RatboneBo Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Hallo iedereen, Ben onlangs begonnen met het aanleggen van een moestuin. Heb ondertussen 6 plantenbekkens van 1m70 op 1m30. Paadjes van een 40-tal centimeter ertussen. Binnenkort maak ik wel een thread aan waarin ik mezelf en m'n moestuin eventjes voorstel. Nu heb ik wel een vraagje over Vittasso. Mijn moestuintje ligt op een plaats waar ik weet dat er heel wat onkruid groeit in de zomer. Ik wil dit naar een minimum reduceren door de plaatsen waar ik niets plant (paadjes exclusief) een leuk plantje te zaaien die het onkruid wat weghoudt. Daarnet stond ik in de winkel en ik zag Vittasso liggen. Heb dat maar meegenomen, maar veel informatie heb ik er niet bij gekregen. Heb dus enkele vraagjes. - Heeft dat plantje een sterke geur af? - Wat gebeurd er wanneer het gaat bloeien? - Hoe hoog komt het?- Hoe zaaien? Is het voldoende om de zaadjes in het rond te strooien en aan te drukken? - Trekt het een bepaald insect of ziektekiem aan? - Is er geen alternatief die niet hoger dan pakweg 10cm komt? Meer informatie erover is altijd welkom. Hopelijk tot hoors! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 10 april 2013 Share Geplaatst: 10 april 2013 Ff googlen levert al snel dit op: ViTTASSO brown mustard (brassica juncea), a 'hot mustard' that can be used as a biofumigant, 'N' catcher, green manure and cover crop. Can be sown from April to September, the green manure crop would be available in 50 to 70 days from sowing, is also Winter hardy. Verder zoeken op "Brassica juncea":http://nl.wikipedia.org/wiki/Sareptamosterd - Hoe hoog komt het?Is dus mosterdzaad, wordt dan waarschijnlijk ook wel meer dan een meter hoog, - Wat gebeurd er wanneer het gaat bloeien? :Bloeit ook met gele bloemetjes, als kool.Dan komen er veel bijen en hommels op af. Na de bloei worden de pods met zaad gevormd. - Heeft dat plantje een sterke geur af? Denk niet dat de planten een sterke geur afgeven, heb daar bij de Gele mosterd nog nooit iets van gemerkt. - Hoe zaaien? Is het voldoende om de zaadjes in het rond te strooien en aan te drukken? Mosterdzaad is enorm kiemkrachtig, gewoon rondstrooien moet kunnen. Dun laagje aarde eroverheen kan ook en dan worden de zaadjes niet zo snel opgegeten door vogels e.d. Als bedekker voor je paden nou niet echt geschikt... of je moet er niet gaan lopen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RatboneBo Geplaatst: 11 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 11 april 2013 Hartelijk bedankt voor het antwoord. Ben er gelijk wat wijzer van geworden. Kon zelf niet veel interessants vinden met Google. Zal de zaden dus wat gebruiken om de zijkant wat op te fleuren. Zo'n plant staat gelijk mooier dan een stuk onkruid. Oh, en mooie verslagen op uw pagina trouwens. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 11 april 2013 Share Geplaatst: 11 april 2013 Ben er zelf ook wijzer van geworden... wist niet dat er, naast gele en zwarte, ook "brúine mosterdzaad" bestond. Je kan tussen het mosterdzaad ook de Phacelia zaaien, dan heb je mooi paars en geel doorelkaar. En bedankt voor het complimentje... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.