Jorg Geplaatst: 27 maart 2011 Geplaatst: 27 maart 2011 Dat ze nu al zo ver ontkiemd zijn en bij hun 3de blad aankomen.. (1e echtje blaadje dus) , zou dat ook kunnen betekenen dat ik een zaadje had die dus niet een F1 was, en waar ik dus gewoon vruchten van kan plukken?Als ze allemaal van een F1 ras afkomstig zijn kan het niet zo zijn dat er een heirloom zaadje tussen zat. Dat de zaadjes uit een f1-tomaatje afkomstig zijn wil nog niet zeggen dat je geen oogstbare planten krijgt, integendeel het kan zelfs heel goed uitpakken. Quote
dennislp Geplaatst: 29 maart 2011 Auteur Geplaatst: 29 maart 2011 Nu 3 van dit soort plantjes, vind ze er lekker gezond uit zien Als ik er bijv. 3 in een pot wil zetten, moet ik dan 3 x 10 = 30 liter aarde in de pot doen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorg Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Als ik er bijv. 3 in een pot wil zetten, moet ik dan 3 x 10 = 30 liter aarde in de pot doen?Dat lijkt me een mooie richtlijn, wel een pot met een grote diameter nemen zodat de planten niet te dicht op elkaar staan. Quote
dennislp Geplaatst: 29 maart 2011 Auteur Geplaatst: 29 maart 2011 Jup, 15 cm afstand ofzo minimaal tussen de stammetjes denk? of 20cm proberen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
dennislp Geplaatst: 30 maart 2011 Auteur Geplaatst: 30 maart 2011 Heb nu 4 dingen...- Zelf gewonnen snoeptomaatjes zaad.- Zelf gewonnen onbekende cherrytomaatjes zaad.- Gardeners delight tomaatjes - Een gekochte waarvan ik de naam niet meer weet, ook een cherrytomaatje Aan de ene kant denk ik dat ik deze, http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=893 niet meer zaai.. aan de andere kant wel... iemand enig idee hoe deze smaakt? kan nergens iets vinden. Was van plan 3 of 4 grote bloembakken (10liter per plant) , allemaal te vullen met 3 planten per bak. Dus uiteindelijk ruimte voor 9, of voor 12 tomaten plantjes.. Zou dus makkelijk 9 of 12 verschillende soorten kunnen plaatsen. Maar begon dus te twijfelen: is het, het nog wel waard om nou een 5de soort te bestellen, waarvan je de smaak niet weet.. wat zeggen jullie? is er nog iemand die me overtuigd om hem wel te bestellen? deze , klikje! , of toch maar niet? update; kreeg ook wel honger toen ik deze zag;http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=2991 Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Helly Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Dennis, die Roma tomaten zijn idd erg lekker, mits ze goed rijp zijn.Maar zou je niet eerst eens afwachten wat het dit jaar wordt met al je verschillende tomatenplantjes voor je er nog meer gaat inkopen?Ik denk dat je niet te hard van stapel moet lopen met teveel tomaten. Als er onverhoopt ook nog een ziekte gaat heersen (God forbid!) dan ben je wel ineens door je hele verzameling plantjes heen, en dat is minder leuk Doe het eerst met wat je hebt, en je kunt volgend jaar altijd nog uitbreiden als je meer ervaring met tomatenplantjes hebt en je weet hoe alles smaakt. Vergeet ook niet, als alle plantjes tomaten dragen, je er ook iets mee moet qua bewaren, behalve ter plekke opeten of door de salade doen. Voor je t weet kom je om in de tomaten Je ambities zijn heel leuk om te lezen, en ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar je moet ook rationeel bedenken wat je er allemaal mee gaat doen na het oogsten. Quote Good things come in small packages
Jorieke123 Geplaatst: 31 maart 2011 Geplaatst: 31 maart 2011 Ik zou het ook niet doen.. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 4 april 2011 Auteur Geplaatst: 4 april 2011 Pff.. wou een plantje anders neer zetten omdat hij anders dreigde te vallen.. en ja hoor, baf. heel erg licht knikje in zijn stammetje, wortelschade is er denk niet. Ik schrok er van hoeveel wortels hij al had. Nu met 4 sate prikkers gezorgd dat hij recht op blijft, zo word de rest van het plantje tenminste niet afgekneld door het knikje en krijgt dat gewoon de voedingsstoffen etc. Hopelijk overleeft hij het. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 ah... been there, done that... ik vrees dat de kans vrij klein is... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 4 april 2011 Auteur Geplaatst: 4 april 2011 Met bruine bonen die knapte lukte het wel 90% van de tijd.. dus wie weet. (Ok.. dat zijn snelle groeiers en dus ook snelle herstellers denk?) Ach, nog 150 zaadjes ofzo.. dat is een plus puntje. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
jos Geplaatst: 4 april 2011 Geplaatst: 4 april 2011 Hey Dennis kijk uit met tomaten. Tuinieren is verslavend maar tomaten Eens in de ban altijd in de ban.Kijk maar even op mijn seizoen 2011 nu 100 zaailingen van 25 soorten.Vijf jaar geleden begonnen met 5 soorten.Bergen werk en straks bergen tomaten. Maar wel lekker natuurlijk.Als je volgend jaar "om" bent voor de tomaat, dan laat je dit gewoon even weten. Van Heirlooms blijft het zaad jaren goed en de meeste hobbij-kwekers hebben altijd zaad teveel.Jim is net een dag of 10 geleden hier geweest en heeft op mijn advies een beperkt aantal zaden/soorten meegenomen.Ik dacht dat op seizoen Jos 2010 een "overzichtsfoto" op tafel staat.Als daar iets bij is dat je graag wil hebben en ik heb het zaad nog dan stuur ik het wel op.Nu nog of volgend jaar, stuur maar een pb. Quote
dennislp Geplaatst: 4 april 2011 Auteur Geplaatst: 4 april 2011 Nu zeker niet! Bedankt maar heb nu echt al voldoende. Ten slotte wil ik ook alleen maar in bakken kweken dus ja, vooral cherry tomaatjes omdat je daar lekker kan blijven plukken! Dat is het grootste doel. Bedankt voor het aanbod, wie weet volgend jaar, maar dat is nog even afwachten hoe het dit jaar gaat bevallen! Zo te zien moet ik oppassen, ik zal het zien! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
joke81 Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 vorig jaar had ik geen serre of iets dergelijks, ik kweekte snoeptomaatjes in potten, kleine rode tomaatjes en gele pruimtomaatjeserg lekker!! (vooral die gele, erg zoete tomaatjes)voor wie geïntresseerd is, foto's van vorig jaar: Quote
jasmin Geplaatst: 5 april 2011 Geplaatst: 5 april 2011 Leuk om te zien. Ik heb ook een serie piep-tomaatjes in de vensterbank... ben zo nieuwsgierig... hoe het uit gaat pakken... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
dennislp Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 ah... been there, done that... ik vrees dat de kans vrij klein is... Nu 3 dagen verder, en hij is niet slapper of ongezonder geworden! Misschien vanmiddag even de saté stokjes weghalen en kijken of hij t alweer zelfstandig af kan. denk dat hij het overleefd. anders hing er wel wat slap denk Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
rommert Geplaatst: 7 april 2011 Geplaatst: 7 april 2011 ik heb vandaag ook nog tomaat gezaaid.word dit nog wat?? Quote
dennislp Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 Ja volgens mij kan je tomaat t/m maximaal mei het beste zaaien. Ik moet ook nog mijn meeste tomaat zaaien. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
rommert Geplaatst: 8 april 2011 Geplaatst: 8 april 2011 hoelang gaat het ong. duren voor de tomaatjes opkomen?? Quote
greetje11 Geplaatst: 8 april 2011 Geplaatst: 8 april 2011 Haha geduld is een schone zaak rommert.Ik denk in juli of zo. Ligt er ook aan of het lekker weer is en of ze buiten of in de kas staan. Ik heb gisteren alle tomatenplantjes verspeend.Ben zo optimistisch geweest om in de grote kas een kunstof kweekbak met deksels te zetten en de plantjes daarin op tempex platen te zetten.Ook de paprikaplantjes daar in gezet.Werd gek van al die kweekbakjes in huis.Vanavond heb ik er een olielampje in gezet,ingegraven in het zand, ben nu elk half uur aan checkenof de handel niet in de hens vliegt , maar tot nu toe gaat het goed. Het is er lekker warm in.En ik heb het geheel af gedekt met zo'n vlies doek.Ik heb ook geen idee hoe lang het olielampje blijft branden. Quote
greetje11 Geplaatst: 8 april 2011 Geplaatst: 8 april 2011 Geen idee dacht iets van 1 week, ligt wel een beetje aan de temperatuur.lekker voor een zonnig raam binnen. Quote
rommert Geplaatst: 8 april 2011 Geplaatst: 8 april 2011 ik heb ze op mn slaapkamer staan.als het een zonnige dag is kan het wel 30 graden worden Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.