Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kevers op bonen

jvdh

Recommended Posts

Ik hoorde gisteravond een raar tikkend geluid in mijn huiskamer en na nader onderzoek bleken de bonen die ik uit wilde zaaien als gatenkaas te zijn opgevreten door kleine bruingrijze kevertjes van ~1-3 millimeter. Deze zitten nou ook op een aantal van mijn erwten, hoe heten deze en wat moet ik doen om van ze af te komen?

Er zijn nogal wat verschillende soorten "bonenkevers". Wat voor bonen heb je en waar komen ze vandaan?

Ik heb in het verleden wel cowpea black eye bonen gekocht. Daar zaten ze ook in. Dat was Callosobruchus maculatus. Volgens mij is dat een soort die alleen in de tropen voorkomt (weet het niet zeker).

Als ze al in de bonen zitten ben je te laat. Van invriezen gaan ze wel dood maar je bonen blijven aangetast. Zitten er geen onaangetaste bonen tussen?

Ontwikkelen die bladrandkevers zich ook binnen de bonen? De soorten waar ik het over heb leggen hun eieren op de bonen en de larve vreet zich dan de boon in en maakt daar gangen tot hij volgegeten zit en kan verpoppen naar volwassen kever. Ik weet waar de larven van de bladrandkevers opgroeien.

Bedankt nanda, het was inderdaad die soort. Ik heb de bonen uit voorzorg verbrand en het hele huis naadje voor naadje gestofzuigd, ik wil niet dat er nog meer van die beesten rond blijven huppelen. ):