Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Savooie kooltjes

jasmin

Recommended Posts

Ik was aan het twijfelen of ik savooie kool zou gaan planten, maar... ik heb van mijn leven nog nooit savooie kool gegeten. Gisteren bij AH maar een kool meegenomen om te testen in de keuken en bij het gezin. Omdat ik een origineler recept wou dan simpelweg in stukken snijden met een tomaten met gehakt saus, keek ik rond op internet en kwam het idee van koolrolletjes tegen... yammie, dat lijkt me wel wat. Vervolgens deze foto:

IMG_6313_IJFR_900.jpg

En toen werd ik dol van enthousiasme, want ik zag het al als een exlusieve vorm van dolma maken waarmee ik bij man en schoonfamilie goed kan scoren.Alleen... ik heb geen idee of dit een soort hybride kool is dat klein groeit [de Tiny Tim of Tom Thumb onder de savooie kolen] of dat het het resultaat is van een veel te vroege oogst. Ik heb geen idee hoe de savooie krol kropt: direct vanaf het begin (en dan kan je ze als baby oogsten) of pas veel later in het seizoen.

Wie heeft ervaring met savooie kool kweken??

Het recept dat erbij hoort staat hier: http://www.fabulousfoodfan.nl/savooiekool-gevuld-met-wortel-paddenstoel/

Gisteren voor het eerst gevulde koolrolletjes* gemaakt met savooie kool. Ik was niet super enthousiast, zoon zat lekker te eten, dus dat ga ik herhalen, maar met een ander of aangepast recept. Dit recept gaat in de oven, en het dakje van de rolletjes blijft droog met een korstje. Dat vond ikzelf een beetje taai en draderig blijven. Plus dat ik bouillon had gemaakt van bouillonblokjes met wat tomatendik erdoor. Volgende keer betere kwaliteit bouillon maken en de rolletje onder water in een pan. Dat ze zachter worden.

Zodra ik weet of ik savooiekool jong kan oogsten (ipv speciaal ras zoeken), dan zet ik straks een rijtje kolen dicht op elkaar, die ik dan ga uitdunnen voor de goede afstand, en het 'uitdunsel' gaat dan gevuld worden.

Voor wie hetzelfde recept wil proberen: de vulling was OK. Ik had een enorme flashback naar vietnamese loempia's toen ik met de vulling bezig was (ha, ha). Mijn geliefde cayenne peper was op, dus ik had extra witte peper er in gedaan, maar die extra bite van hete peper miste ik wel. Dat was mijn eigen schuld, lag niet aan het recept.

* http://notitievanlien.blogspot.nl/2007/03/gevulde-koolrolletjes.html

Hoi Jasmin,

Savooiekool is toch hetzelfde als groene kool (op de foto ziet het er tenminste hetzelfde uit). In ieder geval had ik groene kool gezaaid , dat kwam prima op. Mss was ik wat aan de late kant, de kooltjes zijn niet zo héél groot geworden.

Maar je kunt ze oogsten zodra je ze groot genoeg vindt. De laatste paar zijn jammer genoeg bevroren, de smaak was heerlijk. Ik heb ze oa roergebakken met knoflook, komijn, pepers en kerry en heet rundvlees.

Ik bak of kook kort de kool.als ik roerbak doe gaat er van alles in ui/prei/paprika/pepertje soms gehakt.

Als ik het kook dan kort )10 min) en dan maak ik er een kaassaus erover.

Ik heb nog wel bladkool,daar komen grote bladeren van dan kan je daar van alles in rollen.kool/kaas/kerrie is een goede combinatie

Als je kool fijn snijt en even blanceerd en dan uitlekken ,met kaas/paprika/augurk is ook lekker.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Savooie kool Bloemendaalse Gele Brassica oleracea var. sabauda

Artikel: 1530

30M2 1 zakje € 2,12

OMSCHRIJVING

Savooie kool Bloemendaalse Gele is een unieke kool moet behouden blijven voor het nageslacht, dus veel telen! Slobberkool is de oude bijnaam. Mocht slobberen niet passen bij uw eetcultuur, dan gewoon korter koken.

Een heerlijke kool, zacht van smaak. De groengele, later goudgele, licht gekroesde kool, wat spits van vorm, kan een plaatje voor uw tuin zijn. De vorm varieert van spits tot meer bolvormig. Savooie kool kan enige vorst verdragen en kan daarom vrij lang op de tuin blijven staan. Buiten voorzaaien (eind april-mei) en na ca. 6 weken uitplanten op 60 x 50 cm. 1 pakje voor ongeveer 30 m². Vraagt een goed bemeste, vochthoudende grond.

Deze had bij de bolster vandaan. Groeit goed en is ook jonger lekker om te eten.

dit jaar Bl Gele gekweekt voor de wok, top, maar wel oppassen voor knolvoet hier met de Bl Gele

savooiekool gekweekt voor de wok maar vooral voor de zuurkoolpot, nog topper, heerlijk zacht en wat sneller klaar dan met witte kool; wel wat meer schoonmaakwerk

Klinkt goed. Ik heb mijn spitskool ook voor wok en zuurkool bestemd, dus als ik ietewat spitskool er uit gooi, ga ik er niet op achteruit....

Maareh... mijn hamvraag was eigenlijk of de savooie kooltjes gelijk gaan kroppen met groeien... Hoe lang denk je dat het duurt voordat ik een leuk mini-kooltje heb, RobO??? Dit ivm met planning en zaaiafstanden etc.

ja mee eens, onze savooi kreeg eerst blad van 40 cm doorsnee en later pas een kool van 3 kg max

er waren ook wat mini's die waren gesproten nadat de grote kool was gesneden; we laten de stam altijd nog even staan

misschien ook wel: http://www.groentennieuws.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=31032

ps: gat in de markt! grote kool snijden voordat ie echt groot is, kleine kooltjes laten komen door de stam in te kruisen...