Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb nu 2 andere zakken erbij, waren wat goedkoper maar de kwaliteit van de andere zak is denk ik iets beter, wat steviger.

Jeetje, nog iets dat ik ook nog kan doen hihihi. Hoe doen jullie het dan? Zetten jullie de manden in de zon? Maken jullie er gaatjes in onderaan? Ik betrap mezelf erop dat ik serieus gebeten ben
In principe in de zon, de bladeren moeten na een regenbui zo snel mogelijk droog zijn ivm. de aardappelziekte.

Je kan ze in van alles telen. Een boodschappentas, een ton, grote emmer, speciekuip, autobanden, rijstzakken, aardappelzakken, er zijn ook bakken te koop maar die zijn erg duur. Op you tube zijn filmpjes te vinden, begin van het topic staan wat foto's. Ik heb vorig jaar een experiment gedaan in zo'n zak en vond het helemaal geweldig! Op mijn blogje staat een verslag.

Een goede afwatering is belangrijk, anders rot de boel van binnen. Dus er moeten gaten her en der in zitten. Verder kan je een aardappel uit de supermarkt gebruiken als die uitlopers hebben, dat heb ik afgelopen jaar dus gedaan. Maar toen had ik hier nog niet gelezen dat je beter speciaal pootgoed kan kopen ivm. ziektes e.d. En verder is het leuk en helemaal niet zo moeilijk!

Geplaatst:

Ik heb hier nog enorm veel te leren en te lezen. Bedankt alvast voor die vele nuttige tips. Ik ga zaterdag een kilo plantaardappelen halen en zie wel waar ik ze kan planten. Ik denk van 4 per mand te gaan, eerst nog maar wat lezen.

Geplaatst:

Het ligt aan de maat van de mand die je gaat gebruiken.

Als je een mand gaat zetten is een kilo ook wat veel

En als je meerdere manden kwijt kan en wilt zou je ook nog een ander ras erbij kunnen kiezen

Geplaatst:

Ik had gedacht aan 4 manden met in iedere mand 4 aardappelen. Ik dacht in alle 4 de maanden eerstelingen te planten...of is dat geen goed idee?

Geplaatst:

Ook ik heb net twee twee mooie tuin potten gehaald bij de Action van Ø 50 cm voor 3.50 per stuk http://www.action.nl/upload/thumbs/74734-308-308-fit.png. Hier wil ik mijn aardappels in gaan planten. Hoe lang duurt het ongeveer nadat het eerste kleine plantje is te zien om de aardappels te oogsten?

Geplaatst:
Ik dacht in alle 4 de maanden eerstelingen te planten...of is dat geen goed idee?

Dat ligt eraan wat jij zelf wilt natuurlijk.

Ik ben nog in de alles ondekken fase dus zou zelf 4 verschillende soorten proberen. Maar er is niks mis met 4 maal de zelfde aardappel gebruiken natuurlijk.

De eerste heb ik er vorige week in gezet en de 2 lading wil ik weer iets later poten, gewoon kansen spreiden en verschillen ondekken. Maar ja, das typisch ikke

Hoe lang duurt het ongeveer nadat het eerste kleine plantje is te zien om de aardappels te oogsten?

Als eerste kan je de aardappels het beste al iets laten uitlopen.

Dat scheelt dan weer als je ze in de grond stopt.

Het is niet noodzakelijk maar geloof wel dat iedereen het doet.

Sommige willen dat ze 2 cm uitgelopen zijn andere zijn daar minder nauwkeurig mee.

Die van mij waren ook nog wel wat kleiner denk ik...

img6989-b-spruit-eersteling99151331489390.jpg

img6991-b-eersteling-11-3-1289391331489397.jpg

img6986-b-spruit-eersteling-11-327651331489380.jpg

De plantjes komen dan vrij vlot boven piepen, en dan bedek je ze steeds weer met een wat grond, dat ze net weer bedekt zijn.

Uiteindelijk herhaal je dit tot je geen grond meer kan toevoegen.

Het wordt een flinke bos en er verschijnen op een gegeven moment best schattige bloempjes in.

Als het loof gaat afsterven zijn de aardappels te oogsten.

Je kan ook in de pot wroeten en er uithalen wat je wilt hebben en de rest nog laten zitten, dan wordt de schil dacht ik iets dikker.

Ik heb vorige zomer na 10 weken dacht ik geoogst, maar meestal is het een week of 12. Misschien ligt dit ook nog aan de welk ras enzo.

Je moet ze wel wat zonnig zetten, om aardappelziekten te voorkomen moet het na regen zo snel als mogelijk op kunnen drogen.

Geplaatst:

thnx miranda. je begint zelf al een expert te worden haha. ik zal duur weekend even poot aardappelen halen. moet ik dan gewoon wachten op uitlopers of moet ik daar nog wat me doen? op een vochtige plek leggen of juist op en droge?

Geplaatst:

Ziezo, toch maar een kilo'tje gekocht, een halve witte en een halve rooie

Geplaatst:

Nou dat valt ook wel weer mee

Op een lichte niet te warme plek, dan gaat het vrij vlot!

@Trikke, welke soorten zijn het? Leuk hoor wat variatie

Geplaatst:

Nick, op een droge plaats,ik had , er eerst 1 cm grond in gedaan daar de aardappels op gelegd, op een lichte maar geen zonnige plaats, 10 tot 12 gr de meeste doen tot de spruiten 2 cm zijn, kan hoeft niet,scheelt een paar weken met oogsten als ze goed uitgelopen zijn. succes

Geplaatst:

@Trikke, welke soorten zijn het? Leuk hoor wat variatie

Allebei eerstelingen.

Geplaatst:

Voor zelf aardappelen telen ben je dan pootaardappelen nodig of kan het ook gewoon met "gewone"aardappels?

Geplaatst:

Het kan met gewone aardappelen uit de supermarkt,maar de kans op ziekten is dan groter.

Geplaatst:

Mag je die eigenlijk in pure compost planten? Ik heb hier nog een hele hoop en dan hoef ik geen potgrond te gaan kopen.

Geplaatst:

Vandaag voor het eerst aardappelen in zakken gepoot. 1 aardappel per 10 ltr. inhoud, heb 4 maten gebruikt. Kan dan mooi de opbrengst vergelijken

Geplaatst:

klopt het al je een bak van 40 liter hebt dat je er 4 aardappels in kan doen?

of zou er ook 5 in kunnen?

Geplaatst:

Ik vind het moeilijk om in te schatten. In mijn zak hebben dus 2 aardappels gegroeid...met 3 had ik dus meer opbrengst gehad maar die plant is echt mega groot, echt een flinke struik.

Ik heb nu 3 stuks gedaan en dat lijkt wel weinig maar als het net zo'n enorm ding wordt als afgelopen jaar lijkt het me weer wat krap.

Dus ik heb geen flauw idee, 10 liter per aardappel, dan zou ik er geen 5 in doen maar max. 3 à 4...

Geplaatst:

Nu zit ik wel in de goede topic ha ha, Ik heb gelezen dat je er 2 in moet doen, omdat ze dan grotere knollen vormen, Ik heb dat nu in 1 speciekuip gedaan en in de manden 3 kijken wat het verschil is.

Yes net gekeken mijn eerste aardappel komt boven de grond,helemaal leuk.

Geplaatst:

Waar halen jullie je pootaardappelen?

Geplaatst:

Ik gebruik altijd supermarktaardappelen, maar pootaardappelen liggen nu ook in tuincentrums.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

Leuke uitdaging en het kost je niets, enkel een paar aardappels

zeker het proberen waard deze zomer

Geplaatst:

Ik ga de uitdaging ook aan.

Geplaatst:

Jenn ik heb nog veel pootaardappels over de roseval vroeg maar kan ook nog eind maart en begin april,en de Charlotte middelvroeg , dus ik wil er wel een aantal gratis naar je opsturen,ze zijn besteld bij van der wal.die bekend staat om zijn goede poot aardappels[zie diana's mooie moestuin] Als je dat wil moet je even een pbtje sturen met je adres.

Geplaatst:

Ik ga zo heerlijke biologische aardappelen bij Albert Heijn halen en in een IKEA-tas waar ik gaten in maak doen. Ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken!

Geplaatst:

Hé Gwen, zal toch wel goed gaan? Ik ben ook zo nieuwsgierig iedere dag,in de ene mand de roseval, daar komen nu al 8 plantjes boven,dus dat gaat goed. In de andere mand dezelfde aardappel nog geen teken van leven te zien, en dan denk ik WAAROM niet? Maar ja misschien heb ik die wat dieper gepoot. Hetzelfde met de charlotte in de eerste mand komen er ook al 8 plantjes boven, en de mand er naast hetzelfde als bij de rosenval,ook nog niets te zien!! op dezelfde dag gepoot. En dan het water geven ik vindt dat toch ook elke dag een vraag, nu met dat droge weer, o ja al mijn boeken er op na gelezen, de een zegt, geen water, de ander naar behoefte, de ander alleen bij extreem droog weer, en de ander op gevoel, nu van het laatste ga ik maar van uit. Maar met de kerstaardappeltjes kwamen er ook 2 plantjes boven, maar waren mooi verrot, o toen geen gaten in de manden gedaan, nu wel, en op balkjes gezet,zodat het er goed uit kan. Dus zal blij zijn als die 2 manden ook teken van leven gaan vertonen , Want nu heb je nog volop de tijd om het op nieuw te doen.