Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kerriebladboom (Murraya koenigii) overwinteren


janjan22

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik heb zo'n 5 maanden geleden een kerriebladboom (zie foto) besteld en deze gepot en binnen gezet. Ik had begrepen dat dit plantje gedurende de winter beter binnen kan staan. Nu is de plant in de 5 maanden dat het in de vensterbank staat nauwelijks gegroeid en zijn er zelfs een paar takjes afgevallen. Gelukkig is de rest van het plantje wel groen. Is het normaal dat het plantje in het begin of in winter nauwelijks groeit of kan het iets anders zijn. Het plantje staat volop in het licht en krijgt om de 4 dagen wat water. Iemand enig idee, mijn vingers zijn nog niet zo groen...

 

afbeelding-(large)29031361371189.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hoi,

de Murraya Koenigii is een plant uit het zuiden van India waar ik ook vandaan kom. Wij hadden er een staan van 3 meter hoog in de tuin. Ik ben benieuwd hoe je aan deze komt? Ik heb er ooit een meegenomen, en langer dan 10 jaar gehad.

Tips:

1. goede afwatering, mag nooit natte voeten krijgen.

2. Houdt van hoge luchtvochtigheidsgehalte. Kan je doen door het in een minikasje te plaatsen.( of een oude aquarium )

3. als bladeren afvallen of takjes, is hij ziek of ongelukkig. komt vaak door verpotten, natte voeten of te droog. ( eerder te nat is een probleem)

4. probeer een doorzichtige plastic zak eromheen voor een week. haal het uit de glazen pot, en geef een gewone pot met afwatering.

5. bodem: niet te rijk, wel met zand erdoor. af en toe mesten.

6. warmte is heel belangrijk, het is een tropische plant.!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi gvansam

 

Bedankt voor je antwoord, grappig dat je er zelf vandaan komt. Ik heb deze plant besteld bij Vreekens zaden. Daar moet je zoeken op "kerriebladboom" en dan vind je het. Toen ik hem daar besteld had, moest ik wel een tijd wachten (2 maanden) voordat deze weer in voorraad was. Ik zal de plant gaan verpotten en het een week met de plastic zak proberen. Kun je de plastic zak niet beter laten zitten na een week? En wat voor mest gebruik je voor zo'n plant? Ik heb de plant gekocht om in gerechten te gaan gebruiken, maar de plant zal eerst moeten groeien voordat ik er blaadjes afhaal. Ik verwacht ook wel dat die het in de zomer beter gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Zijn er nog meer mensen met tips voor het overwinteren van de curry leaves tree ?
 

Wij hebben er eentje opgekweekt uit een takje (uit India) dat schijnt veruit de makkelijkste manier te zijn om deze plant te vermeerderen. We hebben hem nu een jaar of twee met wisselend succes. Vanaf het moment dat de plant naar buiten gaat in het voorjaar heeft hij het beduidend meer naar zijn zin als binnen. Ook als het in de nachten wat kouder is. Ik begreep dat de plant ook in de kou in de Himalaya’s groeit. Weet iemand tot welke temperatuur de plant buiten kan blijven staan?
 

Hierbij wat foto’s van onze huidige plant. We oogsten er ook regelmatig van wat zeker impact zal hebben op de groei. 

A61F53B8-56A0-4424-9DC9-E94FCDB2E70C.jpeg

E338C3BD-4FB7-4BF8-BA60-44AE99A93644.jpeg

aangepast door Goudsbloempje2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 4 maanden later ...

Goudsbloempje, we hebben wel wat ervaring met het laten groeien van deze plant/boom in Nederland, 

 

Wat belangrijk om te weten is, is dat ze het goed doen als je hun klimaat goed kunt nabootsen en dan gaat het om

  1. Temperatuur (liefst 25 tot 35 graden)
  2. Licht (12 uur p/dag vol zonlicht vinden ze heerlijk, alleen hele jonge plantjes kunnen daar nog niet tegen)
  3. Luchtvochtigheid

Het laatste is wat lastig te beinvloeden als je hem buiten hebt staan. Als hij in de winter binnen staat dan kun je een "humidity tray" onder de plant zetten die de luchtvochtigheid verhoogt. Ook is het bij overwinteren aan te raden om een groeilamp te gebruiken. Binnenkort bieden wij ook een LED groeilamp aan met een humidity tray eronder, dus daarmee kun je zowel het licht als luchtvochtigheid verbeteren.

 

Ze kunnen absoluut niet tegen (nacht)vorst, dus tijdig weer naar binnen halen als het kouder wordt buiten. Alleen wat oudere/grotere planten kunnen tegen een keer nachtvorst. Ze groeien niet in de himalaya's, wel in de gebieden vlak daar onder want daar is het warmer.

 

Complimenten trouwens dat je deze hebt laten groeien vanaf een tak hebt opgekweekt, dat gaat bij veel mensen mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...