Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd droogboon Borlotto Lingua di Fuoco

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn. Lieftallige moederheeft zich met mijn moestuin besloten te bemoeien nu wij in zuid Spanje zitten. Madam heeft het het gepresteerd bonen te gaan plukken..lees de wedstrijdbonen, die zagen er toch lekker uit...ik mag hopen dat ze er buikpijn van krijgt, ik had haarverboden op de tuin te komen grrrrr

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
Mijn. Lieftallige moederheeft zich met mijn moestuin besloten te bemoeien nu wij in zuid Spanje zitten. Madam heeft het het gepresteerd bonen te gaan plukken..lees de wedstrijdbonen, die zagen er toch lekker uit...ik mag hopen dat ze er buikpijn van krijgt, ik had haarverboden op de tuin te komen grrrrr

...........

ik zag bij de klaagbaak een heel ander berichtje van prettig gestoord!!!!!!!!!

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Dat benieuwt mij ook!

Toevallig heb ik ze ook bij de aardperen staan, maar dan op een meter afstand.

Mijn drie borlottoplanten groeien naar links, rechts en weer omlaag,

buitendoen50045431376130595.jpg

maar daar ga ik maar eens drie stokjes voor steken.

buitendoen50553261376130599.jpg

Er zijn al wat bonen van enig formaat te zien:

buitendoen50216021376130597.jpg

En van bovenaf:

buitendoen50725761376130753.jpg

Lengte van de drie - verlengde - stokken is nu 2,70 m, de aardperen - rechts - zijn zo'n 2,60 m, best hoog eigenlijk.

Een beetje kaal lijkt het, maar ik heb net vóór het foto's maken de weelderig groeiende pronkwindes - die de bonen gebruikten om verder te klimmen - weggesnoeid. De windes mogen tot de bovenste dwarsligger en moeten bij één stok blijven, zodat de bonen genoeg licht krijgen. Hopelijk gaan de bonen dan nog wat uitdijen. Van de bescheiden reukerwten hebben ze weinig te verduren.

De top van de meest rechtse borlotto was geknakt, die was anders al ver boven de verlengstok uitgekomen, maar ja, het komt vast wel goed.

Vraag

De bonen moeten gedroogd worden. Gaat het dan alleen om de peulen, of de complete bonen inclusief de doppen?

Geplaatst:

Alleen de zaden moeten gewogen worden. De gehele bonen (dus de peul en zaden) laat je wel aan de plant drogen, daarna de zaden er uit halen (tenzij je een eigen tactiek/methode hebt ).

Geplaatst:

Dank je! Wel zo leuk om ze tot het eind te laten hangen. Als ze maar niet open gaan springen door nat en droog weer tegen die tijd, maar dan zien we wel weer verder.

Geplaatst:

Ja Bit, jij had het wel door bedacht ik me nog! Haha, daarom had ik mijn bericht nog gewijzigd.

Ik wilde nog aanvullen dat de aardperen nog gaan bloeien, familie van de zonnebloem ja, maar kleinere bloemen, wel geel...

Geplaatst:

@greetje klopt! Ik zit met mijn gezin in zuid ZUID Spanje en moeders had besloten om de echte tuinoppas af te zeggen zodat zij het kon doen. Probleem is enkel dat de oppas instructies had gekregen waar hij wat mocht en moest doen grrr

Ik zal zaterdag het allemaal wel zien, ga me er maar niet te druk om maken, kan toch niets vanaf hier (helaas)

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...