bill Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Ik heb nu 1 jaar een moestuin en dat ging voor de eerste keer best goed alleen de slabonen kwamen niet op en de snijbonen kwamen heel laat op. Wat kan daar de reden van zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CorvK Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Bill, Wees gerust, daar hadden meer mensen last van. Ik heb de slabonen twee keer "gelegd" en had uiteindelijk vier (4) plantjes.Reden: Bonen (m.u.v. tuinbonen) kunnen niet tegen kou en (te veel) vocht en als je dan even terug kijkt op de kalender van vorig jaar dan zie je dat het begin van de zomer (tijd van zaaien) koud en nat was. Voorzaaien onder beschermende condities wil wel eens helpen, alleen hebben bonen nog een vervelende eigenschap, ze houden niet van verplanten. Suc6 dit jaar. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted February 3, 2013 Share Posted February 3, 2013 Vorig jaar was een ramp voor heel veel soorten groenten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Nergens last van gehad, ik zaai ze in een piepschuimbak(vis) voor en plant ze dan uit bij opkomst. Je heb hierdoor een betere controle bij opkomst zoniet dan zaad op nieuw inpoten. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 goed op het weer letten, dat is volgens mij crusiaal.als je bonen zaait als het wat koud en nat gaat worden dan rotten ze gewoon weg. dus, als het weerbericht zegt dat het een weekje wat warmer en droger wordt; meteen zaaien!en niet meteen opgeven. als het niet de eerste (of tweede) keer lukt, gewoon opnieuw zaaien....let er ook op dat ze slakken niet bij je jonge plantjes kunnen komen of duiven je bonen niet opvreten!!voorzaaien in trays is ook wel een idee hoor, maar wees voorzichtig met overplanten want daar houden ze idd niet van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts