Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zuurdesem


Berti

Aanbevolen berichten

Ik ga morgen op zoek naar een goede tarwemeel (ben benieuwd, zulk soort ouderwetse/eerlijke/natuurlijke dingen is hier in Zaandam heeeel moeilijk te krijgen).

 

Kan niet wachten om het te proberen. Zou het erg zijn om maar 2x te roeren op sommige dagen? Of 2e en 3e keer met maar een paar uurtjes ertussen? Werk he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij jou in de regio zijn ook molens die meel verkopen.

ik gebruik zelf biologische tarweBLOEM dus wit meel voor de desem.

roeren doe ik maar EEN keer, en dat is als de desem wordt gevoed.

dus twee keer per week en verder met rust laten.

 

alleen als je vanaf nul begint dan roer je en voed je ALLEEN DE EERSTE DAGEN een keer per dag.

verder niet.

 

mensen het is ZO simpel, op internet wordt er zo moeilijk over geschreven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, heb gisteren een beginseltje zuurdesem gemaakt. Zojuist voor het eerste goed doorgeroerd, het zag er uit als een dun deegachtig drapje

 

Morgen ga ik het voor het eerst voeden. Ben heeeeel benieuwd of het meteen de eerste keer lukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het een dun deegachtig drabje is, heb je teveel water gebruikt.

gelijk gewicht water en meel gebruiken.

en maar een klein beetje maken....niet meteen een kom anders heb je straks een cementmixer nodig

bijv beginnen met 50 gram water 50 meel en dan volgende dag 100 gram water en 100 meel erbij, roeren, afdekken.

 

hou ons op de hoogte.

als er belletjes beginnen te verschijnen, duurt even, afhankelijk van waar het staat.

gewoon afdekken met plasticfolie/ douchemuts is prima.

het is pas klaar als het zodanig actief is (bubbelt) dat het binnen een aantal uur verdubbelt in volume.

dit is iets wat bijna nergens wordt verteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:?

 

 

Haha! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook nog enigzins dubieus vind hoor! Het idee is een beetje.... ranzig? M'n vriend weet al helemaal niet wat hij er van moet vinden.... En aan de andere kant, het is heel natuurlijk. En daar houd ik wel van. Vroeger deed men het ook zo, voordat we gist konden cultiveren.

 

Het zuurdesem brood wat ik altijd bij de bakker koop vind ik echt heerlijk, dus ik vind het het proberen waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

lachen! nou ja.......en wijn dan? en bier? en zuurkool?

 

maar zelfgemaakt zuurdesembrood is absoluut niet vergelijkbaar met dat van de bakker.

het is veel luchtiger dan wat je bijv bij natuurwinkel koopt...die verkopen bakstenen (naar verhouding).

dit was voor mij een aangename verrassing toen ik het eindelijk door begon te krijgen....ben benieuwd wat jij vindt.

 

zelf heeft het me jaren gekost, van trial and error.

veel info die op internet/ in boeken staat klopt gewoon niet, of er ontbreekt wat aan.

totdat ik eens verder ging zoeken en dat tegenkwam over dat het desem moest verdubbelen en dan pas gebruikt kon worden...

zoveel uur na een voeding (luistert nauw, en kan je niet aangeven, moet je zelf uitzoeken door het te leren kennen, en ontdekken wat voor jouw desem specifiek, werkt)

vandaar ook dat men zegt, het is net of je een baby hebt, of een huisdier....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Berti Je hebt helemaal gelijk hoor, we maken meer gebruik van het fermentatieproces dan we ons beseffen en ht is ook gewoon iets natuurlijks.

 

Ben trouwens erg benieuwd naar je recept! Op internet vind je vanalles, maar het is ook allemaal anders! Bij de meeste gebruiken ze ook nog gewoon gist! Dat vind ik zo raar.... dat wil je nu toch juist voorkomen en het natuurlijk laten gisten lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Berti, heb je wel eens zuurdesem speltbrood gebakken? Mijn zuurdesempapje is bijna klaar denk ik, het bubbelt flink (gemaakt met roggemeel) maar ik wil eigenlijk niet met tarwe maar met spelt en evt. een beetje rogge bakken. Op internet staan wel wat recepten, maar ik hoor het ook graag direct van een ervarinsdeskundige.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ik heb nog nooit met spelt gebakken dus helaas kan ik je er niet mee helpen.

het enige dat ik weet is dat spelt niet zoals tarwe veel gluten bevat, en het deeg dus een andere behandeling vraagt.

wat ik onthouden heb is dat je het niet zoals normaal lang kneedt.

 

ik heb wel een forum voor je, waar ik ook op zit, weet het niet zo uit mijn hoofd, van danlepard.com (of co.uk).

daar zitten ook mensen tussen die met spelt en zuurdesem werken.....staan recepten tussen.

 

maar DE eye-opener was voor mij het boek van Peter Reinhart, the bread baker's apprentice.

gaat niet 100% over desem tuurlijk maar dankzij de methode hierin was het me na jarenlang proberen eindelijk gelukt.

dus wie een kookboekentik heeft en graag bakt (gistbroden enz en dus ook desem en italiaanse broden types)....

 

dennis vroeg om recept zuurdesempizza: ik gebruik ongeveer 1 deel meel en 2 delen desem (die vorige dag gevoed is).

daaraan voeg ik een snuf zout toe en paar eetl. olijfolie.

voor een 30 cm pizzaplaat (rond) is dat ongeveer 100 gram meel en 200 gram desem, kan zijn dat het ietsje meer moet zijn dat hangt af of je dunne of dikke bodem wilt...

ik kneed het deeg min 10 minuten en laat het rijzen tot verdubbeld, vaak laat ik het een uurtje of 2 staan met folie afgedekt en zet het dan in de KOELKAST voor de volgende dag....verbetert de smaak maar het hoeft niet.

hoe langzamer het deeg rijpt, hoe beter de smaak.

bakken: op ingevette bakplaat, beleggen en dan in loeihete oven, voorverwarmd op heetste stand dat je oven kan, met boven en onderwarmte aan als je dat hebt, en dan terugdraaien naar 220 graden.

15 minuten tot 20 bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag hadden wij bolletjes gemaakt van zuurdesembrood. Bloem gebruikt om wit brood te krijgen. Bij alle broodjes zitten er wat zonnebloempitjes door, bij een paar komijn en bij een paar sesamzaad erover gestrooid. Het resultaat is erg lekker, vooral die met komijn.

 

29meimoestuin132.jpg

29meimoestuin131.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...