Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Snoep tomaatjes


dennislp

Aanbevolen berichten

Hallooo

 

Ben een weekje terug begonnen met het winnen van de zaadjes voor snoep tomaatjes, heb een soort die afkomstig is uit Italie, en volgens mij iets groter word dan de gemidelde. Ze smaken uitstekend! gehaald bij de c1000

 

Zo hier en daar zoals hier: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/je-eigen-snoeptomaatjes-telen/ lees ik dat als je het goed aanpakt, het grote planten kunnen worden waarvan je 2 tot 3 keer per week een aardbeien doosje kan vullen met tomaatjes, laten we eerlijk zijn: Klinkt dat niet aantrekkelijk? Elke dag lekkere verse snoep tomaatjes in je tuin, voor tussendoor of tijdens het tuinieren?

 

Zelf heb ik denk al veelste veel zaad (Denk zeker van zo'n 15 snoep tomaatjes ) , maar ik ga het maar over 1,5week zaaien, en kijken wat er uitkomt! En als ik te veel zaailingen krijgt, heb ik weer wat leuks om weg te geven

Nu niet alle supermarkt leeg roven om veel zaad te krijgen!

 

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met het zaaien er van?

 

Kunnen het inderdaad grote planten worden? Kan je inderdaad veel oogsten? En klopt het dat je bij deze tomaten minder moet dieven? Dat staat ook op die internet pagina namelijk!

Ook word er aan bevolen om niet te toppen, maar de top via een touwtje weer naar beneden te laten groeien, wellicht omdat je dan meer kan oogsten.

 

pruimtomaatjes_santella3.jpg

Hopelijk worden ze niet helemaal zo groot als deze.. Dan ontstaat er hier echt een oerwoud

 

En als we het soms er over hebben dat tuinieren goedkoper is, en andere het daar niet mee eens zijn..

Met snoep tomaatjes is het denk sowieso goedkoper, vooral als een grote oogst mogelijk is!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, het zou voor alles beter zijn om een biologisch zaadje ervan aan te schaffen, als je "Op zoek naar vitale voeding" leest.

 

Dat boek heb ik niet gelezen. Maar ik begon ook met het idee: alles biologisch. Ben ik inmiddels van af gestapt. Want wat is dan het verschil? F1 hybrides probeer ik te vermijden, omdat ik ook zaad wil terug winnen. Maar als principe is het niet zo fout in mijn ogen: gewoon telerswerk. En kruisen gebeurt al vanaf de oudheid, ook biologische zaden worden gekruist.

En gewone, niet biologische zaden kunnen ook van eeuwenoude rassen komen. Ook op speurtocht langs bio-zaden kom ik ziekte-resistente zaden tegen.

 

Biodiversiteit en heirloomzaden: alles vind ik echt interessant... maar heel praktisch... de keus is veel kleiner. Om een lang verhaal kort te maken: bij mij komt alles door elkaar... soms bio, maar eigenlijk ook meer solidariteit met de bio-zaadtelers.. voor gangbare gewassen, en van een heleboel weet ik de herkomst nauwelijks. Ik heb ook een boel besteld bij de hobby-tuiniers zoals Diana en de Tuinkabouter... veel variatie voor weinig (ook niet zoveel zaden per soort, maar dat wou ik juist expres niet).

 

En komkommer heb ik nog niet kunnen kiezen, ik vrees dat ik een F1-hybride ga kiezen, want komkommerzaad terugwinnen schijnt ingewikkeld te zijn...

 

 

edit: post8737.html#p8737

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil is de kwaliteit van het zaad. Ze hebben de verschillen onderzocht tussen regulier en biozaad en daar kwam uit voort, dat biozaad genetisch volledigere planten oplevert (gezonder dus), planten en vruchten uit biozaad heb meer anti-oxidanten, biozaad heeft een diepere kiemrust en nog meer van dit soort dingen. Ook houdbaarheid geloof ik, maar in ieder geval, biologisch zaad kwam over het geheel veel beter uit de bus.

 

Inderdaad, ik hou me ook niet vast aan biologisch zaad, daar heb je veel te weinig varianten in om uit te proberen. Maar ik mijd wel F1 hybride zaad, nadat ik over dat mineralen opname verschil las, het gaat mij namelijk om zo gezond mogelijke groente. Ik heb het gevoel dat ik de reguliere zaden nog wel bij kan trekken met optimale voeding en levende bodem, maar hybriden, ik weet niet, door wat ik gelezen heb hou ik daar een aversie tegen.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

loop je zo geen risico dat je een f1 soort te pakken hebt?

 

Jep dat risico is er zeker.. Maar dit waren tomaatjes die in een bakje van de c1000 zelf zaten, en niet in zo'n soort die je overal ziet liggen, grotere kans op niet f1 denk..

 

Maar verder idd. nog even afwachten of het kiemt, en de smaak is dan ook nog even afwachten, Of het kiemt kan ik denk binnen 3 weken vertellen, de smaak zal nog wel even duren

 

Maar denk dat de smaak toch wel goed is?? Heel veel mensen halen zaad zelf uit tomaten, dus dan zal dit ook wel goed zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
tomaat%20cherry%20roma.jpg

Tomaat Cherry Roma 1.69EUR

 

Cherry Roma is een zeer rijkdragende varieteit, die al binnen 70 dagen na zaai oogstbaar is. De pruimvormige tomaten zijn bijzonder aromatisch, fraai dieprood van kleur en hebben een heerlijke pittige, zoete smaak. Ze zijn gemakkelijk te ontvellen (huid is dun) en zijn bovendien lang houdbaar en daardoor geschikt voor verse en gedroogde consumptie (puree, pasta, salsa en tapenade). Kan aan draad worden geteeld. Tijdig blad plukken en dieven om ziekten te voorkomen.

 

Let op, de prijs van dit product is niet per stuk, maar per verpakking.

 

Product is vast in assortiment en indien tijdelijk uitverkocht is de levertijd ongeveer 1 week.

 

Bron: Seedo.nl

 

Iemand ervaring met deze?? Als ik hem zo zie denk ik snel aan een snoeptomaatje..

 

 

Wil denk ook wat zaadjes bestellen, ookal heb ik hier denk snel 150 zelf gewonnen zaadjes liggen..

Begin te twijfelen of die zelf gewonnen zaadjes wel goed zijn, ze zijn nu wel ontkiemd. (9 zaadjes voor de proef.)

 

 

Of is het zo dat als ze ontkiemd zijn, sowieso goede plantjes zijn? Iemand enig idee?

Wil niet over 2 maanden er achter komen dat ik opnieuw moet zaaien..

 

Er werd eerst verteld dat die zaadjes soms hybride konden zijn etc. waardoor het anders zou kunnen worden?? Ze ontkiemen in ieder geval wel snel hier, binnen 5 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom doe je niet direct een dwerg-tomaat??

 

Heel veel keuze... allemaal om te snoepen...

 

Ikzelf ben van plan er heel veel uit te zetten. Ze zijn met name geschikt voor pot en kuip, maar ik ga ze ook in de volle grond zetten.

 

Vorig jaar heb ik een bio-tomaat volgens de regels der kunst ontdaan van de zaden... en ze kiemen geweldig goed... geen probleem. Behalve dan dat ik geen flauw idee heb hoe hoog ze gaan worden...

 

Als je F1 zaad heb, kan het misschien al F2 zaad zijn... en de kans op succes is dan groter. Bij F1 loop je het risico op onregelmatigheden... omdat het de eerste generatie is van twee gekruiste families... niet dat je giftige producten oogst of zo... het grootste risico is steriele zaden...

Maar alles is afhankelijk van het soort plant, de teler, de voorgeschiedenis en mogelijk de bedoeling van de telers (soms doen ze het expres: steriele zaden kweken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steriel zal dit niet zijn, als ze al ontkiemen..

 

Een dwerg-tomaat, geeft die veel productie? ? T gaat mij er om dat ik een plant heb waar ik veel vanaf kan halen, maakt niet uit of het groot of klein is.

 

Heb ook nog F1 zaden gekocht van de

Pot Tomaat - Lycopersicon Donna F1

 

Vertakken sterk en je kan blijven plukken als je veel voeding geeft (Geen idee wat voor voeding ik ze moet geven )

 

Heb ook nog uit cherrytomaatjes flink wat zaad gehaald, ga die ook proberen te zaaien.. Dus heb nu 3 soorten waarvan ik van 2 soorten niet zeker ben of het gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe gaat het goed met de zaadjes die ik als proef gezaaid had, 6 x 3 stuks, 18 totaal dus.

 

Opkomst percentage is 100% , ookal lijkt een plantje het een beetje zwaar te hebben, maar een klein groen stengeltje is zichtbaar!

 

iemand enig idee wanneer ik ze kan verspenen? Zitten nog geen echte blaadjes aan maar ze zijn al wel 6cm lang..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dan zijn ze wel heeeeeeeeeeel lang

 

Ze zitten nu richting de 12 cm , 7 dagen oud en hebben nog steeds hun eerste blaadjes die denk zo'n 0,5cm lang zijn.

De stengeltjes groeien nog gezond omhoog, ze hangen niet slap.

 

 

Iemand enig idee wat en hoe? Ze staan gewoon @ 20 á 21 graden en hebben geen extra licht.

 

Zou ik ze al moeten verspenen en dan op een donkerder plekje plaatsen (slaapkamer) ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet die van mij meteen na opkomst in een nieuw potje, met hun blaadjes bijna op het zand. Dan zet ik ze in de keuken waar het een stuk koeler is. En daarna boven in de badkamer voor het raam, daar is het nog kouder. Dan blijven het gezonde plantjes met korten stelen en ook dikke steeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=893&cat=194&group=5&productnaam=TOMATEN_OUDE_SOORTEN_CHERRY_ROMA_40_zaden

 

Rijkdragende pruimvormige mini-tomaat. Zéér aromatisch en dieprood gekleurd. Geschikt voor verse en gedroogde consumptie (puree, pasta, salsa en tapenade).

 

Zou dat een snoeptomaatje achtig iets kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, in het artikel van plantaardig staat het ras santa, ook toevallig bij het vlaamse zaadhuis: http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=891&cat=194&group=.

 

Weet niet of je nog wilde zaaien, maar kan je best wat zaadjes van wat andere zoete tomaatjes toesturen als je dat wilt. PM maar. Ze dragen alleen niet de mooie marketing term 'snoeptomaatje' maar dat is vast niet erg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zelf gewonnen snoeptomaat zaadjes , had uiteindelijk van de 18 zaadjes er zo'n 9 overgehouden, waarvan 3 nu aan hun 3de blaadje beginnen en dus al mooie plantjes worden. De andere 6 stelt nog bijna niks voor (later bij het raam gezet).

 

Binnenkort is het de bedoeling om er nog een paar te gaan zaaien, zodat ik sowieso zeker ben dat ik deze zomer een goede plant heb.

 

 

Dat ze nu al zo ver ontkiemd zijn en bij hun 3de blad aankomen.. (1e echtje blaadje dus) , zou dat ook kunnen betekenen dat ik een zaadje had die dus niet een F1 was, en waar ik dus gewoon vruchten van kan plukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...