edze Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hallo allemaal. Ik las laatst een artikeltje over het kweken van theeplanten in de vensterbank. Wie heeft hier ervaring mee en wie weet hoe ik aan planten of zaad kan komen. Ik hoor graag van jullie Groet Edze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akita Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Hoi Edze, tijdens mijn vakantie in Sri lanka (Ceylon) heb ik diverse soorten en smaken theeplanten gezien en geproefd. Wil je een theeplant thuis op de vensterbank gaan houden heb je alleen erg veel ruimte nodig. Kou kunnen ze wonderbaarlijk goed hebben. De nachten vooral in de hogere gebieden van sri lanka kunnen gewoon best fris zijn. In nuwara eliya kan de temperatuur snachts vaak maar een graad of 5/6 zijn. Voor de theeplanten maakt dit weinig uit. Wel willen ze genoeg water en heel erg veel zon. Meer dan dat je ze in NL ooit kan bieden zonder te gaan werken met sterke groeilampen. Dit is helaas noodzakelijk als je de thee ook wilt drinken aangezien alleen met genoeg (zon)licht de juiste stoffen in de theeplant worden aangemaakt om de thee ook nog smaak te geven. Tevens zal je een extra brede vensterbank mogen aanschaffen een enkele theestruik wordt met gemak 1,5m bij 1,5m in doorsnee, veel hoger dan 1,20 worden ze niet, dat is namelijk de plukhoogte. Maar bij oudere plantages (vooral in de verenigde staten/south carolina waar ook thee wordt geoogst) kunnen de struiken ook makkelijk 2 keer zo groot worden. Dit komt doordat ze daar een volledig machinale verwerking toepassen en dus niet meer hoeven te snoeien om de maximale reikwijdte van de menselijke arm als maatstaf te nemen. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts