Jorg Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 De jaarlijkse moestuinforum teeltwedstrijd. We zijn begonnen met de grootste radijs en hebben vorig jaar met de langste aubergine gestreden om de eer. Ook dit jaar hebben we ons best gedaan om een groente te kiezen die niet meer in elke moestuin te vinden is, de droogboon. En wel de Borlotto Lingua di Fuoco, een stokboon met rood-witte peulen en een prachtige paarsbruine tekening op het zaad. Niet alleen lekker en voedzaam maar ook prachtig om te zien. De zaden worden beschikbaar gesteld door: Het bonenzaad wordt beschikbaar gesteld door Pop vriend seeds, Andijkse wereldtop in de veredeling van groenten als bonen, mais en spinazie. Als je in de keuken een pot sperziebonen, blik maïs of pak spinazie opent, is de kans groot dat je groenterassen van Pop Vriend Seeds op je bord krijgt. De zaden van pop vriend seeds vinden hun weg naar meer dan 120 landen. http://www.popvriendseeds.com/ Over de Borlotto Lingua di Fuoco "Borlotto Lingua di Fuoco sounds more like an opera with aphrodisiac qualities rather than one of the eldest heritage varieties of Borlotto bean." De Nederlandse vertaling van Lingua di Fuoco is tong van vuur. De peulen van dit ras hebben dan ook een prachtige rode tekening. Het zaad is lichtbruin met een paarsbruine tekening. Borlotto Lingua di Fuoco is een stokboon waarvan de onrijpe peulen of de gedroogde bonen gegeten worden. In deze teeltwedstrijd draait het allemaal om de gedroogde bonen. Enkele aandachtspunten/ regelsWedstrijd periode: April tot 28 Oktober 8 novemberDe zaden worden de eerste week van April verzonden (of op de moestuinforumdag verstrekt)De oogst aan gedroogde bonen is je inzending voor de teeltwedstrijd (zie hieronder)Als je meedoet met deze wedstrijd moet je het zaad ook daadwerkelijk zaaien in de wedstrijd periode en tenminste één foto plaatsen van de teelt. Je doet mee, of niet. De winnaarDe winnaar is het forumlid dat het hoogste gewicht aan droogbonen oogst. Dat betekent dat de planten / peulen gedroogd moeten worden. Het gedroogde bonenzaad wordt uit de peulen gehaald en gewogen. Het maakt daarbij niet uit hoeveel planten je hebt staan, je weegt je hele oogst en deelt dat door het aantal planten. Het gemiddelde gewicht is je inzending voor de teeltwedstrijd. Je inzending / Hoe bepaal je het gemiddelde gewicht van de droogbonenRooi de planten en laat de peulen (aan de plant) drogenWanneer de peulen droog zijn haal je het bonenzaad er uitWeeg de zaden met een digitale weegschaal en maak daarvan een foto, zodat zowel de oogst aan bonen als het display van de weegschaal op de foto duidelijk zichtbaar zijn.Deel het gewicht door het aantal planten waarvan je deze oogst hebt gehaaldMeedoen is simpelGeef je op door een email te sturen naar [email protected] met je gebruikersnaam en de naam/het adres waar de zaden naar verzonden kunnen worden. Er zijn geen kosten aan de wedstrijd verbonden maar wie de zaden per post wil ontvangen moet mogelijk een kleine bijdrage aan de verzendkosten betalen. Kom je naar de moestuinforumdag dan liggen daar de zaden voor je klaar. Aanmelden kan tot eind april. Het indienen van de foto van de geoogste en gedroogde bonen plaatst u in dit topic. In het bericht hieronder komt de deelnemerslijst te staan en daar zal door ons de geplaatste foto's en het gewicht aan toegevoegd worden. We zouden het ook dit jaar weer zeer op prijs stellen om van iedere deelnemer een foto te zien van tijdens de teelt en/of van de oogst Tips en discussie kunnen onder dit topic geplaatst worden. Veel succes en plezier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 UitslagHelen 1 plant, 208 gram, 208 gram per plantBit 6 planten, 792 gram, 132 gram per plantMeekje 20 planten, 1873 gram, 93,65 gram per plantPiroska 4 planten, 304 gram, 76 gram per plantLola 6 planten, 447 gram, 74,5 gramHuubvG 3 Planten, 196 gram, 65 gram per plantLemmy: 47 planten, 3006 gram, 63.95 gram per plantAppelvrouw 10 planten, 536 gram, 53,6 gram per plantHoekman 32 planten, 1577 gram, 49 gram per plantJorg 9 planten, 432 gram, 48 gram per plantRenate 24 planten, 1073 gram, 44,71 gram per plantNanda 8 planten, 340 gram, 42,5 gram per plantManuela88 10 planten, 323 gram, 32,3 per plantLimoen 3 planten = 90 gram, 30 gram per plantJorieke123 55 planten, 1461 gram, 26,56 gram per plantThea 35 planten, 557 gram, 15,9 per plantJanita 8 planten, 104 gram, 13 gram per plantTheoT 32 planten, 370 gram, 11,56 gram per plantNoompi 3 planten. 26 gram, 8,67 gram per plantStan 5 planten, 31 gram, 6,2 gram per plantKruidje 9 planten, 46 gram, 5,1 gram per plantGreetje 4 planten, 15 gram, 3,75 gram per plantBijgewerkt op 2 november om 15:16 uur DeelnemerslijstHuubvGEelzuhtjuhappelvrouwBitJorgJorieke123PiroskaKruidjehelenWeknowDennislpEvaDennis29Nepomuk1983ErnyConnygreetjeNandaMoanaKarinkarins70Mesi/MoonDebjeDuifLolaNaomi25Nick18Wilma2MeekjeChris82Manuela88bloemenkoninginSchippersvrouwDivicentolemmyJasminromkekochTheotNoompijoladioZonnetjeTheaNicolettePrettig gestoordBerryMoestuin_op_pootjesStanJanitaLimoenGwenRenateMartijna Aanmelden kan tot eind april Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Erg leuk. En ik doe graag ( weer ) mee. Maar 1 vraag. Hoeveel bonen krijgt een ieder ? Dat vraag ik ivm mijn wisselteelt-vak-ruimte. En het moet erbij passen. Ik poot heus wel een paar stokken minder van mijn normale bonen, voor deze. Maar ja .... hoeveel ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Zeker leuk, ik doe ook mee. Volgens mij kun je zelf bepalen hoeveel bonen je legt, ongeacht het aantal bonen dat je krijgt! Dus met 1 borlotti maak je evenveel kans als met 100 borlotti's. Zie de quote: ... ... Het maakt daarbij niet uit hoeveel planten je hebt staan, je weegt je hele oogst en deelt dat door het aantal planten. Het gemiddelde gewicht is je inzending voor de teeltwedstrijd. ... ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 ik heb me ook al aangemeld per mail Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Ik doe ook een keer mee Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 14, 2013 Author Share Posted March 14, 2013 @bit: Ik ben aan het bepalen van het aantal bonen per deelnemer (ook in relatie met het verpakken/verzenden) nog niet toegekomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helen Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Leuk leuk leuk!! Ik zat er met spanning op te wachten!!! Heb afgelopen seizoen alle aubergines gevolgd... En nu kan ik dit jaar ook zelf mee doen!! Morgenochtend even een mailtje sturen! Quote Groetjes uit de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nick18 Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Leuk, leuk! ... ... Het maakt daarbij niet uit hoeveel planten je hebt staan, je weegt je hele oogst en deelt dat door het aantal planten. Het gemiddelde gewicht is je inzending voor de teeltwedstrijd. ... ... Hoe is te controleren hoeveel planten een deelnemer heeft? Quote De groenten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DebjeDuif Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Ik doe ook graag mee dit jaar! Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 Zeker leuk, ik doe ook mee. Volgens mij kun je zelf bepalen hoeveel bonen je legt, ongeacht het aantal bonen dat je krijgt! Dus met 1 borlotti maak je evenveel kans als met 100 borlotti's. Zie de quote: ... ... Het maakt daarbij niet uit hoeveel planten je hebt staan, je weegt je hele oogst en deelt dat door het aantal planten. Het gemiddelde gewicht is je inzending voor de teeltwedstrijd. ... ... begrepen. Dan doe ik graag mee ja ! thnx ( ik ben niet zo van de slimme hoor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 14, 2013 Share Posted March 14, 2013 LEUK!!! ik doe mee! Moet geloof ik wel het peulvruchtenbed maar wat gaan uitbreiden, het zit nu al in de categorie "uitpuilen" Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Lijkt me heel leuk om mee te doen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 @Nick18: Dat valt niet te controleren. Maar we doen deze wedstrijd voor ons plezier, en voor eeuwige roem, dus we gaan er van uit dat iedereen eerlijk is Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
karins70 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Leuk, ik heb me ook zojuist opgegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Ik doe graag mee op de klei. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Superleuk! Ik doe ook weer mee. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
naomi25 Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Leuk ik doe ook mee! Ik heb eigenlijk nog nooit droogbonen geteeld of gegeten dus moet me nog even goed inlezen.De droogbonen moet je dan weer laten wellen en dan koken om op te eten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Leuk! Ik doe zeker mee! Complimenten voor het vinden van dit wedstrijd plantje trouwens. Een apart iets en toch geschikt voor iedereen.. Top! Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Leuk, ik wil ook wel meedoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Het klinkt heel leuk! Weet iemand hoe hoog deze bonen worden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 @ Mamoes Ik las ergens 40cm struikje. Droogbonen is voor mij een helemaal nieuw gebied. Leuk om eens te proberen bij deze wedstrijd! ("voor spek en bonen" ha,ha...want winnen zit er niet in dan). Al die kleuren en vormen bonen en boontjes....maakt dat nu veel uit in smaken en mogelijkheden? Wie vertelt mij/ons wat meer? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Er staat dat het een stokboon is, dus ik denk zo rond de 2 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Het is inderdaad een stokboon. @weknow: vergelijk het met aardappels maar ook met andere groenten. Wat meer duidelijkheid krijg je misschien hier: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1045373 (wouter klootwijk aflevering bonen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 TIP: http://tvblik.nl/de-wilde-keuken/boon Inclusief onze sponsor in beeld De Borlotto Lingua di Fuoco staat ookwel bekend als Kievitsboon, kan snel 2 meter hoog worden Edit: verdomd, Jorg post de link net iets eerder, haha. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts