Art Vandelay Posted March 19, 2013 Share Posted March 19, 2013 Vanwege links op dit forum ben ik (nadat ik begonnen ben met een pot ) achter het SFG/MM gedoe gekomen. Het lijkt alsof er echt heel weinig aarde gebruikt wordt, en ik vroeg me af of dit specifiek is aan SFG/MM of dat ik toevallig gewoon de verkeerde plant heb gekozen om mee te beginnen. In SFG staat dat de diepte 6 inches moet zijn, dat is iets van 15cm. Begrijp ik het helemaal verkeerd en horen de planten dieper dan 6 inches te kunnen wortelen omdat SFG geschreven is voor tuinen met grond eronder? En dat alleen de "verrijkte" grond 6 inches hoeft te zijn? Ik geloof dat er toch echt staat dat ze opgetild kunnen worden en verplaatst worden (en een houten onderkant hebben met drainage-gaten erin). Eerlijk gezegd lijkt alles in potten mij wat handiger (financieel gezien ook aangezien ik al potten heb...). Ik neem aan dat een 60cm diameter pot (of 60cmx60cm vierkante pot) dan zelfs voor 4 "extra large" geschikt is of bijv 2 pompoenen. Of heb ik het helemaal verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 In een pot van 60cm diameter kan je net 1 pompoen kwijt, of 1 courgette. In potten groente kweken kan echter prima hoor, je bent niet verplicht om met 4kante meter tuinen te werken natuurlijk Wat ik succesvol in potten heb gekweekt de afgelopen jaren: allerlei soorten snij en kropslasnijbietraapstelenallerlei kruidenaardappelenspinazietomaten, paprika's, pepersAuberginekomkommersAnanaskersTomatillo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Maar wat ik bedoel is kan ik SFG/4kante meter tuin toepassen in potten? Met dezelfde ruimte enz? In SFG worden tomaten gewoon in een 30cmx30cm vak geplaatst. Courgettes/Pompoenen begrijp ik niet helemaal, ik dacht eerst in 60cmx30cm maar het kan best 60cmx60cm zijn (2 square feet...). Beide 15cm diep. Kan ik deze volumes/groottes ook aanhouden met (vierkante) potten? Of werkt het dan anders? Ik snap dat het niet verplicht is, maar is SFG vele malen efficiënter of maakt het niet uit en wordt SFG voornamelijk zo in elkaar gezet omdat anderen potten juist onhandig vinden? Ik heb het wiel per ongeluk opnieuw proberen uit te vinden door gebruik van hoge planten in hoge potten op een kleine ruimte. Als het echt zo'n big deal is dan knutsel ik wel ff zo'n SFG in elkaar volgend jaar (of misschien zelfs voor midden april een meloen proberen...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Ja tuurlijk kan dat. Zoals ik zei, ik heb al succesvol gekweekt en dat waren in gewone potten die niet eens zo groot waren als de maat die jij aangeeft Wel iets hoger dan 15cm (sommigen) maar 15 cm gaat ook prima voor de meeste planten. Zorg wel voor voldoende voeding, maar dat geldt ook voor de normale sfg-methode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Ik denk wel dat de wortels van planten in een MM meer ruimte hebben. Ze blijven vast niet netjes binnen de 30x30 cm van een vakje. In een pot is die ruimte beperkter. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in potten niet kan. Ik heb zelf nooit een MM gehad, wel kruiden enz. in potten. Dat ging best goed, maar je moet wel vaak water geven en dat vergat ik wel eens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Ok bedankt. Ik heb natuurlijk potten van verschillend formaat, maar 60cmx60cm is ff makkelijk te converteren omdat het (ongeveer) 2 feet x 2 feet is (4 sq ft?! Die Amerikanen ook altijd. "Cups" is ook zo'n debiele manier van meten). Pot van 60cm diameter is (geloof ik) 2,8 m2 terwijl 4 sq ft 3,7 m2 is. Dus wel iets kleiner, en 2 pompoenen gaat idd niet lukken tenzij het een vierkante pot is die ook 3,7 m2 is. En wat lola zei is dus wat ik bedoelde. Ik weet niet de precieze details van planten die bij mekaar gaan, maar ik denk dat de meeste planten die ik wil groeien diep wortelende soorten zijn zoals pompoen, courgette (die tig verschillende "squash" soorten, zitten zeker wel wat tussen voor dit klimaat met niet gigantisch veel zon), misschien meloen (vrijwel zeker niet genoeg warmte/zon) en misschien tomaat (denk het niet, beetje saai). Dus ik betwijfel of het SFG concept dan opgaat aangezien het lijkt dat je diep wortelende soorten combineert met oppervlakkig wortelende soorten zodat ze elk een andere diepte bezetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Volgens de sfg methode is inderdaad 15 cm grond voldoende. Dus je kunt gewoon een bak met bodem maken, maar pot is natuurlijk ook prima. Lange wortels enz. gaan natuurlijk niet lukken in zo'n klein beetje grond. Voor potten is alles hetzelfde. Net wat je het fijnste vindt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Ik zou wel heel scheef denken hoor Maar in zo'n MM heeft een plant niet meer ruimte omdat 'hij vast niet in zijn rastertje van 30x30 blijft'. Daar groeien namelijk al andere planten, die ook weer ruimte nodig hebben. Als je pot al iets dieper is (en dat zijn ze snel, 15 cm is wel heel erg ondiep), hebben de planten daar meer aan. Tenzij je dan denkt dat er dan wel 2 in kunnen Pompoenen en courgettes hebben echt veel grond nodig, als je tenminste een beetje wilt kunnen oogsten. Voor veel oogst heeft een plant nou eenmaal veel voeding en wortelruimte nodig. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Art Vandelay Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Ja, ook zo'n vid gezien van iemand die 2 pompoen per 2 sq ft had gedaan en die zei dat z'n oogst ongeveer hetzelfde was als met 1 per 2 sq ft. Edit: Totaal bedoel ik, niet per plant. MAW, diepere SFG/Pot is veel beter en die 15cm is echt te krap voor sommige soorten ondanks wat Bartholomew zegt in z'n boek (namelijk dat het echt niet boeit of je 15cm of 30cm grond hebt) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts