Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zuurdesem


Berti

Aanbevolen berichten

is het ook in volume toegenomen en soja hoeveel.....minstens verdubbeld zou moeten.

dat schuim dat je ziet zou over grootste deel van oppervlakte moeten zitten en flink actief zijn.

 

en om een brood te kunnen bakken moet je minstens 300 gram hebben.

 

zal dat recept maar eens posten morgen.

zal het met grammen doen, waar ik ook mee begonnen ben dat is wat makkelijker dan bakkerspercentages....da's voor meer gevorderden LOL

 

morgen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha!

 

Het is nog niet verdubbeld zoals jij zegt dat moet, dus het is nog niet helemaal goed neem ik aan. Het gaat mij er meer om of er nog bijzondere dingen in moeten (recept) dan kan ik die alvast in huis halen.

 

Ga het zo maar weer even voeden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er lag een laag donker water (?) op wat echt enorm stonk, het hele huis rook ernaar!

 

Had het 2 dagen geleden overgegoten in een plastic kom want de keramieke werdt te klein, en toen heb ik het per ongeluk op tafel laten staan... en op die tafel komt in de ochtend de zon superfel door het raam voor een paar uur. Denk dat dat niet helemaal goed is geweest, toen zag het er al niet helemaal lekker uit en het werd met de dag viezer.

 

Ik weer dat het zurig wordt en een beetje apart gaat ruiken natuurlijk, maar dit was echt een rottingslucht

 

 

Maaaaaar ik geef het niet op hoor, begin morgen gewoon weer opnieuw! (Was het liefst nu al weer begonnen maar m'n volkoren tarwemeel is zo goed als op)

 

Moet ffies wat beter opletten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berti om speltbrood te maken met zuurdesem heb ik op internet geleerd dat je het desem twee x moet splitsen( met 12 u. tussenpauze) om zo een flinke hoeveelheid desem te verkrijgen. Hiermee een speltbrood gebakken, maar ik vond het niet zo erg lekker. Gisteravond opnieuw gebakken maar nu met half roggemeel. Het is niet erg gerezen,maar het was wel lekkerder! Erop en erin zonnepitten en zelfgekweekte pompoenpitten...

2z9gsjt.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het ook proberen zodra ik meel van de molen heb gekocht. Eerst een molen opzoeken

Ik vind stevig brood vaak veel lekkerder, vult ook veel beter. Maar wit brood af en toe of een stokbroodje gaat er ook wel in hoor !

En ik maak ook wel eens eigen pizza dus daar kan ik ook mee experimenteren.

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

even hier gillen als het klaar is, en dat is dus pas als het echt verdubbelt binnen een aantal uren dat je gevoed hebt.

met bubbels en al.

 

en je voedt met gelijk gewicht meel en water neem ik naan.

 

en wat de broodbakmachine betreft, heb ik geen ervaring mee dus dat zal je zelf moeten uitzoeken...

mensen vinden het wel makkelijk maar wat ik gezien heb kan ik alleen zeggen, met de hand is beter kneedwerk dan van die machine.

en meer controle....

misschien dat je op internet wat meer info vindt hierover maar over algemeen wordt zuurdesem niet in machines gebakken, ze zijn er wel hoor....die mensen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke zal ik doen! Ik heb het zojuist de eerste keer gevoed met 100 gram tarwebloem en 100 gram water (afgewogen). Kan ik morgen de helft wegdoen en de andere helft dan voeden met 150 gram water en 150 gram bloem?

 

Als deze desem klaar is, hoe gaat het instandhouden dan precies in zijn werk? Ik las dat je het 2x per week kunt voeden, bewaar je het dan in de koelkast of gewoon weer bij 18 graden? En wanneer kan ik er dan brood van bakken, telkens na het voeden?

 

Het lijkt me erg leuk om voortaan mijn eigen brood te kunnen bakken zonder bakkersgist! Hoop dat het allemaal gaat lukken!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok ik ben niet duidelijk geweest.

als je de helft weggooit (wat zonde!! kan je ook andere dingen mee doen bijv pannekoeken!), moet je die helft eerst WEGEN en dan dus verdriedubbelen.

je kan ook rustig het meeste weggooien tot je bijv 2 eetl overhoudt op het oog en dat wegen, dan gelijk gewicht meel en water (verdriedubbelen dus) doen.

 

het is nergens voor nodig om grote hoeveelheden desem te hebben.

een halve liter is meer dan zat voor de meeste dingen en dat kost minder weggooien. (en geld voor meel enz)

 

het in stand houden: als ie dus is verdubbeld, kan je ermee gaan bakken.

dan voed je dus de overgebleven desem als boven.

afdekken met plasticfolie/ badmuts.

4 uur laten staan.

in de koelkast zetten.

 

minstens 1 maar liever 2x per week, bakken maar als je niet bakt, dan voeden, 4 uur laten staan, in koelkast.

nee dan gaat het beestje niet dooooooood, het fermenteert langzaam verder.

 

zal het nog wat sterker vertellen....als ik brood ga bakken maak ik het deeg de dag tevoren en als het halverwege of zo gerezen is in de mand, zet ik dat OOK in de koelkast.

je vertraagt dan het rijsproces en er ontwikkelt zich veel meer smaak en korst, want het lang en langzaam rijzen is daar het geheim...

ik haal het uit de koelkast als ik de oven ga opwarmen, doe het dan op de meeverwarmde hete bakplaat, snij het in, spray meerdere keren met water in de oven de eerste paar minuten voor de stoom, en bak het brood tot het gaar is ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het ook proberen zodra ik meel van de molen heb gekocht. Eerst een molen opzoeken

Ik vind stevig brood vaak veel lekkerder, vult ook veel beter. Maar wit brood af en toe of een stokbroodje gaat er ook wel in hoor !

En ik maak ook wel eens eigen pizza dus daar kan ik ook mee experimenteren.

 

groetjes

Laat je niet bedotten door die molens. Veel molens mogen helemaal niet malen voor menselijke consumptie en verkopen "gewoon" meel onder de naam molenaars meel. Geloof me: een heel lucratief handeltje!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou bonnie dat is niet helemaal waar, er is een molenaarsgilde en die malen WEL voor menselijke consumptie, daar vind je ook adressen.

wat rondsurfen is heel lonend, prijsvergelijken ook.

 

ikzelf bestel mijn meel bij de zuidmolen uit groesbeek en krijg het dan thuisgestuurd.

hebben enorm assortiment en ook bio meel wat ik dus gebruik.

super service.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Berti: Dank voor je duidelijke antwoord. Ik heb mijn zuurdesem vandaag weer gevoed. Er komen al behoorlijk wat belletjes in voor maar hij verdubbeld nog niet in een paar uur (nog even geduld dus;))

 

Het recept dat je hebt is dat met volkorenmeel of met tarwebloem, dan weet ik vast wat ik moet gaan kopen voor het geval hij zondag ineens verdubbeld mocht zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

graag gedaan! en die eerste keer oh.......eens kijken , duurde ene heel dikke week voor het verdubbelde.

hangt ook erg van de temperatuur af.

 

en het meel, ik gebruik broodmeel.....maar in principe kan volkorenmeel ook, alleen....dan heb je meer water nodig bij het deeg omdat volkorenmeel meer water vraagt /opneemt dan gewoon wit meel, om tot dezelfde luchtigheid te komen.

je kan ook altijd nog halfom doen.

 

zolang je maar geen patentbloem koopt, dat is dood spul. kan nog net voor gebak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zuurdesemdeeg doet een beetje vreemd, afgelopen vrijdag kon ik goed zien dat het deeg gerezen was (er zat ineens "meer" in de kom). Maar op die ene keer na doet het bijna niks, ik zie wel een paar belletjes (stuk of 10) en het ruikt een beetje zuur. Maar echt veel meer doet het niet. Ik voed het gewoon iedere avond (verdriedubbelen) en het staat bij +- 18 graden...

 

Moet ik gewoon doorgaan of kan ik beter even opnieuw beginnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

reynaar, dat klinkt goed, je bent goed bezig, gewoon doorgaan......

 

normaal als het dus "meer in de kom" wordt, staan er veel belletjes en is het beslag best lobbig (niet zoals pannekoekbeslag dus niet glad).

als het dan zo gerezen is na het voeden dan zakt het in omdat de aktiviteit van de gistcellen afneemt.

 

de helft van de desem wegdoen en doorgaan met voeden tot het echt vermenigvuldigt.

het kan wel vanaf het begin twee weken duren en naarmate je hem langer hebt, rijpt het ook en wordt stabieler (minder kwetsbaar).

 

zuurdesem (afhankelijk van je meeltype, dus niet bij rogge) ruikt normaal friszuur, net als naturel yoghurt zeg maar.

als het niet goed ruikt kan het zijn dat er iets mis ging, bijv te warm gestaan, of er is iets in de desem gevallen (verontreiniging).

heb ooit eens zoiets gehad, bleek het een fruitvliegje te zijn dat ik niet had gezien....

 

bij vragen roep maar.

wat fotos posten als je kan helpt ook.

of voor jezelf een logboek bijhouden: zo laat gevoed met zoveel meel zoveel water op zoveel desem, aktiviteit na vier uur, acht uur, 12 uur.

het moet binnen 12 uur verdubbelen, als het langer nodig heeft is het nog niet klaar.

 

een transparante pot met rechte wanden en goed afgedekt van boven (plastic folie, badmuts) en een watervaste stift om te markeren wat er gebeurt geeft in het begin beter inzicht dan een kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...