Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zuurdesem


Berti

Aanbevolen berichten

wahahahahaha!! ja ik weet, ludo.

heb ooit in eerste instantie iets soortgelijks geprobeerd dus herkende dat wel maar gewoon daar vanaf gestapt want zonder gaat het ook prima heb ik gemerkt...als je maar goed meel hebt....

Mijn ervaring is juist dat er nog al erg veel verschil in je desem kan zitten door de omgeving(welke en of er wel de juiste wilde gisten "hangen". huidige woning geen probleem bij het starten van een desem en in de oude woning enkel groene schimmel binnen 3 dagen. En geen ander meel gebruikt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo staat het bij mij in de koelkast. Ik voeg altijd tot op de gram precies evenveel water als meel bij de desemprut.

De avond voor ik ga bakken maak ik er ongeveer 300 gram van..ik gebruik 218 gram desem voor een brood.

 

Normaal staat er zo een laagje desem in de pot. De pot is net gewassen..dat doe ik ongeveer 1 x per maand.

 

IMG541213751386671605.JPG

 

Omdat ik een tijdje niet ga bakken heb ik er 30 gr water en 30 gr meel aan toe gevoegd..dat houdt het wel een weekje uit in de koelkast..

 

IMG541320551386671607.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies wat je beoordeling is om alleen bloem te gebruiken, maar ik heb wel begrepen dat je met roggemeel goed desem kan maken. Ik doe dat in ieder geval..en als mijn desem goed werkt voeg ik ook wel bloem toe ( alleen als ik geen -rogge-meel meer heb) Laat je niet afschrikken door de geur, het kan zeker in het begin viezig/acetonnig ruiken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

DSC0271614201387914353.JPGIk heb me ook maar eens op het zuurdesem maken gestort ,Ben nu op de derde dag en het werkt al heftig, Zo heftig dat ik me afvraag of ik het niet in de koelkast moet zetten. of is de kelder een optie?

Mijn keuken is toch gauw 25 graden door de houtkachel. Iemand een idee?

Zal zo eens een foto maken.

Oeps!! staat er al in

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te koud zetten hoor! Als-ie op dag 3 al zo actief is, is dat waarschijnlijk de verkeerde bacterie, melkzuurbacteriën hebben iets meer tijd nodig. Hoe ruikt-ie? Gewoon nog even doorgaan dus, als-ie over 2 dagen nog net zo actief is zit je goed en is t gewoon snel gegaan Ik zou m wel zo ver mogelijk van de kachel vandaan zetten, 25 graden is wel aan de warme kant. Blijft je keuken s nachts ook zo warm?

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik gisteren gedaan en het is prima gelukt en het smaakt ook erg lekker.

Ik moet wel wennen aan de rijs en baktijden het duurt allemaal wel een flink stuk langer .

Morgen nog maar eens een brood bakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...