar binnen 'wurmen'. De bodem bedekt met wat tuinaarde en als het een beetje droog weer blijft kan ik de takken en het groen gaan fijnmaken om dat er overheen te leggen. Daarna kan het keukenafval wekelijks daarbovenop worden uitgestrooid, met wat nieuwe lagen aarde, groen en hout. We zullen zien hoe het gaat. Ik vraag me af of ik nog wat paardemest erdoor moet mengen ofwel strooien Of lijkt deze combinatie genoeg?

 

Eergisteren nog even een boswandeling gedaan. Wat zakken gesnipperde hout meegenomen (3 zakken liggen al weer in de tuin en ik heb wat bij de voeten van de bosbessenstruiken gelegd) en denneappels geraapt om het in de winter te gebruiken voor de vogeltjes. Hopelijk drogen ze niet te veel uit en halen ze dat. Anders in de herfst nog s wat rapen.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey wat leuk, ik heb gisteren ook voor et eerst van dit seizoen van mn tuin gegeten! Stampot raapstelen ook!

Ik oogst ze ook met zoon 10/15 cm. Volgens mij is dit normaal. Waar haalt je moeder dan haar raapstelen?

 

Trouwens, vind het erg leuk je zo gemotiveerd bezig te zijn. Super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx Chaotik. Ik probeer ook bijna elke dag wel iets te doen in de tuin en uit te vinden wat t goedkoopste kan werken.

Mijn moeder haalt haar 'steeltjes' altijd op de markt. Bij de supermarkt is het maar de vraag of t er ligt en hoe duur het dan wel niet is.

Ik had wel ergens gelezen dat ze minstens 15 cm 'moesten' zijn om t lekkerst te smaken. Ik vind 10cm net wat te kort. Anders had ik t vorige week wel kunnen eten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

De compostbak is in elkaar gezet en staat op zijn plaats achterin de tuin. Waar hij staat is de aarde flink humusrijk met wormen gebleken. Dus we zijn niet bang dat ze niet naar binnen 'wurmen'. De bodem bedekt met wat tuinaarde en als het een beetje droog weer blijft kan ik de takken en het groen gaan fijnmaken om dat er overheen te leggen. Daarna kan het keukenafval wekelijks daarbovenop worden uitgestrooid, met wat nieuwe lagen aarde, groen en hout. We zullen zien hoe het gaat. Ik vraag me af of ik nog wat paardemest erdoor moet mengen ofwel strooien Of lijkt deze combinatie genoeg?.

 

Helly, in principe zijn veel combinaties goed maar het hangt van de combinatie af hoe snel je afval verandert in compost. Aarde zou ik bijvoorbeeld niet toevoegen, dat remt het verteringsproces. Paardenmest kan nooit kwaad omdat paardenmest een ideale koolstof/stikstof verhouding heeft. Paardemest gemengd met stro is helemaal te gek omdat het stro (ook een ideale koostof/stikstof verhouding) extra structuur/verluchtiging aan je hoop geeft. Even de stallen uitmesten dus bij de plaatselijke manage Maar niet overdrijven hoor, een laag van 20 cm stalmest is wel genoeg, dan weer huishoudafval, wat groenafval, wat gehakseld hout en dan weer mest, huishoudafval, groenafval, houthaksel etc etc.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook maar weer eens een reaktie in mijn eigen topic

 

Intussen is er al weer genoeg gebeurd. Heb een grote rieten mand van binnen bekleed met het plastic van de zakken grond en de rabarberknol opgegraven uit de tuin en in een ruime mand geplant. Hij had al 2 stengels geproduceerd onder de grond, dus ik heb m met de goede kant naar boven geplant

Daarna een oude hangmand voorzien van nieuw binnen-plastic en met een wandhaak aan de schutting gehangen. Daar zitten nu 3 sla plantjes in.

De eerste bloemetjes heb ik al verwijderd bij de aardbeiplantjes. Alles groeit prima met het mooie zonnige weer. Er zijn 2 courgette zaailingen opgekomen met flinke blaadjes en er komen al weer nieuwe bij. De tomatenplanten zijn verplant naar grotere potten. Afgelopen vrijdag weer veel gezaaid en geplant. Het weer was er perfect voor. Alvast gaaskokers voor de tomatenplanten gemaakt en achter de fruitstruiken gaas gespannen. Heb zelfs geprobeerd om een aardbeitoren te maken, maar dat is niet zo geweldig gebleken. Verkeerde stenen voor gebruikt. Morgen of overmorgen doe ik een nieuwe poging met andere stenen. Heb gelukkig nog genoeg liggen wat kan worden gebruikt.

Heb gisteren ook 2 kleine kratjes bij mijn ouders mee genomen. Paps wou ze weggooien. Er hebben bloembollen in gezeten. Ik heb gaten in de bodem geboord en de zijkanten voorzien van overgebleven plastic. Ik gooi bijna geen potgrond zak meer weg Inmiddels zitten daar ook sla plantjes in (in ieder 1).

Hieronder foto's van de DHZ akties:

 

al57vk.jpg

 

fmryiw.jpg

 

2vugdqg.jpg

 

5ml7ck.jpg

 

2dturcw.jpg

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een krop sla kan in een simpele bloempot.

Is sowieso handig, je knipt er zo wat blaadjes af voor op brood, blaadjes zijn lekker schoon, minder last van zand.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is wel mooi hoor, maar ondertussen al wat kaalgeplukt voor broodjes gezond. Mijn eigen plantage is nog niet zover dat ik die kan gebruiken...

Ik neem wel vaker sla met kluit... maar dat is bedotterij... je geeft 'm water, maar hij verpietert toch... Nee, nooit aarde toegevoegd... omdat ik hem niet wil bewaren, maar gebruiken... ik kan 'm natuurlijk in de tuin zetten, en 'achteloos' op de foto zetten... ha, ha...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer een plens water over de bakken/potten verdeeld. Ik zie elke morgen weer iets nieuws opkomen. Vanmorgen de radijsje (3e lichting) die ik vorige week heb gezaaid, en 1 boon komt ook boven piepen. Goudsbloemen komen ook al weer boven (2e lichting) en de spinazie (2e lichting) van vorige week. De rabarber is bijna boven de grond, nog enkele centimeters. Ik heb wat bemesting door de bovenste laag zand geschept. Ik had ergens hier op t forum gelezen dat rabarber van veel bemesting houd.

Met de tomatenplanten gaat het zeer goed. Het lijken grote sterke plantjes te worden. Ik heb er wel stokjes naast gezet om ze recht te houden als het waait. Het werkt prima. Vannacht heeft alles buiten gestaan, het was warm genoeg daarvoor.

Ik voel me zooooo happy als ik alles steeds groter zie groeien, dan ben ik zo trots op mijn plantjes

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...