Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien: stekken, splitsen en uitplanten.

tuinder-teun

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zoals jullie weten kweek ik aardbeien.

Mijn plannen zijn om de aardbeien die op de foto staan te gaan verzetten.

Ik wil ze voordat ik ze ga planten eerst splitsen zodat ik meerdere planten krijg. Maar kun je die planten wel splitsen??

Hoe kan ik ze vervolgens het beste planten? (Ik zet ze in de volle grond) Welke afstanden?? Wanneer??

wp00007856131360939029.jpg

M.v.g.

Teun

Het vorige najaar hebben aardbeiplantjes jonkies gekregen die met een steel aan de moederplant vastzitten. Als je die stelen losknipt en het plantje met kluitje en al uitspit, kunnen ze verpoot worden. Normaal doe je dat in de herfst. Vanwege de kou zou ik wachten op het lentezonnetje.

Ik zit met dezelfde soort vragen. In december moest ik mijn oude tuin leegruimen en ik heb een heleboel uitgespitte aardbeienplantjes in een grote plastic zak gedaan. Afgelopen week heb ik ze pas weer bekeken. Het was duidelijk dat er nog genoeg leven in zat, ondanks anderhalve maand in een zak in de schuur.

Ik had geen flauwe notie of ik het goed deed, en ik kon ook nergens advies vinden, omdat het eigenlijk zot is om in december je aardbeien uit te graven, maar ja, dat waren mijn omstandigheden.

Ik heb ze in potjes met potgrond gezet. Geen water gegeven, want ik zette ze daarna gewoon buiten in weer en wind, aangezien het winterharde buitenplanten zijn. Maar door het vriezen. leek het me niet slim om de wortels met water te omhullen of vol te laten zuigen, om daarna te bevriezen.

Ik doe maar op de gok, en laat ze net zo lang in de potjes totdat blijkt dat ze goed aanslaan en aan bladvorming gaan doen. Daarna wil ik ze pas in de grond zetten, zelfs al zou dat wat in de vertraging zijn.

Ik heb nul ervaring met aardbeien (behalve dat ze groeien en lekker vrucht gegeven hebben), en op gevoel nam ik de plantenharten als uitgangspunt, en niet de hoeveelheid wortels of grootte van eventueel kluitje. Rizomen heb ik ook doorgeknakt, om zoveel mogelijk enkele plantenharten in 1 potje te hebben. Ik gok er maar op dat ze nieuwe wortels gaan aanmaken. Mocht het niks gaan worden, kan ik alsnog nieuwe planten aanschaffen.

Dit zijn dus geen tips, maar worsteling met dezelfde vragen. Volgens mij moet je aardbeien op 40 cm van elkaar uitzetten. Beetje afhankelijk ook of het van zichzelf een forse plant wordt. Kleine bosaardbeitjes zullen vast dichterbij elkaar gezet worden.

Volgens mij 5 planten per vierkante meter (blote hoofd, maar dat kan je makkelijk checken)

• 2 months later...

UPDATE:

Ongeveer 60% van de verwaarloosde stekken is levenskrachtig overleefd.

Ik zie zelfs de belofte van bloemen op termijn, maar de plantjes zijn nog kleintjes momenteel. Voor de zekerheid heb ik bij Erwin Aardbei een aantal plantjes erbij besteld, zodat mijn mannen in elk geval dit jaar aardbei gaan eten, en mamma een beetje kan blijven experimenteren.

dscn558730031367917856.JPG

De kinderkamer: het gaat om de kleintjes in de volle grond. Het zou me niet eens verbazen als ze ineens uitgroeien tot vette planten, maar ik zet er niet al mijn geld op....

[bij Erwin heb ik 6x Evie II en 6x Eve's Delight besteld, omdat die bij meerder mensen ingedeeld worden als toppertjes, wil ik ook wel eens meemaken... ]

Oh ja, een andere update... helemaal in het midden van die groene plantenbak zit de enige aardbeienplant van het Kruidvat die het overleefd heeft, en dan toch wel de meest succevolle van allen op dit moment: veel blad en bloem)