Ga naar inhoud

Help, mijn paprikazaailingen verschrompelen!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb in mijn verwarmde kweekbak paprikaplantjes gezaaid.

Nu begint de eerste die boven de grond kwam, te verschrompelen. Voordat dat bij de rest ook gebeurt: hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen?

De temperatuur in de bak is 's nachts niet lager dan 20 graden, overdag 23 graden. Ik heb er 2 lampen boven van de bekende bouwmarkt (er staat 840 op en cool white) en die staan van 8 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds aan. Ze staan verder niet echt in het daglicht. Het zand is een mengsel van turf, potgrond en rivierzand (ik denk 1/4, 1/4 en 1/2). En de grond is ook vochtig.

Iemand een idee?

sam3711.jpg

Geplaatst:

@ Appelvrouw: nee niet te nat, de grond voelt "gewoon" vochtig. Onderin het bakje weet ik het niet maar bovenin voelt het normaal (niet te nat, niet te droog snap je ).

@Nicolette: vorig jaar had ik ze in van die turftabletjes. Gek genoeg ging dat prima, maar ik vond ze zo duur dus dit jaar maar een aardemengsel gebruikt.

Ik kan gewoon niet ontdekken waarom dit niet goed zou moeten gaan. Twijfel zelf het meest aan de lampen en het gebrek aan "echt" daglicht. Maar hier op het forum is genoeg positiefs te vinden over kweekkasten met simpel TL-licht dus dat moet toch gewoon kunnen lijkt me?

Geplaatst:

Gloednieuw, van Tabernal. Mijn oude zakje zit in een ander bakje, en daarvan komt bijna niets op maar dat had ik ook niet verwacht. Deze komen tot nu toe allemaal op, maar gaan daarna wel gestrekt...

Geplaatst:

ergens op een Amerikaanse site roepen ze dat turf niet goed zou zijn. En niet te diep zaaien anders is de plant zijn energie kwijt aan boven komen en gaat het daarna mis. Misschien kan je er wat mee...

Geplaatst:

Misschien dan toch de turf. Ik had er al mijn twijfels bij want het was ook nog eens oude turf, hij staat al een tijd in een open zak in de buitenlucht (kunnen daar ziektes in komen?). Heb je een linkje naar die site Nicolette?

Ik denk dat ik nog een extra bakje zonder turf inzaai, mocht mijn eerste poging overlijden. Gewoon voor de zekerheid. Kijken hoe die het doet, en als ik verschillen merk zal ik ze hier posten.

Geplaatst:

Ik heb ook wel eens gezaaid in een zak potgrond die een tijd buiten open had gestaan; toen had ik voor het eerst meer kiemschimmels dan zaailingen. Nu pak ik telkens een verse zak en bewaar die verder binnen, dat lijkt beter te gaan, want er is veel minder uitval.

Geplaatst:

Okay, grond kan dus blijkbaar "bederven". Op de site van Nicolette staat ook iets over het niet gebruiken van oude, gebruikte zakken met grond. Nooit geweten dat dat zoveel invloed kon hebben. Afgelopen najaar weeuwenbloemkooltjes gezaaid en ook die zijn allemaal verschrompeld en de pijp uit gegaan, en ik bedenk me nu dat ik inderdaad ook diezelfde zakken heb gebruikt . Dacht toen dat het de kou was (ze stonden buiten).

Ik denk dat we een mogelijke oorzaak gevonden hebben . Dat rivierzand zal wel goed zitten maar die turf en potgrond vertrouw ik nu niet meer. Zaterdag maar effe nieuwe grond halen dus.

Geplaatst:

Ik neem aan dat wat voor een wietplant geldt ook voor een paprika van toepassing zal zijn

Op ander forums, onder andere:http://www.wiet-zaden.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=3312&start=30 en http://www.jointjedraaien.nl/wietforum/archive/index.php/t-20302.html zijn hele discussies over TL licht.Ik denk dat de heren en dames die semi-professioneel in tentjes hun "plantjes" kweken meer ervaring hebben dan de tuinman die in de donkere maanden een paar zaden tot leven probeert te brengen.

Wat ik er uit haal:

1. Mogelijk te weinig TL lampen gebruikt.

2. Cool & White combineren met Warm & white voor een betere groei.

3. De afstand tussen de lamp en de plant te groot, ca. 5 cm afstand zou goed zijn voor de groei. Een van de commentaren in het geval de afstand tussen de lampen en de plant > 15 cm " tl`s komen niet veel dieper dan 15cm max qua licht afstraling daaronder wordt bijna alles fluf.

Struinen in de commentaren van deze groep "inhouse-tuinders" op hun fora zal denk ik wel voldoende relevante informatie leveren om succesvol paprika zaad laten ontkiemen en groeien.

BonTon

Geplaatst:

Hahahaha ja op die sites kom ik normaal niet hoor!! Maar inderdaad, die gasten proberen in principe hetzelfde. De afstand tussen mijn lampen en de plantjes is meer dan 5 cm (er zit een flink kweekbakdeksel tussen dus dat kan vrees ik ook niet anders). Ik ga die commentaren wel eens lezen want ik hoopte op deze manier nog meer plantjes te kunnen kweken (niet alleen paprika's hoor!). Heb drie plankjes met lampen erboven gemaakt en dat moet straks wel vol komen te staan ja. Het zou een beetje jammer zijn als er iets in de opstelling niet klopt waardoor ik alle moeite straks voor niets heb gedaan.

Zijn die wietplantages toch nog ergens goed voor

Geplaatst:

Dat jouw zaailingen verschrompelen heeft volgens mij met de turf te maken die je gebruikt Boerinneke. Die turf maakt de grond nogal zuur en een paprika heeft juist liever een grond waar een beetje kalk in zit.

Paprikaplanten kweken onder alleen coolwhite TL 840 lampen gaat overigens uitstekend heb ik vorig jaar ervaren. Als het alleen om het opkweken van groene planten gaat , en je niets in bloei hoeft te trekken (wat bij wiet wel moet gebeuren) , voldoet alleen type 840 prima. Ik had mooie stevige planten maar vind er helaas geen foto meer van. Dat is ook niet nodig want Jorg doet dat kweken onder lampen al een jaartje langer dan ik en heeft ooit van zijn paprikakweek onder TL deze mooie foto in zijn topic 'Kweekkastje voor zaailingen' laten zien. Hij gebruikt dan wel de TL-D Super80 18W/865 , dat is meer een daglichtlamp , maar in de praktijk blijkt dus dat een TL 840 het ook prima doet.

https://www.moestuinforum.nl/kweekkastje-voor-zaailingen-t497.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

wat frans hierboven zegt klopt allemaal, ik kweek al een aantal jaren paprika's en pepers onder tl verlichting, en dat lukt uitstekend.

wat het probleem ook kan zijn is een teveel aan voeding. daar houden ze in het begin ook echt niet van!

ik zaai alleen in zaaigrond, daar zit niks in. verpotten doe ik in simpele goedkope potgrond met wat zand. als ze bijna zo groot zijn als op de foto hierboven geef ik ze pas voeding.

en inderdaad...nooit in turf! waardoor ze het er niet op doen weet ik niet zeker...teveel voeding, te zuur?

Geplaatst:

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Denken jullie dat ik mijn zaailingen nu nog uit het bakje kan peuteren en in een ander mengsel kan zetten? Ze hebben 2 blaadjes. Of kan ik maar beter opnieuw zaaien?

Geplaatst:

Er uitpeuteren zou kunnen.. Maar ik zelf zou opnieuw zaaien Er is tenslotte toch nog genoeg tijd.

Of je moet niet meer zaadjes hebben.. Dan zou je overzetten kunnen proberen. Maar dat is wel een gepriegel + de kans dat je je zaailingen beschadigd is groot. Je hebt best kans dat ze door een kleine beschadiging ook weer een tijdje stil staan waardoor nieuwe zaaien zelfs sneller is: als ze het uberhaubt overleven.

Als het alleen om het opkweken van groene planten gaat , en je niets in bloei hoeft te trekken (wat bij wiet wel moet gebeuren) , voldoet alleen type 840 prima.

M'n ananaskers stond laatst te bloeien hoor, en de geranium ook bijna

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...