Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat te doen met bodem (oude voerplek/hooi)

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Ik wil een stukje weiland (vroegere voerplek paarden) bij mijn moestuin trekken.

Nou heb ik daar altijd hooi gevoerd, dit hebben ze ook gedeeltelijk in de grond getrapt.

Ik ben al aan het spitten geweest, en heb er al heel wat hooi uitgehaald.. maar alles er uit lukt gewoon niet.

Nu mijn vraag, wat kan ik het beste met deze grond doen? kan ik er uberhaupt wat mee? en zo ja wat kan ik daar het beste voor groente zetten.

Ik had al vanalles gelezen, maar echt duidelijke ideeen heb ik er nog niet van gekregen.

Ik hoor graag tips alvast bedankt!

Geplaatst:

Misschien dat je er met een courgette of pompoen iets aan kunt doen? Die bedekken de plek en halen er veel voedingstoffen uit. Dan tegen de winter een groenbemester erop zaaien, of de restanten van de courgettes/pompoenen laten liggen als mulch.

Of de composthoop op die plek bouwen.

Geplaatst:

Je kunt ook aardappelen overwegen. Misschien geen enorme opbrengst ( omdat verterend hooi wat stikstof kan onttrekken, maar zal wel meevallen ) maar ze laten een lekker rulle grond achter en onderdrukken omkruid wel iets. Na de oogst nog een late groenbemester zaaien, die bodem bedekt houdt en bevriest. Huub zijn aanpak kan ook prima. Op zich is een voormalige wei niet eens zo een gek uitgangspunt voor een moestuin.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja, aardappelen zijn ook altijd goed om de bodem mooi los te maken, maar op gras/hooi kunnen er veel ritnaalden en aaltjes in de piepertjes terecht komen. Een jaar braak laten liggen of groenbemester zoals lupine verbouwen en in het najaar onderspitten kan ook, er zijn zo veel mogelijkheden.

Geplaatst:

Je zult zien dat als je de dikste plakken oud hooi weghaalt, er in no-time weer gras groeit. Dat hooi gooi ik dan op een bult, en gebruik het als mulch.

Ik denk dat je er wel wat zal moeten spitten. Of in ieder geval loswrikken (met bijv. een grenilette?) voordat je er die pompoenen of aardappels in zet. Want de grond zal inderdaad erg aangetrapt zijn.

Waarschijnlijk zit er ook (verse?)mest in de grond? Hier wel, maar ik weet niet of paarden net zo 'stom' zijn als schapen (poepen tijdens het eten).

Geplaatst:
  • Auteur

Super bedankt voor jullie tips!

Ik heb het omgespit, het duurde wel even voor ik er door kwam.

Ik heb er veel hooi uit gehaald, maar alles lukt echt niet.. misschien moet ik dan met een zeef gaan werken

Het stinkt trouwens wel gigantisch.

Er ligt verder geen mest, ik mest 2x op een dag.. maar geloof me paarden zijn net zo dom als schapen (ze poepen waar ze staan, en dus ook eten)

Helpt het nog als ik er mest/compost over gooi, of moet ik dat juist helemaal niet doen?

Ik denk dat ik er gourgette en pompoenen ga zetten, en dan wel zie wat er van komt.

groetjes!

Geplaatst:

Ik ben vorig jaar mijn moestuin begonnen op de plek waar voorheen de mesthoop lag en dat ging prima! Ik heb de boel (in het voorjaar) laten vrezen en vorig jaar verder niks aan bemesting gedaan. Ik had een goede opbrengst.

Dit jaar heb ik wel compost opgebracht omdat ik denk dat mijn oogst van vorig jaar een groot deel van de voedingsstoffen wel opgegeten zal hebben.

Ik moet wel zeggen dat ik geen last van had van ingetrapt hooi.

Het stinken komt denk ik vooral van de urine? Het lijkt me dat die geur vrij snel weg zou moeten gaan (paar weken), maar goed, dat is wat ik denk, ik spreek niet uit ervaring.

Dus daar heb je eigenlijk ook niet zoveel aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.