Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien: nu eenmaaldragers kopen, dit jaar nog oogst?

wilmer

Recommended Posts

Ik heb nog een vraag over aardbeiplantjes. Als ik het goed begrijp maken de niet doordragende soorten al voor de winter het vruchtbeginsel aan of zo. Betekent dat nou dat je dit jaar alleen nog maar doordragende soorten kunt planten om vrucht van te krijgen, of kun je nu ook nog wel de gewone kopen en nog dit jaar vrucht hebben?

Wilmer in frigoplanten heb je A plantjes tot wachtbedplanten, deze geven voor dit jaar geplante aardbeiplanten de meeste opbrengst.

Tussen de 3 en 5 bloemstengels.

Daarentegen een A frigoplantje geeft 1 max 2 bloemstengels.

En dan heb je er nog tusseklassen, zijn allemaal stekken die gesorteerd worden op dikte van het rhizoom, hoe dikker hoe meer kans op meer bloemstengels.

Is te zien wat je eraan uit wilt geven, uiteraard is een wachtbedplant het duurste.

Dit is in feite een stek die vorig jaar door de kweker al uitgeplant is op een bed om een grotere, lees dikker rhizoom te ontwikkelen waarin al aangemaakt vorig jaar de bloemstengels in verscholen zitten.

De kweker heeft jouw werk vorig jaar al gedaan, had je toen zelf A frigoplantjes gezet zou je normaal hetzelfde resultaat moeten hebben.

Een A plantje geplant in het voorjaar is in feite bedoeld voor oogst volgend jaar, maar je plukt er al een beetje aardbeien van

De opgepotte aardbeiplantjes die je koopt in tuincentra zijn A frigoplantjes.

En dan heb je ook nog trayplanten en misted tips enzo, teveel om..................................

OK bedankt voor je antwoord, ik was al bang dat ik te laat was om dit jaar nog aardbeien te krijgen, maar dat kan dus nog gewoon wel.

Dan zal ik ze ergens deze maand gaan bestellen.

Nog een vraag: het lijkt me handig om de plantjes op folie te kweken. Maar nu lees ik dat je niet moet bemesten voordat je de plantjes plaatst omdat dan de wortels beschadigen, maar dat je pas een paar week na het planten moet bemesten. Hoe doen mensen die van die folie gebruiken dat? Prop je de bemesting dan in het gaatje van de plant tussen de folie? Of moet je ruim van tevoren bemesten?

Wilmer je hebt organische meststofkorrels die bij normaal gebruik geen wortelverbranding geven.

Overdaad schaad, meststof afwegen volgens de oppervlakte!

Zomaar los uit het polsje vraagt om moeilijkheden.

Toen ik nog vollegrondsaardbeien kweekte maakte ik mijn bedden een maand op voorhand klaar.

Met een halve portie van wat het minimum was.

Na 4 à 6 weken volgens groei gaf ik dan wekelijks oplosvoeding.

Je kan ook achteraf oplosvoeding geven, dit moet ook correct afgemeten en gewogen worden!

Edited by Guest

Ik heb koemestkorrels opgelost in water en dat erover gegooid, werkt prima!

Meekje zulke uitspraken vragen om moeilijkheden!

Wanneer heb je dit erover "gegooid" en wat was de verdunning en in welk stadium waren de plantjes!

Mijn buurman heeft al 2 jaar op rij koemestgier over zijn aardbeiplanten "gegooid" resultaat telkens verbrand.

Was in volle bloei en bij droog weer!

Is ergens een spreekwoord van een ezel en een steen.............................