Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zuurdesem


Berti

Aanbevolen berichten

Mooi! Ik bak met spelt en rogge..

Ik heb in de koelkast een desem van ongeveer 100-150 gram standaard. Altijd half water half meel. Voor ik ga bakken voeg ik de avond tevoren 120 gram speltbloem of roggemeel en 120 gram water toen.

De volgende morgen bak ik met dit desem, en voeg nog een beetje water en meel toe aan het desem dat weer de koelkast ingaat..bijvoorbeeld 50 gr meel en 50 gr water...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een tijd met spelt gebakken maar we merkten eigenlijk geen verschil met gewoon tarwe volkoren ,ik bak nu weer gewoon met tarwe volkoren en dan sinds eergisteren met desem en we vinden het brood wel lekkerder.

Ik ga mijn desem ook maar in de koelkast bewaren en het zo behandelen als jij dat doet.

Ik wil het brood alleen nog wat groter hebben (in de hoogte) Ik ga maar eens experimenteren met de hoeveelheden meel en desem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn brood werd ook hoger toen ik een grotere hoeveelheid ging maken..de hoeveelheid die ik eerst deed was te weinig voor de vorm.

Als ik bak dan verwarm ik de oven ruim voor op 250 graden..vlak voor het bakken giet ik 2 dl kokend water in een vuurvaste schaal onder in de oven.Dan nog even door verwarmen. Brood erin en oven meteen dicht. 20 minuten op 250 graden..25 minuten op 200 graden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn speltzuurbrood wordt steeds lekkerder vind ik. Ik bak het nu wat langer op 250 graden ( 30 minuten) en stop het nog warme brood in een plastieke zak zodat de korst niet te hard wordt voor mijn ouwetje Het desem is op zijn aktiefst denk ik, en hoeft niet beter, het brood smaakt heerlijk.

Helaas weer een gekantelde foto( broodplank pas op rommelmarkt gekocht..handig ding met die kruimelvanger) IMG561282501388782660.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk onderwerp! Bij mij staat er ook weer een roggestarter zijn best te doen. Na het weekend is ie klaar voor gebruik denk ik. Ik maak mijn desem volgens het recept van Levine: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2012/04/hoe-maak-je-zuurdesem.html. Heb ik eerder gedaan en dat werkte prima.

 

En een absolute aanrader is de site van de http://www.weekendbakery.com. Hier kun je veel info vinden over zuurdesem, maar ook geweldige recepten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik hou er helemaal niet van,heb zelfs trauma's van dat vreselijke groenige duitse eiffelbrood.Met de vakantie's daar kochten mn ouders t altijd,vre-se-lijk. Maar goed,op de facebookpagina van de waterkefir las ik dat je met de korrels die je teveel hebt ,ook een brood kan bakken,en dat dat dan een zuurdesembrood wordt. Begrijpelijkerwijs heb ik die niet gemaakt,maar voor de liefhebbers,en kefirbezitters wil ik m wel ff kopiëren en plakken?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Margreet. Ik ben blij dat ik eindelijk een zuurdesemrecept met 100% spelt heb waarvan het brood hoger is dan 4 centimeter Het is wel met roggedesem.Toevallig staat er Spelt mueslibrood op het programma..even zoeken of ik dan meer desem moet gebruiken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg na het zien van die lekkere broden zin om het zelf ook eens te proberen! Zaterdag ben ik gestart met een starter volgens het recept dat hierboven genoemd is: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... desem.html.

Ik heb er nog wel een vraagje over. Er staat steeds tarwebloem in het recept, kan je dit vervangen door (biologisch) volkoren tarwemeel? En, als ik dan wel tarwebloem gebruik, kan dat dan ''gewone'', niet-biologische, tarwebloem van de supermarkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nieuw baksperimentje: in plaats van een stoomoven (hebben we niet) of een bak water onderin de oven (gedoe) heb ik nu zó gebakken:

 

twee grote bakblikken gebruikt, de onderste met i kg zuurdesemdeeg (volk. tarwe bio-bloem noten vijgen) de bovenste omgekeerd erop, 30 minuten bakken op 260 graden, bovenste eraf (heul heet!) en dan nog op 230 graden tot het brood goed is (vleesthermometer erin steken en kijken of de binnenkant meer dan 95 graden is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is meer dan goed gelukt: het brood is al op

 

we hadden een prima garing, binnen in het brood meer dan 95 graden en een mooie klassieke korst , leek op zoiets:

download75361391148215.jpg

 

en we hoefden het ook niet los te hakken uit de vorm

 

dus we houden het er voorlopig zo maar in:

1 dag zuurdesem op kamertemp met wat watermeel erbij

complete deeg roeren en 1 dag op kamertemp

vulling erbij en weer roeren en dan 1 uur in bakblik op kamertemp of iets warmer

in de oven en dan de oventemp instellen op 260, dan warmt ie op en springt het deeg

30 min bakken en dan bovenblik eraf, afbakken tot klaar

uitdampen en blikken opbergen, die wassen we nooit af

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, vlgns mij niet, ik kon een mooie snee maken en de noten bleven ook op hun plek

 

(volgens mijn echtgenote had ik de rozijnen even onder de bovenlaag moeten stoppen, als een kleinkind in haar bedje zeg maar...voorlezen hoefde dan weer niet )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

vergeten wat ik bedacht had...dus het brood was nu met hazelnoot en gedoogde pruim, prima smaak

heb trouwens 100 g zuurdesem ingevroren om te kijken hoe het gaat als je dat weer opwarmt en gaat gebruiken, handig voor tijdens de vakantie (ik zie de thuisbuuv nog wel water geven aan de plantjes maar nog niet de desem wakker houden....)

 

ga morgen ook nog 50 g drogen in de droogmasjien om dezelfde reden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig Rob..ik log hier net in om aan te gegeven dat ik 100 gram zuurdesem uit de vriezer heb gehaald gisteren. Vannacht laten ontdooien en net 100 gram ( 50 gr roggemeel en 50 gr water) toegevoegd...vanavond hoop ik dat het goed aan t werk is dan maak ik het voordeeg om morgen mee te bakken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...